عمل های زیبایی زنان، توهم یا واقعیت؟

عمل های زیبایی زنان، توهم یا واقعیت؟


منبع: نی نی بان

209

1399/10/15

17:21


عمل های زیبایی زنانه، توهم یا واقعیت؟

جراحی زیبایی این روزها انواع و مدلهای مختلفی پیدا کرده است. حالا به غیر از بینی و گونه و پلک و دور لب و ابرو جراحی هایی انجام می شود که ممکن است با عوارض خطرناکی همراه باشد. چند سالی است که عملهای زیبایی متعددی روی دستگاه تناسلی خارجی خانمها انجام می شود . دو مورد از شایع ترین این جراحی ها لابیاپلاستی و واژینوپلاستی هستند. این جراحی ها برای تغییر شکل ظاهری دستگاه تناسلی و یا تغییر در کانال واژن و تنگ کردن آن انجام می شوند. در برخی زنان متقاضی این جراحی ها به علل سرشتی شکل ظاهری دستگاه تناسلی ایراداتی دارد و یا بافت کلاژن و قوام کانال واژن خوب نیست و در برخی دیگر تغییراتی به واسطه بارداری، زایمان، افزایش سن، تغییرات وزنی و ورزش نکردن ایجاد می شود. این جراحی ها را چقدر می شناسید؟ این جراحی های زیبایی آیا پایان زیبایی هم دارند؟

لابیاپلاستی و واژینوپلاستی چیست؟
دکتر مرجان قاجار، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی درباره این دو عمل به همشهری تندرستی می گوید :« در مواردی که لابیاهای مینور یا لابیاهای کوچک، بد شکل و یا غیرقرینه و یا بزرگ باشند، می توان روی آنها ترمیم انجام داد و آنها را همسان و کوچک کرد. به این عمل لابیاپلاستی می گویند. منظور اصلی از واژینوپلاستی، ترمیم و بازسازی کانال واژن به قصد تنگ کردن آن است. کانال واژن به شکل یک استوانه عضلانی است که در سقف آن مثانه و در کف آن رکتوم یا راست روده قرار دارد. حد فاصل عضله واژن با مثانه بافتی به نام فاشیا قرار گرفته است. در مواردی پارگیها و شل شدگیهایی در فاشیای حد فاصل مثانه و واژن داریم که باعث می شود مثانه به پایین بیاید و به آن سیستوسل یا افتادگی مثانه گفته می شود. در این موارد فرد از مشکلات ادراری به صورت ریزش ادرار با عطسه و سرفه شاکی است و حین تنگ کردن واژن این مورد نیز قابل ترمیم است. در مواردی نیز شلی و پارگی در فاشیای حد فاصل رکتوم و واژن داریم و رکتوسل یا افتادگی روده ایجاد میشود، دراین حالت فرد گاهی مشکلات دفعی نیز دارد. این مورد هم با عمل قابل اصلاح است. همچنین در مواردی نیز به علت گشادی، احساس وجود هوا یا صدا در کانال واژن دارند و این مورد نیز با عمل رفع می شود.»

برای چه مشکلاتی از لابیاپلاستی استفاده می شود؟
اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا بعضی از زنان به دنبال عمل های زیبایی واژن هستند. دکتر قاجار در این باره می گوید:
«در مواردی که زنی قصد لابیاپلاستی دارد ممکن است زیبا سازی برای خود او مطرح باشد یعنی از ظاهر بدنش راضی نباشد. این ترمیم باعث می شود زنان احساس بهتری به خودشان داشته باشند و اعتماد به نفسشان بیشتر شود و از لحاظ جنسی کیفیت زندگیشان بهتر شود. اما مساله زیبایی و جنسی تنها دلیل نیست. در مواردی بزرگی یا بد شکلی لابیاها باعث کشیدگی و سوزش هنگام ورزش، ناراحتی هنگام پوشیدن لباس تنگ و درد هنگام رابطه جنسی می شود و یا تجمع رطوبت و ترشحات بر روی لابیاها باعث عفونتهای مکرر و خارش در محل است. اما درباره جراحی واژینوپلاستی نیز باید گفت که در بعضی زنان گشادی کانال واژن باعث ایجاد عفونتهای مکرر، احساس خروج هوا و ایجاد صدا می شود. در مواردی نارضایتی زن یا همسر در رابطه جنسی مطرح است. گاهی مشکلات ادراری و دفعی وجود دارد. اینها مهمترین دلایل زنان برای انجام عملهای زیبایی است.»

توهم یا واقعیت، مسئله این است!
دکتر قاجار تاکید می کند، لازم است قبل از تصمیم به عمل، دقیقا مشکلات پرسیده و بررسی شود. در مواردی تصوراتی نادرست از نتایج عمل در فرد وجود دارد و در این موارد باید با مشاوره درست او را منصرف کنیم. به عنوان مثال در برخی موارد نارضایتی هایی در روابط جنسی وجود دارد که علل دیگری برای آنها مطرح است و اینکه خانم فکر کند با ترمیم و زیباسازی می تواند آن مشکلات را حل کند درست نیست.

عمل های زیبایی زنانه، توهم یا واقعیت؟

چه سنی برای انجام این عمل ها مناسب است ؟
دکتر قاجار متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این سوال می گوید:« لابیاپلاستی در هر سنی بعد از اتمام دوره بلوغ جنسی قابل انجام است. دختران باکره هم می توانند این عمل را انجام دهند و هیچ منعی برای آنها وجود ندارد و آسیبی به پرده بکارت وارد نمی کند. واژینوپلاستی هم در هر سنی قابل انجام است. اما بعد از یائسگی چون به علت تغییرات هورمونی خشکی در واژن داریم باید با احتیاط بیشتری انتخاب برای عمل انجام شود. این نکته نباید فراموش شود که با چاقی و لاغری، بارداری، زایمان، رابطه جنسی ممکن است مجدد شل شدگی کانال و یا تغییر شکل در لابیاها رخ دهد .»

لابیاپلاستی و واژینوپلاستی چگونه انجام می شود؟
لابیاپلاستی به دو روش انجام می شود، لیزر و چاقوی جراحی. برداشت بافت لابیا نیز به دو روش ممکن است، روش trim که در آن لابیا از کنار خارجی به صورت خطی برداشته می شود و دیگری روش wedge که در آن بافت v شکل از داخل لابیا برداشته می شود. در روش وج نتایج از نظر زیبایی بهتر است .
دکتر قاجار در ادامه توضیح می دهد:« انتخاب نوع عمل بستگی به شرایط فرد و تشخیص پزشک دارد. واژینوپلاستی هم با لیزر و هم به روش جراحی قابل انجام است . در مواردی شلی کانال فقط در بافت عضلانی واژن است و ترمیم روی عضله انجام می شود. گاهی هم سیستوسل یا رکتوسل نیز وجود دارد که این موارد هم با جراحی قابل اصلاح است.»

انجام این جراحی همزمان با زایمان ممکن است؟
دکتر قاجار درباره همزمانی این جراحی با زایمان می گوید:« بهتر است این اتفاق نیفتد چون حین زایمان بافت تناسلی پر عروق و شل است، آنطور که انتظار میرود ترمیم انجام نمی شود، از طرفی خونریزی طبیعی که بعد از زایمان هست نیاز به استفاده از نوار بهداشتی دارد و این مورد هم باعث افزایش احتمال عفونت در محل و عدم ترمیم مناسب می شود .»

مراقبت های بعد از عمل زیبایی واژن چیست؟
- بعد از عمل شستشو و خشک کردن محل لازم است.
- لباس زیر روزانه باید تعویض شود.
- برای بهبود سریع زخم و جلوگیری از عفونت، به بیماران توصیه می شود که از رابطه زناشویی تا زمان بهبودی کامل اجتناب کنند و داروهای تجویز شده را مصرف کنند.
- استفاده از بسته های یخ در کاهش درد، تورم و التهاب کمک کننده است.

این جراحی ها چه عوارضی دارند؟
هر جراحی زیبایی ممکن است با عوارض همراه باشد .دکتر مرجان قاجار ،درباره عوارض این جراحی ها می گوید:« خونریزی، عفونت، درد ،جدا شدگی، عدم جوش خوردن در برخی نواحی و ایجاد چسبندگی در برخی نواحی از عوارض لابیاپلاستی است؛ ازعوارض واژینوپلاستی هم می توان به آسیب به مثانه، مقعد، خونریزی، عفونت اشاره کرد. در موارد استفاده از لیزر سوختگی، ایجاد التهاب و چسبندگی نیز ازعوارض احتمالی است.»


تاثیر جراحی های زیبایی بر رابطه زناشویی
اینکه بعضی از پزشکان می گویند این جراحی ها می تواند باعث رابطه زناشویی بهتر شود خیلی ادعای درستی نیست. این عمل های زیبایی به همین دلیل الزاما رابطه جنسی و ارگاسم را بهتر نمی کنند و در موارد خاصی موثر هستند. اما به علت بهبود شکل ظاهری و افزایش اعتماد به نفس ممکن است میل جنسی را بیشتر کند و باعث بهبود روابط زناشویی شوند .»

عمل های زیبایی زنانه، توهم یا واقعیت؟


تاثیر عمل های زیبایی واژن بر بارداری و زایمان
این متخصص زنان و زایمان با اشاره بر اینکه این عمل های زیبایی تاثیری بر بارداری ندارند تاکید می کند:« اگر بعد از انجام عمل واژینوپلاستی، تنگی و فیبروز بافتی زیاد باشد زایمان طبیعی نباید انجام شود. از طرفی چون در دوران بارداری، تغییرات عروقی و بافتی در دستگاه تناسلی رخ می دهد امکان شل شدگی مجدد وجود دارد، حتی اگر فرد سزارین شود.»


چه کسانی نباید این عمل را انجام بدهند؟
- زنان باردار .
- افرادی که دچار زگیل و یا تبخال تناسلی و عفونت هستند هم باید از انجام این عملها پرهیز کنند و قبل از هر چیز عفونت را درمان کنند.
- عمل های زیبایی برای دختران زیر 20 سال ممنوع است، مرحله بلوغ جنسی تا 20 سالگی ادامه دارد.
- به زنان یائسه توصیه می شود که این عملها را انجام ندهند، چون قدرت بدن در بازسازی و جوش خوردن زخم ها کمتر است و از طرفی همانطور که گفته شد؛ خشکی ناشی از نبود هورمونها وجود دارد و بعد از عمل فرد ممکن است نتواند رابطه زناشویی برقرار کند.

عمل های زیبایی زنانه، توهم یا واقعیت؟

dr_marjan.ghajar

 

عمل های زیبایی زنانه، توهم یا واقعیت؟

مادران آینده

 

عمل های زیبایی زنانه، توهم یا واقعیت؟

۲۳۰۲۱۰۰۰

۳۳۷۷۲۰۲۰

۶۶۳۲۸۴۲۱

 

عمل های زیبایی زنانه، توهم یا واقعیت؟

کلینیک بیمارستان عرفان

کلینیک بیمارستان صدیقه زهرا

کلینیک بیمارستان غیاثی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو