زودانزالی؛ شایع‌ترین اختلال جنسی در آقایان

زودانزالی؛ شایع‌ترین اختلال جنسی در آقایان


منبع: برترین ها

135

1399/10/16

09:35


یکی از مشکلاتی که کیفیت روابط جنسی زوجین را به‌مخاطره می‌اندازد، زودانزالی آقایان است. امروز در این مطلب، با ما همراه باشید تا به دلایل و درمان این مشکل بپردازیم.

برترین‌ها: یکی از مشکلاتی که کیفیت روابط جنسی زوجین را به‌مخاطره می‌اندازد، زودانزالی آقایان است. زودانزالی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که گاهی مقطعی و زودگذر است و گاهی هم در بعضی افراد ادامه‌ادار خواهد بود که نیاز به مراجعه به پزشک می‌باشد. امروز در این مطلب، با ما همراه باشید تا به دلایل و درمان این مشکل بپردازیم.

زودانزالی؛ شایع‌ترین اختلال جنسی در آقایان

زود انزالی یا انزال سریع (Premature Ejaculation) شایعترین اختلال عملکرد جنسی در مردان است. حالتی است که فرد نمی‌تواند حالت تحریک خود را به مدت زمان بلند حفظ کند و توانایی کنترل خروج منی از آلت تناسلی خود را ندارد. به زبان ساده‌تر، زودانزالی(PE) زمانی است که انزال زودتر از زمانی اتفاق می افتد که یک مردیا همسرش در طول رابطه جنسی دوست دارد. این مشکل در زمان‌های مختلفی از رابطه جنسی رخ می‌دهد و باعث می‌شود که ارتباط مرد و همسر او تحت تأثیر قرار گرفته و باعث مواردی مانند کاهش اعتماد به نفس، اختلال در ارتباطات عاطفی، ایجاد اضطراب، خجالت و شرمندگی و احساس افسردگی شود. این اختلال نه تنها بر روی مرد اثر می گذارد بلکه برروی کیفیت زندگی شریک جنسی فرد نیز موثر است.

انزال به عنوان فرآیند خروج و آزادسازی مایع منی از بدن تعریف می‌شود و زود انزالی فرآیندی است که انزال زودتر از چیزی که مرد می‌خواهد یا همسر در طول رابطه جنسی دوست دارد، اتفاق می‌افتد. این مشکل تحت عنوان انزال سریع یا انزال اولیه نیز شناخته می‌شود و دلایل نگرانی را برای شخص به وجود می‌آورد. معمولاً حالت طبیعی به صورتی است که فرآیند انزال و ارگاسم (اوج لذت جنسی) به صورت همزمان اتفاق می افتد. در برخی موارد، مشکلاتی در انجام طبیعی و همزمان این دو فرآیند به وجود می‌آید که هر کدام از آنها باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد می‌شود.

دلایل زودانزالی

زود انزالی یا انزال زودرس یکی از انواع کژکاری‌های جنسی می‌باشد که در آن فرد قبل از آن‌که شریک جنسی‌اش ارضا شود به انزال می‌رسد؛ این مسئله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما آنچه که ناراحت کننده است پیامد‌های زودانزالی از جمله تأثیر منفی بر روابط بین زوجین و کاهش اعتماد به نفس است.

روابط جنسی بخش مهمی از زندگی زوجین را شامل می‌شود که نارضایتی در آن به روابط عاطفی نیز آسیب می‌زند. درمان زودانزالی و چگونگی برقراری رابطه جنسی مؤثر و لذت بخش نیاز به آموزش و آگاهی زیاد دارد. از جمله مهمترین دلایل زود انزالی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱. فاکتور ژنتیکی

در بعضی افراد به صورت ژنتیکی کمبود سروتونین یا نقص برخی گیرنده‌های سلولی عامل این مشکل است.

۲. اضطراب و استرس

فشار‌های روانی مختلفی که در فرد تنش و اضطراب به وجود می‌آورند می‌توانند منجر به تاخیر یا تعجیل در انزال شوند؛ بطور مثال درگیری‌های بین زوجین، ارگاسم نامناسب یا به ارگاسم نرسیدن شریک جنسی در روابط قبلی، نامناسب بودن زمان و مکان آمیزش همگی می‌توانند ایجاد تنش کنند و این تنش می‌تواند منجر به زودانزالی یا حتی دیر انزالی شوند.

۳. تغییرات هورمونی

اشکال در سیستم هورمونی یا عصبی یکی از عوامل پزشکی تأثیرگذار بروی کیفیت رابطه جنسی است، بالا و یا پایین بودن هورمون‌های جنسی می‌تواند بر روی میزان تحریک پذیری و کیفیت رابطه جنسی اثرگذار باشد. هورمون‌های تیروئید روی زود انزالی تأثیر گذار هستند.

زودانزالی

۴. زود انزالی ناشی از اختلال نعوظ

اختلال نعوظ یکی از انواع ناکارآمدی جنسی است که در آن آلت تناسلی مرد به نعوظ کامل نمی‌رسد یا نمی‌تواند در حالت برانگیختگی باقی بماند؛ این اختلال به دلیل ایجاد تنش در فرد و تأثیرات روانی می‌تواند موجب کاهش کیفیت رابطه جنسی شود و بر روی انزال اثرگذار باشد.

۵. بی توجهی به معاشقه پیش از آمیزش

عشق بازی و آماده سازی قبل از آمیزش می‌تواند از دلایلی باشد که از ارگاسم همزمان جلوگیری کند. چرا که تحریک ناکافی باعث می‌شود در حین آمیزش مرد به انزال نزدیک شود درحالی که خانم هنوز به اندزه کافی تحریک نشده تا بتواند ارگاسم را تجربه کند.

۶. خودارضایی

ثابت شده در افرادی که خودارضایی می‌کنند، میزان انزال زودرس بیشتر است و با قطع آن کم کم بهبودی حاصل می‌شود.

۷. التهاب و عفونت پروستات یا مجرای ادراری

طی آزمایشات صورت گرفته بر روی افراد مبتلا به التهاب و عفونت پروستات یا مجرای ادراری، مشخص شده است که این مشکلات باعث زودانزالی نیز خواهد شد.

زودانزالی

اثرات منفی زود انزالی بر شخص

انزال زودرس در دو جنبه تأثیر منفی روی شخص می‌گذارد:

۱. جنبه عاطفی: با وجود زود انزالی، ممکن است فرد احساس کند که شریک جنسی او از این رابطه رضایت چندانی ندارد و این ترس به وجود بیاید که او را از دست بدهد. حتی ممکن است این افراد عصبانی، شرمنده و ناراحت به نظر برسند و این موضوع باعث شود که از همسران خود دوری کنند. این مشکل در بلند مدت باعث دوری مرد و همسر او از لحاظ عاطفی و احساسی شده و باعث تغییر در صمیمیت جنسی آن‌ها می‌شود. مرد احساس شرمندگی از عدم توانایی ارضای همسر خویش دارد. اعتماد به نفس شخص پایین آمده، فرد نگران عدم توانایی در بچه دار شدن است.

۲. روابط زناشویی: معمولاً وقتی این اثر سوء ظاهر می‌شود فرد به فکر درمان می‌افتد.

روش‌های درمان زود انزالی

روان درمانی، رفتار روانی و استفاده از دارو مهمترین روش‌ها برای درمان زود انزالی هستند. شما ممکن است با پزشک یا ارائه دهنده خدمات درمانی صحبت کنید و در نهایت تصمیم بگیرید که کدام یک از موارد برای شما بهتر است. حتی ممکن است در برخی موارد به شما پیشنهاد شود که یک یا دو نوع درمان را به صورت همزمان اجرا کنید.

روان درمانی یا درمان روانشناختی

این روش درمانی به عنوان یک راه برای رسیدگی به احساسات و به طور دقیق‌تر احساسات منفی در رابطه با مشکلات روابط جنسی است. این روش درمانی به شما می‌گوید که از چه رفتار‌هایی می‌توانید برای جلوگیری از این مشکل کمک بگیرید و در واقع منبع اصلی مشکل شما چیست. همچنین در این روش به زوج‌ها کمک می‌شود که به یکدیگر نزدیک شوند و از کاهش استرس برای بهبود عملکرد عصبی خود کمک بگیرد. این روش در بازگرداندن اعتماد به نفس و درک جنسی شما توسط شریک زندگی کمک می‌کند.

زودانزالی

رفتار درمانی

رفتار درمانی شامل روش‌ها و تمریناتی می‌شود که انزال سریع را به تأخیر انداخته و تحمل فرد را بالا می‌برد. هدف استفاده از این روش این است که فرد تسلط بیشتری بر بدن خود داشته و کنترل بیشتری بر آن اعمال کند. برخی از این روش‌ها به صورت موقتی و برخی نیز به صورت دائمی عمل می‌کنند، اما موفقیت آن‌ها تا حدود زیادی به شریک جنسی بیمار بستگی دارد.

روش فشار دادن

این روش برای کاهش فشار خون در سر آلت تناسلی به کار گرفته می‌شود. نحوه انجام این روش به این صورت است که فرد رابطه جنسی را به صورت عادی ادامه داده تا لحظه‌ای که به انزال نزدیک می‌شود. در این حالت بلافاصله آلت تناسلی خارج شده و فرد با انگشت سر آلت را محکم فشار می‌دهد. این عمل باعث می‌شود که خون جمع شده در سر آلت تناسلی به عقب برگشته و فرد از حالت تحریک خارج شود. این روش باعث می‌شود که زمان انزال بیشتر شده و فرد احساس رضایت داشته باشد.

استفاده از روش منقطع

این روش یک سبک جدید برای کنترل زود انزالی است که فرد می‌تواند زمان رابطه جنسی خود را طولانی کند. در این روش عمل رابطه جنسی تا زمان تحریک مرد و نزدیک شدن به انزال ادامه می‌یابد و بلافاصله قطع می‌شود. مدت زمانی اجازه داده می‌شود که مرد از آن حالت خارج شده و مجدداً رابطه جنسی را ادامه می‌دهد. این حالت تا ۳ بار ادامه می‌یابد و مرد در بار چهارم به ارگاسم می‌رسد. تکرار این تمرین در طول هفته باعث می‌شود که طول رابطه جنسی افزایش یابد.

زودانزالی

کرم یا اسپری‌های تاخیری

اساس استفاده از این روش، بی حس کردن سر آلت تناسلی است که فرد دیگر احساسی در آن ندارد. این دارو‌ها تأثیر چندانی در وضعیت نعوظ آلت تناسلی ندارند و بیشتر برای از بین بردن اصطکاک و همچنین بی حس کردن استفاده می‌شوند. استفاده از این روش ممکن است بر روی آلت تناسلی شریک جنسی هم تأثیر گذاشته و باعث بی حسی آن شود؛ بنابراین به اکثر زوج‌ها توصیه می‌شود که همراه با این روش از کاندوم استفاده کنند.

مواد غذایی مناسب برای بهبود زودانزالی

زنجبیل و عسل
خوردن زنجبیل باعث افزایش جریان خون در بدن به خصوص افزایش جریان خون به عضلات آلت تناسلی می‌شود که باعث کنترل بهتر انزال در مردان می‌شود. زنجبیل همچنین با گرم کردن بدن و سرعت بخشیدن به جریان خون، به نعوظ بهتر در مردان کمک می‌کند. عسل یک نوع بهبود دهنده‌ی میل جنسی است که باعث تقویت و افزایش اثر زنجبیل می‌شود. بهترین روش استفاده از آن‌ها برای درمان، مخلوط کردن نصف قاشق چای خوری زنجبیل با عسل و خوردن آن قبل از خواب است.

سیر
سیر می‌تواند در طولانی کردن مدت زمان مقاربت بدون زودانزالی کمک کننده باشد. این ماده دارای خواص ضد باکتری و ضدالتهاب است، گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد و باعث گرم شدن بدن و تقویت آن می‌شود.

هویج
هویج می‌تواند باعث بهبود میل جنسی شود و به کنترل انزال کمک کند. برای نتیجه بهتر هویج بخارپز را همراه با تخم مرغ و عسل به طور منظم استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو