سعید پیردوست: یکسری جوان در عرصه مدیریت، تهیه‌کنندگی و حتی کارگردانی و بازیگری آمده‌اند که استعداد لازم را ندارند

منبع: سینما پرس

58

1399/10/16

11:35


سینماپرس: سعید پیردوست مشکلِ سریال‌سازی تلویزیون را در حضور تازه‌واردهایی می‌داند که استعداد لازم را ندارند و بیشتر از طریق رابطه واردِ این عرصه‌ها می‌شوند.

سعید پیردوست در آئین نکوداشت بیستمین جشن سینمای ایران

سینماپرس: سعید پیردوست مشکلِ سریال‌سازی تلویزیون را در حضور تازه‌واردهایی می‌داند که استعداد لازم را ندارند و بیشتر از طریق رابطه واردِ این عرصه‌ها می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، سعید پیردوست نام آشنا و خاطرانگیزی است؛ همچنان که در کارآگاه علوی حسن هدایت ایفای نقش می‌کرد و وقتی در "پاورچین" نقش آقای رئیس را جلوی دوربینِ مهران مدیری به یادگار گذاشت. اما امروز او مثلِ خیلی از کاربلدها و پیشکسوتان دیگر، کم‌کارترین روزهای دوران کاری خود را سپری می‌کند.

در کوچه و خیابان هنوز او را به عنوان بازیگر سریال‌های مهران مدیری می‌شناسند. گرچه او مثلِ خیلی‌های دیگر، در گروه این روزهای مدیری نیستند. به تعبیر خودش پیش نیامده در "قهوه تلخ" و حتی "دورهمی" به میهمانی این کارگردان قدیمی تلویزیون دعوت شود.

سعید پیردوست با فاصله گرفتن از فضای طنز و کار نکردن با مهران مدیری، "ستایش 3" سعید سلطانی، "حکایت‌های کمال" قدرت‌الله صلح میرزایی و "87 متر" کیانوش عیاری را آماده نمایش از رسانه ‌ملّی دارد. البته چند پیشنهاد دیگر هم داشته اما فعلاً  به خاطر کرونا و نامناسب بودن شرایط برخی از آن آثار،  کاری قبول نکرده است.

تنها به "خائن‌کشی" مسعود کیمیایی چراغ سبز نشان داده و روزهای آینده آماده می‌شود تا یک بار دیگر جلوی دوربین این فیلمساز کهنه‌کار سینمای ایران قرار بگیرد. شاید مهمترین خبری که در روز 80 ساله شدن سعید پیردوست می‌توان به مخاطبین علاقه‌مند این بازیگر پیشکسوت داد، همین نکته است.

ماجرای خائن‌کشی با مهران مدیری

بهانه ما زادروزش بود اما او در جریانِ این گفت‌وگو به نکاتی اشاره کرد که شاید برای تلویزیونی‌ها قابل تأمل باشد. مشروح این مصاحبه به قرار زیر است:

سعید پیردوست در خصوص کم‌کاری و غیبتش در تلویزیون به تسنیم  گفت: از زمانی که کرونا آمده بیشتر ترجیح می‌دهیم در خانه باشیم. هرکاری هم به ما پیشنهاد می‌شود خوشبختانه یا متأسفانه رد می‌کنیم؛ چون نمی‌توان کرونا را شوخی گرفت. فقط نتوانستم به "خائن‌کشی" مسعود کیمیایی جواب رد بدهم و برای تستِ گریم هم رفت.

او درباره شخصیتی که قرار است در این فیلم ایفا کند و همبازی شدن با مهران مدیری، تأکید کرد: به ما گفته‌اند از 20 دی‌ماه به بعد فیلمبرداری آغاز می‌شود. نقش تقریباً منفی در این فیلم سینمایی دارم و البته با مهران مدیری بعد از مدت‌ها همکاری خواهیم داشت این بار به عنوان بازیگر در کنار هم؛ نقشی است که باید ببینیم در کار چطور در خواهد آمد.

چرا به "دورهمی" دعوت نشد؟

بازیگر سریال‌ "ستایش" و "نقطه چین" در پاسخ به این سؤال که چرا مثل برخی دیگر با مهران مدیری همکاری نکرد، گفت: واقعاً پیش نیامد! معمولاً نقش باید به بازیگر بیاید و انتخاب شود؛ وقتی با آن کاراکتر و شخصیت سنخیتی نداشته باشیم، نمی‌توانیم خودمان را تحمیل کنیم. حتماً در کارهای جدید نقشی برای من نداشتند. همیشه به کار با مهران مدیری افتخار کرده‌ام و برایم لذت‌بخش بوده‌ است. هیچ‌وقت دنبالِ این نبوده‌ام که خودم را به کاری تحمیل کنم.

پیردوست در خصوص دعوت نشدن به برنامه "دورهمی" گفت: برنامه "دورهمی" هم پیش نیامد! البته که زیاد تمایلی به این برنامه‌ها نشان نمی‌دهم و زیاد اهل خودنمایی، جنجال و چالش نیستم.

"مزاحم" را فراموش نمی‌کنم

او با اشاره به بازی ماندگار در کنارِ خسرو شکیبایی و علاقه به "نقطه چین" و "پاورچین" تأکید کرد: من در سینما "مزاحم" را فراموش نمی‌کنم که لحظات جذابی را با مرحوم شکیبایی سپری کردم. در تلویزیون هم "نقطه‌چین"، "پاورچین" و "شب‌های برره" جزو کارهایی بوده‌اند که همیشه از آن‌ها به خوبی یاد می‌کنم.

علاقه به سریال "مختارنامه"/ دوست داشتم با مهرجویی و حاتمی کار می‌کردم

بازیگر "ساخت ایران" بسیار علاقه‌مند حضور در سریال‌های تاریخی مثل "مختارنامه" بوده، افزود: دوست دارم نقش‌های جدی را بیشتر تجربه کنم. از اینکه نتوانستم با علی حاتمی کار کنم حسرت می‌خورم؛ همچنین دوست داشتم با داریوش مهرجویی کاری را تجربه کنم که تا امروز این امکان فراهم نشده است. البته قرار بود در فیلم "شیرک" جلوی دوربین بروم که قسمت نشد. در خیلی از سریال‌های تلویزیونی بوده‌ام اما دوس داشتم در کارهای تاریخی مثل "مختارنامه" ایفای نقش می‌کردم.

مرا به "شب‌های برره" می‌شناسند

او با اشاره به اینکه مردم در خیابان مرا به "شب‌های برره" می‌شناسند و می‌پرسند چرا با مهران مدیری کار نمی‌کنید، گفت: بسیاری به من گفتند جایتان خالی است و چرا با مهران مدیری کار نمی‌کنید؟ و من هم می‌گفتم افتخار نداشتم و پیش نیامده است. در کوچه و خیابان بیشتر مرا به "شب‌های برره" می‌شناسند.

معضل رابطه‌بازی در تلویزیون

پیردوست در پاسخ به این سؤال که مشکل سریال‌های تلویزیون کجاست که نمی‌توانند مثلِ گذشته دوران طلایی سپری کنند، تصریح کرد: یکسری جوان در عرصه مدیریت، تهیه‌کنندگی و حتی کارگردانی و بازیگری آمده‌اند که استعداد لازم را ندارند. من منکرِ حضور جوانان نیستم اما چقدر خوب است که کاربلدهای این عرصه وارد میدان شوند یا حداقل از تجربه‌های بزرگان این عرصه بهره ببرند. برخی از طریق رابطه آمده‌اند و این معضل بسیار به چشم می‌خورد.

چرا فقط میدان را برای عده‌ای خاص مهیا می‌کنند؟

وی افزود: باید به بازیگری و عرصه تهیه‌کنندگی برای ساخت سریال بیشتر توجه شود. چرا باید به بازیگر جوانِ ما نقش سالخورده بدهند در حالیکه بازیگر کاربلد سالخورده خانم و آقا زیاد داریم که خانه‌نشین‌اند. متأسفانه شرایط به گونه‌ای است که کمتر از گذشته به ما کار می‌دهند. اما عده‌ای خاص در سریال‌های مختلف حضور دارند؛ هنوز کاری تمام نشده سر کاری دیگری هستند. این توجه به عده خاص امثالِ ما پیشکسوتان که اغلب فراموش می‌شویم یا کم‌کار را آزرده می‌کند.

جای خالی قصه‌های اصیل و ساده قدیمی

پیردوست با بیان اینکه جای قصه‌های اصیل و ساده قدیمی در تلویزیون خالی است، خاطرنشان کرد: می‌دانید که  واقعاً قصه‌های قدیم یک شور و حال دیگری داشت حتی اگر به آثار هالیوود هم نگاه کنید فیلم‌های تاریخ سینما و فیلم‌های تاریخی، یک حال و هوای دیگری داشتند. امروز جای آثار اصیل در تلویزیون ما خالی‌است و جای آن را کارهای کامپیوتری، اکشن و پراز هیاهو گرفته است. البته که شغل و حرفه ما ایجاب می‌کند خودمان را با شرایط وفق بدهیم. زیرا وقتی یک مقدار با نقش ارتباط برقرار می‌کنیم باید با آن نقش و کاراکتر کنار بیاییم.

دلم برای "پاورچین" و "نقطه‌چین" تنگ شده است

وی با اشاره به اینکه دلم بای روزهای پاورچین و نقطه‌چین تنگ شده است، گفت: دلم برای روزهایی تنگ شده که "پاورچین" و "نقطه‌چین" ساخته می‌شد. ما گروه خیلی خوبی بودیم واقعاً می‌گویم که با جان و دل کار می‌کردیم. انصافاً مردم ما را خیلی دوست داشتند ما هم طوری هنرنمایی می‌کردیم که مردم دوست داشته باشند و رضایتِ مردم برای ما اهمیت داشت. الان متأسفانه همه‌چیز رو به سطحی می‌رود؛ شاید نمونه بارز آن موسیقی باشد که از آن اصالت خودش خارج شده است.

به فکرِ پیشکسوتان باشید

بازیگر سریال "شب‌های برره" تأکید کرد: در سالروز تولدم آرزو می‌کنم شرّ این ویروس منحوس کم شود. افتخار می‌کنم مردم مرا هنرمندِ محبوب خودشان بدانند. من لیاقت این واژه را ندارم اما همیشه سعی کرده‌ام رضایت مردم را جلب کنم. توقع من از سینماگران، دست‌اندرکاران و مسئولین این است به فکرِ پیشکسوتان این عرصه باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو