آموزش دوچرخه سواری به کودکان

آموزش دوچرخه سواری به کودکان


منبع: بیتوته

348

1399/10/17

05:24


آموزش دوچرخه سواری به کودکان



نحوه آموزش دوچرخه سواری به کودکان,طریقه آموزش دوچرخه سواری به کودکان,آموزش صحیح دوچرخه سواری به کودکان

بهترین سن برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان 4 تا 8 سال است

 

 نکات مهم آموزش دوچرخه سواری به کودکان

دوچرخه سواری مهارتی است که اگر یکبار آن را یاد بگیرید هیچگاه فراموش نخواهد کرد. آموزش دوچرخه سواری به کودکان اهمیت بسیاری دارد زیرا علاوه بر اینکه یک تفریح مهیج است به سلامت کودک نیز کمک میکند.

آموزش دوچرخه سواری به کودک

یادگیری دوچرخه‌سواری کسب مهارتی است که وقتی یک بار آن را کسب کنید هیچ گاه فراموش نخواهید کرد. آموزش دوچرخه سواری به کودک بسیار مهم است. زیرا یادگیری این مهارت هم یک تفریح فوق‌العاده است و هم به سلامت کودک کمک شایانی می‌کند و یک ورزش تمام‌عیار است.

 

اما فراموش نکنید که هیچ عجله ای برای یادگیری وجود ندارد. یک قانون کلیدی در هنگام آموزش به کودک وجود دارد: “دوچرخه سواری یک تفریح است.”

اگر دوچرخه سوار کوچک شما، جنبه ی تفریحی را در روند یادگیری خود احساس نکند، هیچگاه به یادگیری خود ادامه نخواهد داد.

 

بهترین زمان برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان از سنین 3 و 4 سالگی است از این سن به بعد شما می توانید به راحتی به فرزندان خود دوچرخه سواری را در قالب بازی و تفریح آموزش دهید.

 

در ابتدا همیشه به یاد داشته باشید زمانهایی که کودک مایل به یادگیری است او را تشویق به یادگیری دوچرخه سواری نمائید. برای ایجاد انگیزه به آموزش دوچرخه سواری در کودکان بهترین روش نگاه کردن به دوچرخه سواری خودتان و همسنی های خود او است.

 

برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان می بایست شرایط را فراهم کنید و به او  اجازه دهید خودش طریقه راندن را کم کم و به تدریج بیاموزد. یکی از کارهایی که برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان رایج است و ما آن را توصیه نمیکنیم بستن چرخ های کمکی به پشت دوچرخه ای است که کودک نوآموز آن را می راند، این کار مانع تجربه نگاه داشتن تعادل دوچرخه توسط کودک می شود. با در نظر گرفتن آموزش های اولیه باید به کودک اجازه داد تا خودش دوچرخه سواری را تجربه کند .

 

انتخاب دوچرخه مناسب برای کودکان

طریقه آموزش دوچرخه سواری به کودکان,آموزش صحیح دوچرخه سواری به کودکان,آموزش دوچرخه سواری بدون کمکی به کودکان

برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان دوچرخه ای را انتخاب کنید که کودک بتواند بالای میله بالایی بایستد

 

برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان دوچرخه ای را انتخاب کنید که کودک می تواند بالای میله بالایی طوری بایستد که هر دو پای او به زمین برسد. در این صورت کودکتان احساس راحتی می کند و در هر زمانی می تواند دوچرخه را به راحتی کنترل کند.

 

کودک باید طریقه درست نشستن بر روی دوچرخه را بداند. دوچرخه متناسب با کودک باید به گونه ای تنظیم شود که دستهای او به راحتی به فرمان و اهرم ترمزها برسد. همچنین می‌بایست زین دوچرخه متناسب با قد کودک پایین آورده شود. باید زمانی که کودک روی زین  دوچرخه می‌نشیند به راحتی کف پای خود را روی زمین قرار دهد و زانوی کودک هم نباید خم شود. باید بصورتی باشد که زمانی که کودک روی زین دوچرخه می نشیند بتواند قدم بردارد و راه برود.

 

نکته: از خرید دوچرخه خیلی بزرگ به خیال اینکه کودکتان رشد می‌کند خودداری کنید. این کار می‌تواند روند یادگیری را کُند یا بطور کلی آن را متوقف کند.

 

انتخاب و تناسب کلاه ایمنی دوچرخه‌سواری

آموزش دوچرخه سواری به کودکان,اصول دوچرخه سواری به کودکان,انتخاب کلاه ایمنی

کلاه ایمنی دوچرخه‌سواری باید در وسط پیشانی قرار گیرد

 

کلاه ایمنی دوچرخه‌سواری باید در وسط پیشانی قرار گیرد، حداکثر ۲/۵ سانت بالاتر از ابروها. اگر کلاه بالای پیشانی قرار گیرد، یا هنگام هل دادن آن به طرفین و به جلو و عقب بیش‌تر از ۲/۵ سانت حرکت کند، باید کلاه را تنظیم کنید یا کلاهی با سایز متفاوت خریداری کنید.

 

خرید دستکش، پد محافظ زانو، آرنج و ساق پا را در نظر داشته باشید. مطمئن شوید بندهای کفش کودک به خوبی بسته شده است و به پاشنه پای او گیر نمی‌کند.

 

پیدا کردن محل مناسب برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان:

برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان باید یک منطقه امن را انتخاب کرد. یک مکانی که دارای خصوصیات زیر باشد:

- بدون تردد و ترافیک

- وسیع و بزرگ

- تخت و هموار

- صاف

- سنگفرش شده

این مکان ها می تواند جلوی خانه، مسیر پارک ها یا  حتی یک پارکینگ خالی باشد. اما زمین خالی بسکتبال یا تنیس می تواند گزینه بهتری باشد.

 

آماده کردن دوچرخه مناسب برای آموزش:

آموزش صحیح دوچرخه سواری به کودکان,آموزش دوچرخه سواری بدون کمکی به کودکان,دوچرخه مناسب

برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان دوچرخه های بدون پدال بسیار ایده آل هستند

 

معمولا بعضی از دوچرخه های سایز 12 که برای کودکان 2 تا 4 سال طراحی می شوند رکاب ندارند و برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان در این سن بسیار ایده آل هستند اگر دوچرخه ای که برای آموزش به کودک استفاده می کنید رکاب دارد می بایست آن را باز کنید، بطوری که ظاهر دوچرخه مثل یک اسب اسباب بازی برای کودک باشد.

 

اگر کودک شما بزرگتر است و می بایست از دوچرخه بزرگتر استفاده کند مجدد از همین روش برای آموزش دوچرخه سواری به او استفاده کنید. فقط کافی است رکاب دوچرخه را باز کنید و به همین روش آموزش دوچرخه سواری به کودکان را آغاز کنید.

 

چرخ‌های کمکی را بردارید. چرخ‌های کمکی به کودک کمک می‌کنند تا عادت کند روی دوچرخه بنشیند و از پاهایش برای پدال زدن کمک بگیرد اما کمکی به یادگیری حفظ تعادل نمی‌کند.

 

تایرهای دوچرخه را به خوبی باد کنید. با این کار دوچرخه راحت‌تر و نرم‌تر حرکت می‌کند و کودکتان راحت‌تر با دوچرخه سُر می‌خورد. برای تنظیم فشار به فشار پیشنهادی پرینت شده روی تایر نگاه کنید.

 

آموزش دوچرخه سواری به کودکان با دوچرخه های بدون پدال:

نحوه آموزش دوچرخه سواری به کودکان,طریقه آموزش دوچرخه سواری به کودکان,دوچرخه های بدون پدال

آموزش دوچرخه سواری به کودکان با دوچرخه های بدون پدال

 

از یک زمین با سطح صاف شروع کنید (درفضای باز)، در حالی که کودک روی دوچرخه نشسته است و کف پاهای او به راحتی به زمین رسیده است و فرمان را در دست گرفته است او را تشویق به حرکت دادن دوچرخه با پاهایش برروی زمین نمایید و وقتی حرکت را شروع کرد، او را تشویق به استفاده از ترمزها نمایید تا به آرامی بایستد. در این مرحله به تدریج کودک برقرای تعادل دوچرخه را فرامیگیرد. به هیچ عنوان عجله نکنید این راه امن ترین و مطمئن ترین راه برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان است.

 

لیزخوردن و سُر دادن دوچرخه:

یک پروسه درونی برای کودکان وجود دارد و آن این است که آنها در ابتدا با این روش شروع می کنند که دوچرخه خود را سُر می دهند تا با کنترل آن احساس کنند که به تعادل آن دست پیدا کرده اند.

 

در این مهارت یک چالش هیجان انگیز برای کودکان وجود دارد و آن این است که کودک همزمان با سر دادن دوچرخه پاهای خودرا بالا نگه دارد. شما می توانید این تمرین را مانند یک بازی جذاب با کودک انجام دهید.

 

مثلا وقتی شروع به حرکت و سُر خوردن میکند تا ۱۰ بشمارید و ببینید آیا می تواند به شکل کامل وقتی پاهای خود را بلند می کند با دوچرخه سُر بخورد. به تدریج وقت بیشتری برایش قرار دهید تا اعتماد به نفس کودکتان افزایش یابد.

 

چرخیدن و سر خوردن با دوچرخه:

وقتی کودک توانایی سریدن با دوچرخه را به خوبی یاد گرفت، هدایت کردن و چرخیدن را تمرین کنید. با چرخش‌های راحت و بزرگ شروع کنید. با طراحی بازی همه چیز را لذت‌بخش نگاه دارید:

 

- چند مخروط ایمنی نارنجی بگذارید و از او بخواهید از میان آن‌ها عبور کند.

- یک خوراکی خوشمزه را در فاصله ده متری روی آسفالت قرار دهید تا کودک را ترغیب کنید با دوچرخه به سمت آن حرکت کند. این بازی به کودک یاد می‌دهد روبرویش را ببیند و دوچرخه را به سمت هدفی مشخص هدایت کند. خوراکی را در دفعات بعدی دورتر قرار دهید.

 

اگر کودک یادگیری این مهارت ها را به شکل قابل اعتمادی به شما ثابت کرد؛ نوبت به زمان جایگزینی پدال ها بر روی دوچرخه می رسد. در این مرحله صندلی دوچرخه را در پایین تر حد خود قرار دهید. در این صورت کودک به راحتی قادر خواهد بود پای خود را در هر زمانی که میخواهد دوچرخه را متوقف کند بر روی زمین بگذارد.

 

آموزش دوچرخه سواری به کودکان با پدال:

موزش دوچرخه سواری بدون کمکی به کودکان,آموزش دوچرخه سواری به کودکان,دوچرخه های پدال دار

آموزش دوچرخه سواری به کودکان با دوچرخه های معمولی

 

تمرین آگاهی از موقعیت پدال

ابتدا، کودک را با چشمان بسته روی دوچرخه قرار دهید و تعادل دوچرخه را خودتان حفظ کنید. از او بخواهید زانویش را بالا بیاورد و با پاهایش به دنبال پدال‌ها بگردد. سپس، به او یاد دهید چطور شروع به حرکت کند. 

 

کودک را طوری روی دوچرخه قرار دهید که یک پایش صاف روی زمین قرار گیرد و پای دیگر روی پدالی که در موقعیت ساعت ۲ بالا آمده است.

 

کودک را راهنمایی کنید که چطور روی پدال جلویی (بالایی) فشار وارد کند. همانند فعالیت سُر خوردن، که به خوبی یاد گرفته است، این فشار منجر به حرکت رو به جلوی دوچرخه می‌شود.

 

با قرار دادن دستتان روی زین دوچرخه یا بازوی کودک به او کمک کنید حرکت رو به جلوی یکنواختی داشته باشد، اما اجازه دهید یاد بگیرد بدون کمک، چطور تعادلش را حفظ کند و احساس راحتی کند.

 

کودکاتان را تشویق کنید که به شکل الگوی ۸  با دایره های بزرگ دور زدن را تمرین کند. این تمرین را مثل یک بازی مفرح برایش برگزار کنید تا هدایت کردن دوچرخه و دور زدن با آن را براحتی فراگیرد.

 

در مراحل قبل، کودک با استفاده از پاهای خود دوچرخه را متوقف می کرد؛ حال در این مرحله باید به آرامی ترمز ها را فشار دهد و این کار را تمرین کند تا بتواند دوچرخه را به آرامی متوقف کند.

 

برای تمرین این مهارت می توانید یک بازی برای او ترتیب دهید. در اینجا دو پیشنهاد برای شما داریم:

1. یک مانع با فاصله از کودک بر روی زمین قرار دهید و از او بخواهید که به سمت مانع حرکت کند؛ اما قبل از برخورد با آن دوچرخه را متوقف کند.

 

2. از الفاظ فرمایشی استفاده کنید. وقتی کودک مسافت کوتاهی را طی کرد ؛ بالحنی آمرانه از او بخواهید که بایستد. این کار را در فواصل متفاوت انجام دهید و کودک را تشویق کنید که با سرعت بیشتری دوچرخه را متوقف کند.

 

وقتی اطمینان حاصل کردید که کودکتان در این مرحله هم مهارت لازم را بدست آورده، می توانید زین دوچرخه را به اندازه استاندارد بالا بکشید.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو