گامبیِ وزیر؛ نابغه‌ها چطور لباس می‌پوشند؟

گامبیِ وزیر؛ نابغه‌ها چطور لباس می‌پوشند؟


منبع: برترین ها

114

1399/10/17

08:22


سریال گامبی وزیر یک مینی سریال ۷ قسمتی‌ست که برای شبکه نت فلیکس ساخته شده است. در این مطلب، تعدادی از به یادماندنی‌ترین پوشش‌های نقش اصلی این سریال را با هم بررسی می‌کنیم.

برترین‌ها - آرمان رمضانی: سریال گامبی وزیر یک مینی سریال ۷ قسمتی‌ست که برای شبکه نت فلیکس ساخته شده است. این مینی سریال که تحسین قابل توجهی از سوی منتقدین دریافت کرده؛ از روی رمانی به همین نام نوشته‌ی والتر تویس اقتباس شده است. خالق این مینی سریال که نویسندگی، کارگردانی و بخشی از تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته؛ اسکات فرانک است. البته فرانک در خلق این اثرِ تحسین‌شده با آلن اسکات همکاری داشته است.

گامبیِ وزیر؛ نابغه‌ها چطور لباس می‌پوشند؟

گامبی وزیر توانست تنها پس از ۴ هفته به پربیننده‌ترین مینی سریال نت فلیکس تبدیل شود و در کنارِ بازی بازیگر اصلی آنیا تیلور-جوی، فیلم‌برداری و همچنین طراحی صحنه و لباس به‌شدت مورد توجه منتقدین و طرفداران مینی سریال قرار گرفت.

جالب است بدانید این اثر با نمره ۸.۷ در سایت آی ام دی بی، از دید جامعه‌ی ورزش شطرنج نیز تحسین شده و توجه به بُعد فنی مسابقات شطرنج توسط عوامل سریال، آن را به اثری قابل دفاع تبدیل کرده است. پیش از آنکه سراغ خط داستانی سریال برویم بد نیست بدانید نام سریال و رمان، اصطلاحی شطرنجی است که به تکنیکی برای شروع بازی اشاره دارد.

داستان گامبی وزیر در اواسط ۱۹۵۰ تا اواخر ۱۹۶۰ اتفاق می‌افتد که زندگیِ یک استعداد بی‌بدیل شطرنج را روایت می‌کند. بث هارمون (با بازی آنیا تیلور جوی) هم‌زمان با جنگ سرد در یک یتیمخانه عشقش به شطرنج را کشف می‌کند و برای بهترین شدن در جهان با حریفان زیادی ازجمله زندگی بی‌سر و سامان خودش وارد جنگ میشود.

گامبیِ وزیر؛ نابغه‌ها چطور لباس می‌پوشند؟

سریال در شهر لگزینگتون ایالت کنتاکی آغاز می‌شود. جایی که بث ۹ ساله که به‌تازگی در یک سانحه رانندگی مادرش را از دست داده به واسطه سرایدار یتیمخانه با شطرنج آشنا می‌شود. نکته غم‌انگیزی که ریشه در واقعیت هم دارد اجبار یتیمخانه‌های آن زمان بر مصرف مسکن توسط دختران یتیم است و همین موضوع زندگی این نابغه شطرنج را با اعتیاد به مواد مخدر و الکل گره می‌زند. از این نقطه به بعد هرچه نبوغ بث باعث شهرتش در مسابقات شطرنج (که در آن زمان ورزشی کاملا مردانه بود) می‌شود، اعتیاد به محرک‌های گوناگون و کودکی پر آشوبش موانعی بزرگ بر سر راه بهترین شدنش در شطرنج می‌سازد.

از داستان جذاب این مینی سریال که بگذریم طبق معمول سراغ طراحی و انتخاب لباس می‌رویم. البته که در نگاه اول ما شاهد اثری با موضوع سهم‌خواهی یک دختر از فضای مردانه ورزش شطرنج هستیم، اما نمی‌توان تغییر استایل لباس پوشیدن بث هارمون را (چه به عنوان دختربچه کم سن و سالی که تازه وارد فضای شطرنج شده چه به عنوان ستاره پردرآمدی که عاشق زیبا لباس پوشیدن است) دنبال نکرد. در ادامه تعدادی از به یادماندنی‌ترین پوشش‌های نقش اصلی این سریال را با هم بررسی می‌کنیم با این توضیح که این سریال بر اساس پیشنهاد یکی از مخاطبان عزیز برترین‌ها انتخاب شده است.

۱. ساده و بی‌تجمل

گامبیِ وزیر؛ نابغه‌ها چطور لباس می‌پوشند؟

آنچه در ابتدای سریال در انتخاب پوشش بث هارمون جلب نظر می‌کند (یا نمی‌کند)، نهایت سادگی و دوری از زرق و برق است. در تصویر بث را با بلوزی یقه دار و گشاد و ژاکتی بافتنی می‌بینیم و تمام اجزای پوشش او از رنگ‌هایی انتخاب شده است که جلب نظر نکند. البته از نگاه طراح لباس مو‌های چتری بث تلاشی کمرنگ است برای اندکی جلب توجه.


۲. لباس‌های چهارخانه یک شطرنج‌باز

گامبیِ وزیر؛ نابغه‌ها چطور لباس می‌پوشند؟

به عنوان دختری که عاشق شطرنج است، بث در طول سریال لباس‌های چهارخانه زیادی به تن می‌کند. این فراوانی لباس‌ها با الگوی چهارخانه به عقیده طراح لباس سریال (گابریل بایندر)، بیانگر تاثیر شطرنج بر زندگی بث هارمون است. بث تنها یک علاقه‌مند به شطرنج نیست، بلکه فردی است که به مرور زمان شطرنج به همه زندگیش بدل می‌شود. در تصویر او را با لباس چهارخانه یقه باز که با پیراهن سفید یقه دار ست شده است می‌بینیم. پوششی که علاوه بر شیک بودن، کاربردی هم هست.


۳. کلاسیک دهه شصتی

گامبیِ وزیر؛ نابغه‌ها چطور لباس می‌پوشند؟

همانگونه که قبل‌تر اشاره شد در طول سریال همچنان که شخصیت بث هارمون بالغ‌تر می‌شود و البته مشهورتر و پولدارتر؛ تغییراتی در سبک لباس پوشیدنش نیز مشاهده می‌شود. در اینجا بث در بلوز یقه گرد آستین سه ربع و دامنی با الگوی چهارخانه به معنی واقعی کلمه می‌درخشد. ضمن اینکه در اینجا دیگر در فرم آرایش موی بث اثری از خجالت دیده نمی‌شود.


۴. تیپ خوب و حال بد

گامبیِ وزیر؛ نابغه‌ها چطور لباس می‌پوشند؟

اگر سریال را دیده باشید می‌دانید که بث هنگام مسابقه با استاد بزرگ (بورگوف) به خاطر سبک زندگی غیرطبیعی‌اش حال چندان مساعدی ندارد. در این تصویر او را در پیراهن پاپیون دارِ سبزِ کم‌رنگش می‌بینیم که اگرچه حالش چندان خوب نیست، ولی شیک به نظر می‌رسد.


۵. استایلی برای خرید

گامبیِ وزیر؛ نابغه‌ها چطور لباس می‌پوشند؟

احتمالا وقتی به تصویر این پاراگراف نگاه کنید اولین حدستان برای مناسبت انتخاب این لباس، خرید کردن از مغازه نیست. در این صحنه بث بلوز طرح دار ابریشمی را به خوبی با ژاکتی گرم و راحت ست کرده است و هم زمان حس زیبایی و راحتی را به بیننده القا می‌کند.


۶. مسابقات اوپن لاس وگاس

گامبیِ وزیر؛ نابغه‌ها چطور لباس می‌پوشند؟

بث هارمون که حالا دیگر تجربه مسابقات حرفه‌ای را دارد قرار است در شهر لاس وگاس در مسابقات اوپن آمریکا شرکت کند. در این صحنه هم همانگونه که پیشتر اشاره شد الگوی چهارخانه بخش مهمی از استایل او را تشکیل می‌دهد. در تصویر نابغه شطرنج را با چهره‌ای مصمم و لباسی چهارخانه می‌بینیم که کتی مشکی و کوتاه آن را همراهی می‌کند.


۷. راحت و در عین حال شیک

گامبیِ وزیر؛ نابغه‌ها چطور لباس می‌پوشند؟

در این سکانس بث هارمون را درحال مطالعه تکنیک‌های شطرنج می‌بینیم درحالیکه شلوار ساده مشکی و بلوز کرم به تن دارد. طراح لباس استادانه با انتخاب ژاکتی با رنگ متصاد با بلوز، تیپی ساده را به نمایشی خیره کننده تبدیل کرده است.


۸. زیبایی به سبک روسیه

گامبیِ وزیر؛ نابغه‌ها چطور لباس می‌پوشند؟

درنهایت وقتی بث هارمون به روسیه می‎رسد انتخاب پوششش با آن لبه‌های تیز و رنگ‌های متضاد؛ بازیگری از فیلم‌های جاسوسی را به ذهن می‌آورد. همچنین همراهی پالتوی مشکی با شلواری با پاچه‌های گشاد حس حرفه‌ای بودن را به بیننده القا می‌کند.


۹. مهره وزیر سفید

گامبیِ وزیر؛ نابغه‌ها چطور لباس می‌پوشند؟

طراح لباس که در بیشتر زمان سریال به خصوص از زمان رسیدن بث به روسیه به ندرت سراغ رنگ سفید رفته است، اینجا عامدانه لباسی سرتاپا سفید انتخاب کرده است. وقتی از دید یک شطرنج باز به این صحنه نگاه کنید به یاد می‌آورید که در شطرنج همواره مهره سفید بازی را آغاز می‌کند و به نوعی داشتن مهره سفید مزیت محسوب می‌شود. گابریل بایندر، طراح لباس سریال ادعا دارد که چه در انتخاب رنگ‌ها و چه اضافه کردن کلاه کاملا آگاهانه عمل کرده است و او می‌خواسته بث را در این سکانس تا حد ممکن به مهره وزیر سفید در شطرنج شبیه کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو