نقاشی برای کودکان، شش مزیتی که دارد

منبع: نی نی بان

169

1399/10/17

11:10


نقاشی برای کودکان

فعالیت‌های کمی وجود دارند که به اندازه نقاشی برای کودکان طبیعی و مفید باشند. چه وسیله نقاشی کودک شما یک گچ باشد، چه مدادرنگی، یا هر وسیله نقاشی دیگر، در همه این‌ها او از خلق هنر لذت می‌برد.

شش مزیت نقاشی برای کودکان
در این مطلب، شش دلیل برای تشویق کودک شما به نقاشی در خانه، مهد کودک و مدرسه ذکر شده است.

1. مهارت‌های خوب حرکتی، را توسعه می‌دهد
مهارت‌های حرکتی ظریف، شامل هر حرکتی در دست‌ها، مچ‌ها و انگشت‌ها است. در بزرگسالی هنگام تایپ، رانندگی یا حتی ارسال پیامک به مهارت‌های حرکتی خوب نیاز پیدا می‌کنید، بنابراین مهم است که مهارت‌های حرکتی ظریف را در کودک در سنین پایین رشد دهید.
نگه داشتن وسایل نوشتاری، یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود مهارت‌های حرکتی خوب در کودک است.
نقاشی، بازخورد بصری فوری ایجاد می‌کند که این بازخورد، بسته به ابزاری که کودک از آن بهره می‌گیرد و نحوه استفاده از آن تغییر می‌یابد.
این بازخورد به کودک شما کمک می‌کند تا بهترین روش‌ها را برای ایجاد نتیجه مطلوب شناسایی کند.

2. تجزیه و تحلیل بصری را تشویق می‌کند
کودکان خردسال هنوز برخی از مفاهیمی که ممکن است شما درک کرده باشید، مانند مسافت، مقایسه اندازه‌ها و تفاوت‌های بافتی را درک نمی‌کنند. نقاشی، فرصت مناسبی را برای یادگیری این مفاهیم به روشی آگاهانه در کودک فراهم می‌سازد.
برای تقویت تجزیه و تحیلیل بصری در کودک، از او بخواهید که نمونه‌هایی از اجسام بزرگ و کوچک، خشن و صاف، دور و نزدیک را ترسیم کند.


نقاشی کودکان


3. به ایجاد تمرکز کمک می‌کند
از آنجا که بیشتر کودکان از نقاشی لذت می‌برند، این فعالیت برای ایجاد تمرکز در آنها موثر است. این مفاهیم حتی در دوران ابتدایی برای موفقیت تحصیلی فرزند شما ضروری است.
یادگیری نحوه مشاهده جزئیات کوچک، تمرکز در دستیابی به یک نتیجه خاص و تمرین کارهای دشوار به کودک شما در بالغ شدن کمک می‌کند.

4. هماهنگی چشم و دست را بهبود می‌بخشد
نقاشی علاوه بر بهبود مهارت‌های حرکتی خوب، کودک را قادر می‌سازد بین آنچه می‌بیند و آنچه انجام می‌دهد، ارتباط برقرار کند. این هماهنگی چشم و دست در موقعیت‌های ورزشی و تفریحی اهمیت می‌یابد.
برای تقویت هماهنگی چشم و دست، از کودک بخواهید در حالی که به یک شی‌ء نگاه می‌کند، نقاشی بکشد یا یک نقاشی را کپی کند.

5. نقاشی کودکان، اعتماد به نفس فردی را افزایش می‌دهد
به عنوان یک والد یا سرپرست، احتمالا دوست دارید این جمله را بشنوید: «ببین چه چیزی ساخته‌ام!» وقتی کودک شما فرصتی برای ایجاد نمایشی فیزیکی از تخیل، افکار و تجربیات خود پیدا می‌کند، اعتماد به نفس او افزایش می‌یابد.
طراحی می‌تواند به کودک کمک کند تا انگیزه ذاتی و ارزش شخصی بیشتری داشته باشد. این تصدیق باعث اطمینان بیشتر وی در زمینه‌های دیگر می‌شود که ممکن است به اندازه نقاشی طبیعی نباشند.

6. مهارت حل مسئله را آموزش می‌دهد
همراه با تجزیه و تحلیل و تمرکز بینایی، نقاشی کودک را به حل خلاقانه مشکلات تشویق می‌کند.
ارائه کارهای خاص در طراحی، مانند ایجاد پرتره خانوادگی، و صحبت در مورد رنگ، روش یا انتخاب‌های خاص، می‌تواند به کودک کمک کند تا مهارت‌های حل مسئله را با گذشت زمان تقویت کند.
برای کمک به کودک در ترسیم و خلق احساس، از تقویت‌کننده مثبت استفاده کنید. مثلا می‌توانید نقاشی‌های تمام‌شده را در اتاق فرزندتان یا در سایر مناطق خانه به نمایش بگذارید.
فرزند خود را ترغیب کنید که در تمام دوران کودکی‌اش نقاشی بکشد تا از تمام مزایایی که نقاشی کشیدن به ارمغان می‌آورد، بهره‌مند شود.
وقتی بچه ها شروع به کشف استعدادها و تخصص‌های خود می‌کنند، یکی از زمینه هایی که برخی از آنها ممکن است در آن برتری داشته باشند، نقاشی است. نقاشی مطمئنا فوایدی دارد که هم شما و هم فرزندتان می‌توانید در کنار هم یاد بگیرید.


نقاشی کردن کودکان


سایز مزایای نقاشی کودکان
برخی دیگر از بزرگ‌ترین مزایای نقاشی عبارتند از:

- نقاشی می‌تواند به کودکان شما کمک کند احساس خود را بیان کنند. از طریق استفاده از رنگ‌های مختلف، آنها می‌توانند بدون استفاده از کلمات، حسشان را بگویند.

- نقاشی برای کودکان، یک فعالیت سرگرم‌کننده و مهیج است.

- نقاشی می‌تواند به کودکان در یادگیری اندازه‌ها، اشکال، الگوها و طرح‌ها کمک کند. همه اینها جنبه‌های مهم برنامه درسی کودکان در طول سال‌های پیش‌دبستانی است.

- نقاشی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های تصمیم‌گیری خود را رشد دهند. آنها باید انتخاب کنند چه رنگی برای قسمت‌های مختلف نقاشی باید استفاده شود.

- شاید بزرگ‌ترین مزیت نقاشی این باشد که بستر مناسبی را برای پیوند دادن و گذراندن وقت شما در کنار فرزندانتان فراهم می‌کند.
- نقاشی می‌تواند نقش درمانی را برای کودکانی که پرخاشگری می‌کنند یا حس‌هایی متفاوت دارند، بازی کند.

- نقاشی می‌تواند قسمت قابل توجهی از رشد و تربیت کلی کودک شما باشد.

اگر فرزندتان مشکلاتی مانند پرخاشگری، خجالت و ... دارد، روانشناسان کلینیک نی نی بان می‌توانند به شما کمک کنند. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو