* اولین گل مهاجمان پرسپولیس: پرسپولیس پنج سال پیاپی در کورس آقای گلی لیگ برتر نماینده داشت؛ دو سال طارمی کفش طلا را برد و یک‌سال علی علیپور. دو سال بعدش هم علیپور و ترابی در کورس بودند. با این حال خیلی بعید به نظر می‌رسد امسال از این خبرها باشد. در هفت بازی ابتدایی سرخپوشان هنوز پای مهاجمان این تیم به گلزنی باز نشده است. نه مهدی عبدی گل زده و نه وحید امیری، از آرمان رمضانی هم که اصولا انتظاری نمی‌رود! سرانجام باید دید اولین گل مهاجمان پرسپولیس کی و توسط کدام بازیکن ثبت می‌شود. وضعیت مهاجمان پرسپولیس آنقدر مبهم است که عبدی و رمضانی هر دو با هم در بازی با سپاهان نیمکت‌نشین شدند.

* اولین گل شیخ دیاباته: آقای گل فصل گذشته فوتبال ایران هم استارت ناامیدکننده‌ای در این فصل داشته است. اوایل که نصفه و نیمه به بازی گرفته می‌شد، بعد هم که آسیب دید. شیخ دیاباته در لیگ بیستم فعلا گلی به سر استقلال نزده، اما آمادگی و بازگشت او به میادین در آستانه دربی می‌تواند خبر خوبی برای آبی‌ها باشد. او این هفته برابر آلومینیوم اراک چند دقیقه به میدان آمد، یک پاس گل داد و حسابی هم باعث آزار مدافعان حریف شد. فرض کنید شیخ اولین گلش را جلوی پرسپولیس بزند؛ به این ترتیب همزمان طلسم تاریخی گل نزدن بازیکنان خارجی برای استقلال در بازی با پرسپولیس هم خواهد شکست. برای سرخ‌ها بازیکنانی مثل ایمون زاید، بشار رسن، بنگستون و عیسی ترائوره در دربی گل زده‌اند، اما هنوز هیچ بازیکن خارجی نتوانسته برای استقلال در دربی گل بزند.

* اولین برد ذوب‌آهن و ماشین‌سازی: ستون تعداد پیروزی تیم‌ها در جدول رده‌بندی دو عدد «صفر» دارد. یکی مربوط به ذوب‌آهن است که با رحمان رضایی نفس پرسپولیس را گرفت، اما این هفته در خانه به تراکتور باخت و دیگری هم مربوط می‌شود به ماشین‌سازی. تیم تبریزی سرمربی‌اش را عوض کرده، اما همچنان بدون پیروزی با سه امتیاز از ۹ مسابقه روی پله آخر قرار دارد.

* اولین مهمان موفق آبادان: تا این لحظه بهترین تیم مسابقات خانگی لیگ بیستم صنعت نفت آبادان بوده است؛ تیمی که با مشکلات فراوان و در آخرین روزها جمع شد، اما فعلا سربلند شده. صنعت هر پنج بازی‌اش را در آبادان برده است. پیکان، ذوب‌آهن، گل‌گهر سیرجان، تراکتور و نفت مسجدسلیمان پنج قربانی خانگی تیمی بوده‌اند که به لطف همین امتیازات خانگی درحال‌حاضر بعد از استقلال صدرنشین روی پله دوم جدول رده‌بندی قرار گرفته است. جالب اینکه نفت بیرون از خانه هنوز موفق به کسب پیروزی نشده است. باید منتظر باشیم و ببینیم اولین تیمی که امسال از آبادان دست پر بیرون می‌آید کیست. بدترین تیم مسابقات خانگی هم ماشین‌سازی بوده که از پنج بازی در تبریز تنها دو امتیاز کسب کرده است. در جدول مسابقات بیرون از خانه هم تراکتور با سه برد، یک مساوی و یک باخت از پنج بازی صدرنشین است.