بشر زیرِ اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند

بشر زیرِ اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند


منبع: برترین ها

93

1399/10/18

09:07


براساس یافته‌های جدید دانشمندان، حجم عظیمی از میکروب در جو زمین وجود دارد که می‌تواند نشانی از زندگی در فراسوی زمین باشد.

باشگاه خبرنگاران: براساس یافته‌های جدید دانشمندان، حجم عظیمی از میکروب در جو زمین وجود دارد که می‌تواند نشانی از زندگی در فراسوی زمین باشد. اگر احساس تنهایی می‌کنید، به خاطر داشته باشید که موجودات زنده بی شماری وجود دارند که ده‌ها هزار کیلومتر بالای سر شما شناور هستند، پس آرامش خود را حفظ کنید.

جو زمین پر از میکروب است؛ بشر زیر اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند

به گفته دیوید اسمیت که زندگی در جو را در مرکز تحقیقات ایمز ناسا در کالیفرنیا مورد مطالعه قرار داده ما انسان‌ها واقعا ساکنان زیر یک اقیانوسی از جو در بالای سر خود هستیم و واقعا نمی‌دانیم که مرز بیوسفر زمین در ارتفاعات بسیار، کجا متوقف می‌شود.

حیات میکروبی در جو

او در میزگردی که در ۱۴ دسامبر در اجلاس پاییزی سالانه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا برگزار شد، گفت: به نظر می‌رسد تقریبا در هر جایی که با هواپیما‌ها و بالن‌های ناسا نمونه برداری کنیم، نشانه‌هایی از حیات میکروبی را می‌یابیم.

به نظر می‌رسد زندگی در جو زمین کاملا میکروبی و یک امر موقتی بوده و نه از اکوسیستم مستقل، با زندگی در سطح زمین ارتباط نزدیک دارد. ارگانیسم‌های ریز و مقاوم بر اثر انتقالی ظریف در جایی که جو زمین با این سیاره روبه‌رو می‌شود، در یک مسیر انحرافی حماسی به لایه‌های پایین جو منتقل می‌شوند.

کوین دیلون، دکترای پزشکی گفت: براساس آنچه ما می‌دانیم، همه چیز فقط در جو پیش می‌رود. میکروب‌ها تقریبا در حالتی مانند یک بزرگراه سفر کرده و از جو استفاده می‌کنند و به طور خاص می‌توانند ابر‌ها را سوار کنند. میکروب‌ها در انتها در دو لایه جو قرار می‌گیرند.

جو زمین پر از میکروب است؛ بشر زیر اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند

به اعتقاد برخی محققان در این زمینه از جمله دیانا جنتری، در تروپوسفر پایین، میکروب‌ها بیشتر باید با خطر خشک شدن مقابله کنند. جذابیت ابر‌ها از این روست.

جنتری گفت: اگر در جو شما را بگیرند و معلق کنند، در معرض خطر از دست دادن بسیار سریع آب بدن خود قرار می‌گیرید، بنابراین ابر‌ها در سطح پایین عالی هستند، آن‌ها مانند این نقاط آب سیار هستند که می‌توانند هنگام برداشتن و انتقال به اطراف، شما را مرطوب نگه دارند. در تروپوسفر، برخی از میکروب‌ها ممکن است کاملا طبیعی، حتی زنده بمانند. به طور حتم، به دلایل عدم اطمینان در مورد زندگی در جو زمین، آن‌ها فقط در جو‌های فراتر از زمین تکثیر می‌شوند.


سطح زمین بهشت میکروب‌هاست

یکی از محدودیت‌های اصلی این است که اگرچه ما به خوبی می‌دانیم سطح زمین بهشتی است که میکروب‌ها می‌توانند ماجراجویی بزرگ خود را در آن انجام دهند، اما سایر مناطق سیاره‌ای منظومه شمسی به طور حتم یا به احتمال زیاد با زندگی خصمانه ترند، هرچند که ممکن است در گذشته‌های دور بسیار قابل سکونت بوده باشند. به عنوان مثال جذابیت مکانی مانند ونوس به عنوان مقصدی در جستجوی زندگی در جو است، جایی که برخی دانشمندان گفته‌اند که قطرات مایع در حدود (۴۸ تا ۶۰ کیلومتر) بالاتر می‌توانند به عنوان یک پناهگاه در محیطی اسیدی و گرم که ونوس به آن معروف است، وجود داشته باشند.

این سختی به این معناست که در دنیا‌هایی مانند زهره، زندگی به جای اینکه مانند آنچه در زمین انجام می‌شود، برای همیشه در جو باقی بماند و این ماندگاری به معنای آن حفره‌هایی است که دانشمندان درمورد اینکه آیا میکروب‌ها می‌توانند مثلاً در هنگام بالا آمدن تولید مثل کنند، نیاز به پر کردن دارند.

جو زمین پر از میکروب است؛ بشر زیر اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند

جنتری متذکر شد جاذبه به طور مداوم برخی از میکروب‌های فرضی را از یک لایه دنج می‌دزدد. او گفت یک چالش زندگی که مختص زندگی در جو است این است که، چون شما شناور هستید، مدام مقداری از زندگی خود را در آنجا تنها به دلیل جاذبه با گذشت زمان از دست می‌دهید، برای اینکه زندگی بتواند در طولانی مدت در جو پایدار بماند، باید بتواند به اندازه کافی سریع تولید مثل کند تا این خسارات را جبران کند؛ سپس آن مسئله آب وجود دارد.


ابر‌های زمین ویژه هستند

ابر‌های زمین ویژه هستند؛ آن‌ها تنها ابر‌های مدرن جوی در منظومه شمسی هستند که عمدتا از بخار آب تشکیل شده‌اند و باعث می‌شود که آن‌ها برای زندگی بشر امیدوار کننده باشد. مریخ دارای برخی از موارد دی اکسید کربن است. ماه، نپتون، تریتون، ابر‌های نیتروژن دار دارد. همه آن‌ها جذاب هستند، اما هیچ آبی یک مانع واقعی نیست.

جنتری گفت یکی از موضوعات اصلی در نجوم شناسی «پیروی از آب» است، زیرا برای حیاتی مانند زمین که ما آن را می‌شناسیم، آب یک نیاز است. از آنجا که این ابر‌ها بر پایه آب نیستند، به همین دلیل جالب نیستند.

جو زمین پر از میکروب است؛ بشر زیر اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند

درست همانطور که زمین به عنوان الگویی برای در نظر گرفتن سایر جهان‌های منظومه شمسی عمل می‌کند، مکان ما نمونه‌های کهنی را ارائه می‌دهد که برای جهان‌های فراتر از ستاره ما در نظر گرفته می‌شود البته با یک قدم دیگر در میزان شناخت ما از آن‌ها، جایی که زمین زمینه روزانه ماست و سیارات مقصد سفینه‌های فضایی پیچیده هستند، سیارات فراخورشیدی بیشتر لکه‌هایی هستند که در مشاهدات نجومی در برابر ستاره‌هایشان نقش بسته‌اند، و به نظر می‌رسد، لکه بینی حیات جوی حتی در زمین نیز روی حیله و تزویر است.


در ابر‌ها زندگی وجود دارد

اسمیت گفت: هر زمان که ما در میان ابر‌ها پرواز می‌کنیم و مجموعه‌های آب ابر ایجاد می‌کنیم، این سیگنال واقعا قوی از زندگی زمین را داریم. ما می‌دانیم که زندگی در آن ابر‌ها وجود دارد، اما هیچ ابزاری نداریم که به اندازه کافی حساس باشد بدون اینکه آب در ابر جمع شود، بنابراین انتظار نداشته باشید که دانشمندان به این زودی‌ها در مورد زندگی جوی در جهان‌های دیگر اعلامیه‌ای صادر کنند.

نوآم ایزنبرگ، دانشمند سیاره‌ای در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانزهاپکینز در مریلند گفت اثبات یا فهمیدن اینکه یک سیاره فراخورشیدی یک جهان زنده است بسیار دشوار است، اما کنکاش در این مورد را نیز متوقف نکنید.

جو زمین پر از میکروب است؛ بشر زیر اقیانوسی از میکروب زندگی می‌کند

ایزنبرگ گفت اگر فرصتی برای زندگی در ناهید وجود داشته باشد بله احتمالا شانس زندگی در جهان‌های شبیه زهره در جا‌های دیگر نیز وجود دارد. اگر روی زمین زندگی وجود داشته باشد، احتمالا فرصتی برای زندگی در جهان‌های مانند زمین در جا‌های دیگر نیز وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو