به گزارش تارنمای ناتو؛ استولتنبرگ با اشاره به تصمیم‌گیری درباره آینده ماموریت نیروهای این سازمان در افغانستان در نشست ماه فوریه وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو و استقبال و حمایت از مذاکرات جاری صلح میان گروه های افغان، گفت: چالش ها، دشواری ها و بی اعتمادی های زیاد و در عین حال مذاکرات به عنوان تنها راه به سوی صلح و پیشرفت به سوی راه حل مسالمت آمیز، وجود دارد.  

وی همچنین سال نوی میلادی را فرصت مهمی برای تقویت دوباره روابط اروپا و آمریکای شمالی خواند و گفت: روی نقش اساسی آلمان در این اقدامات حساب می کنم.

استولتنبرگ همچنین ۲۰۲۱ را سال مهمی برای کنترل تسلیحات و جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای دانست و افزود: باید اطمینان یابیم که با پایان اعتبار توافقنامه استارت در ماه آینده، وضعی پیش نخواهد آمد که هیچ توافنقامه ای برای تنظیم شمار کلاهک های هسته ای در جهان، وجود نداشته باشد.

«هایکو ماس»  وزیر امور خارجه آلمان نیز بر لزوم تقویت کنترل بین‌المللی بر تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد و خواستار تلاش های جدی برای خلع سلاح هسته ای شد.

ماس در سفر به شهر امان پایتخت اردن و پیش از نشست با همتایان خود از ۱۵ کشور دیگر عضو «ابتکار استکهلم» گفت: ما در زمانی زندگی می کنیم که دوباره یک مارپیچ تسلیحاتی ایجاد شده است و اگر ما فقط بنشینیم و تماشا کنیم، عواقب مهلکی در پی خواهد داشت.»

او  در حالی در اردن این سخنان را بیان کرده که در همسایگی اردن، فلسطین اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی به کانون بحران هسته ای در جهان و خاورمیانه، تبدیل شده است.