آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس پیر امیدیار؛ مقیم آمریکا

آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس پیر امیدیار؛ مقیم آمریکا


منبع: برترین ها

91

1399/10/19

07:01


پیر امیدیار کارآفرین و بنیان‌گذار و رئیس شرکت eBay است.

برترین‌ها: پیر امیدیار در سال۱۹۶۹ در پاریس به دنیا آمد. او تک فرزند یک زوج ایرانی است که در زمان تحصیلشان در پاریس با هم آشنا شدند. پدر و مادر پیر (که البته در ابتدا نام فرزندشان را پرویز گذاشته بودند)، هر دو از طرف خانواده هایشان برای ادامه تحصیل به فرانسه فرستاده شده بودند. پدر  او از جراحان اورولوژیست و مادرش دکترای زبانشناسی داشت و استاد دانشگاه سوربن بود. در ۶ سالگی ‌اش به دلیل پیشنهاد کاری به پدرش برای کار در یکی از بیمارستان‌ها مجبور شدند به آمریکا مهاجرت کنند  و مادرش نیز مشغول تدریس مطالعات زبان فارسی شد.
 

پیر امیدیار؛

 
علاقه‌اش به رایانه در دبیرستان «سنت اندرو»‌ی مریلند و در کلاس نهم شروع شد. اولین برنامه‌ی رایانه‌ای‌اش را در ۱۴ سالگی و در کتاب‌خانه‌ی همین دبیرستان نوشت. سر کلاس‌های مدرسه حاضر نمی‌شد و برای کار با رایانه به آزمایشگاه می‌رفت؛ بار‌ها هم به‌خاطر غیبت جریمه شد. مدیر مدرسه که علاقه‌ی پیر به رایانه و برنامه‌نویسی را دید به جای مقابله با آن تصمیم گرفت در این مسیر هدایتش کند. او از پیر خواست برای کتابخانه‌ی مدرسه برنامه‌ای بنویسد که خودش کارت‌های راهنمای کتاب‌ها را چاپ کند در عوض بابت کارش ساعتی ۶ دلار هم دستمزد بگیرد؛ هرچند مبلغ زیادی نمی‌شد، ولی همین انگیزه‌ای شد برای تلاش هدف‌مند در این زمینه.
 

پیر امیدیار؛

 
امیدیار بعد از دیپلم به دانشگاه تافتز سامرویل رفت تا در رشته‌ی مهندسی برق تحصیل کند اما در همین دانشگاه رشته‌ی خود را عوض کرد و لیسانس رشته‌ی علوم کامپیوتری را گرفت. او بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، در یک شرکت وابسته به «اپل» به نام «کلاریس» کارش را شروع کرد در آن‌جا برای کمک به برنامه‌نویسان مکینتاش اپل یک برنامه‌ی مدیریت حافظه نوشت. آن برنامه را به‌صورت آنلاین منتشر کرد و از کاربران خواست هر چقدر که می‌توانند بابت نرم‌افزار بپردازند؛ ولی معدود وجوه دریافتی به‌زحمت حتی هزینه‌ی اجاره‌ی صندوق پستی‌اش را تامین کرد.
 
پیر به همراه سه تن از دوستانش در ۱۹۹۱ یک شرکت نرم‌افزاری به نام Ink Development Corp در زمینه‌ی Pen-Computing  تاسیس کرد. از دل آن، یک وبگاه تجارت الکترونیک به نام eShop بیرون آمد که بعدها خود شرکت هم به همین نام تغییر داده شد.
 

پیر امیدیار؛

 
در سال ۱۹۹۵ در سن بیست و هشت سالگی، امیدیار شروع به نوشتن یک کد برای یک سایت اینترنتی کرد که باعث می‌شد افراد به صورت مستقیم بتوانند برای حراج اجناس با هم ارتباط برقرار کنند.، در چهارم سپتامبر ۱۹۹۵ یک سرویس آنلاین فروش اینترنتی به نام «اوکشن وب»  را راه اندازی کرد که بعد‌ها در سال ۱۹۹۷، به سایت حراج اینترنتی‌eBay تبدیل شد.
 
داستان شکل‌گیری وبگاه eBay بزرگ‌ترین حراجی آنلاین جهان به تابستان ۱۹۹۵ برمی‌گردد. پیر با «پالما وزلی» نامزد کرده بود؛ پالما کلکسیونر یک نوع بسته بندی آبنبات به نام Pez بود؛ او که می‌خواست مجموعه‌ی خود را تا حد ممکن کامل کند از پیر کمک خواست. امیدیار هم یک صفحه در وبگاه شخصی‌اش درست کرد و اسمش را Auction Web (حراجی وب) گذاشت تا مردم از طریق آن کلکسیون خود را برای حراج عرضه کنند.
 
در کمال تعجب این صفحه با چنان استقبالی از سوی خریداران و فروشندگان مواجه شد که پیر مجبور شد برای حراجی‌اش یک وبگاه مستقل درست کند؛ همان موقع بود که اسم حراجی را به eBay تغییر داد.
 

پیر امیدیار؛

 
جالب است که بدانید اسم ‌eBay دومین انتخاب امیدیار برای این سایت بود. اولین انتخابش «Echo Bay» بود که نام منطقه‌ای تفریحی نزدیک «دریاچه مید» نوادا در ایالات متحده آمریکاست. اما یک شرکت معدن کانادایی قبلا این اسم را انتخاب کرده بود. اولین چیزی که امیدیار فروخت یک «نشانه گر لیزری» شکسته بود که یک کلکسیون دار نشانه گر‌های لیزری شکسته، آن را خرید و همان جا پیر امیدوار شد که فروش هر چیزی ممکن است.
 
با دریافت هزینه بین ۲۵ سنت تا ۲ دلار برای قرار دادن هر آگهی حراج و درصد جزئی از هر فروش، توانست به راحتی به درآمد خوبی از محلی که برای اجماع خریداران و فروشندگان درست کرده بود برسد.‌eBay در سال ۲۰۰۲ مالکیت شرکت تجارت الکترونیک «پی پل»  را برعهده گرفت. این شرکت در سال ۲۰۰۵ هم سرویس گفت و گوی آنلاین «اسکایپ» را خرید، اما در سال ۲۰۰۹، ۶۵ درصد سهام آن را فروخت. در حال حاضر هفت درصد سهام eBay متعلق به امیدیار است. او دیگر مدیر eBay نیست، اما همچنان یکی از مدیران پی یل است.
 

پیر امیدیار؛

 
پیر با درآمدی که به‌دست آورده بود کم‌کم به فکر امور خیریه افتاد تا این‌که موسسه‌ی Omidyar Network را برای این منظور تاسیس کرد. این موسسه همچنین از سازندگان نرم‌افزار «ارتباطات اضطراری» حمایت می‌کند. این نرم‌افزار کمک می‌کند با استفاده از داده‌های فرستاده شده از طریق تلفن همراه کاربران، مسیر و نقشه‌ی مورد استفاده به تصویر کشیده شود.
 
در سال ۲۰۱۳، نام پیر امیدیار در لیست ۴۲ فرد ثروتمند آمریکا دیده می‌شد. او همچنین پنجمین میلیاردر فرانسه و ثروتمندترین ایرانی حال حاضر دنیا است. مجله فوربز اعلام کرده که خالص ثروت پیر امیدیار تا سپتامبر ۲۰۱۶ بالغ‌بر ۸٫۱ و تا ماه مه ۲۰۱۷، بالغ‌بر ۸.۷ میلیارد دلار بوده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو