ترقی: شرایط اقتصادی بهتر شود، مردم رای می‌دهند

منبع: برترین ها

37

1399/10/19

09:48


عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: فکر می‌کنم که اگر وضع اقتصادی مردم بهبود پیدا کند، مشارکت معقولی را در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستای ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

خبرگزاری ایرنا: عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: فکر می‌کنم که اگر وضع اقتصادی مردم بهبود پیدا کند، مشارکت معقولی را در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستای ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

ترقی: وضع اقتصادی بهبود یابد، مردم رای می‌دهند

حمیدرضا ترقی:

* (درباره حضور جبهه پایداری، نواصولگرایان و طرفداران محمود احمدی نژاد در دو ائتلاف اصولگرا): یاران محمدباقر قالیباف بیشتر در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب فعالیت می‌کنند و نیروهای طرفدار محمود احمدی‌نژاد در هیچ کدام از دو ائتلاف حضور ندارد. جبهه پایداری هم که قبلاً در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب فعالیت داشت، در حال حاضر سرگرم مسائل داخلی خود مانند تغییر دبیرکل و مسائل حاشیه ای دیگر است و هنوز برای حضور در هیچ کدام از دو شورا اعلام آمادگی نکرده‌ است.

* حضور حداکثری در انتخابات به عوامل متعددی بستگی دارد. طبق پایشی که در جامعه صورت گرفته، قشر متدین و تکلیف‌گرا که در هر انتخاباتی شرکت می‌کند ۳۰ تا ۳۵ درصد رای دهندگان را تشکیل می‌دهد. آنها بر اساس تکلیف و وظیفه دینی شرکت می‌کنند.

* در نظرسنجی که ذکر شد حدود ۳۶ درصد مردم هم برای مشارکت به وضعیت اقتصادی کشور نگاه می‌کنند، اگر وضع اقتصادی بهبود پیدا کرد و رضایت‌مندی آنها را تا مقطع انتخابات جلب شود، احتمال شرکت آنها در انتخابات افزایش پیدا می‌کند.

* (با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد مردم در این پایش هم گفته‌اند رای آنها به نامزد ریاست جمهوری بستگی دارد): آنها معتقدند اگر اطمینان یابیم شخصی بتواند مشکلات کشور را حل کند بر تصمیم آنها برای مشارکت تاثیر دارد و حدود ۲۰ درصد هم گفته‌اند که ما خبر نداریم انتخابات چه زمانی برگزار می‌شود و شرکت در انتخابات برای این جامعه آماری مهم نیست.

* فکر می‌کنم که اگر مجلس در رابطه با بهبود وضعیت اقتصادی کشور فشار بیاورد و دولت هم مقداری در ارائه خدمات رفاهی و معیشتی به کارهایش سرعت ببخشد و مسائل و وضع اقتصادی مردم بهبود پیدا کند، مشارکت معقولی را در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستای ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

* (درباره سهم جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰): براساس نظرسنجی‌ها در حال حاضر گرایش مردم به اصلاح‌طلبان منفی است و تقریباً بیش از ۷۰ درصد مردم نسبت به اصلاح‌طلبان نظر مثبتی ندارند. استقبال مردم از اصلاح‌طلبان بین ۲ تا ۸ درصد است. بنابراین جریان ذکر شده آنچنان تاثیری در انتخابات و مشارکت ندارد، اما طبیعتاً اصلاح‌طلبان به هر میزان که بتوانند مشارکت را افزایش دهند حضورشان می‌تواند مثبت باشد.

* (درباره احتمال شرکت محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰): اطرافیان او نگاه‌های مختلفی دارند، عده‌ای می‌گویند باید شرکت کند و معتقدند توان اجرایی قالیباف بیشتر از نقشی است که او در قوه مقننه دارد. برخی هم معتقدند که نباید ریاست قوه مقننه را رها کند و دنبال ریاست جمهوری باشد چون رها کردن قوه ‌مقننه برای کشور مناسب نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو