دشت سراب و ویژگی های جذاب طبیعی این منطقه برای گردشگران

دشت سراب و ویژگی های جذاب طبیعی این منطقه برای گردشگران


منبع: آرگا

109

1399/10/19

10:02


دشت سبلان از دشت های پر جاذبه و وسیعی است که در میانه رشته کوه های سبلان واقع شده است همانطور که می دانید کوه های سبلان رشته کوه های آتشفشانی هستند. این دشت با قرار گرفتن در میان توده های آتشفشانی این کوه و رشته کوه های بزقوش اهمیت زیادی یافته است و از همه مهم تر بستر آب های زیرزمینی است. این دشت جاذبه های زیادی دارد که در ادامه با آن آشنا می شوید.

دشت سراب، دشتی وسیع و پر جاذبه در ایران است دشتی که در میان توده های عظیم آتشفشانی سبلان و در بخش های شمال و رشته رشته کوه های بزقوش واقع شده است این دشت وسیع دارای زیبایی های متعددی است و می تواند از سوی گردشگران مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه این دشت در شمار جاذبه های کمتر شناخته شده ایران است به همین دلیل است که خیلی از گردشگران از وجود آن بی خبر می باشند و شاید شما نیز کمتر درباره این دشت های وسیع و سرسبز شنیده باشید ما در این بخش قصد داریم تا جاذبه هایی از ایران را به شما معرفی کنیم که از دیدگان پنهان مانده اند و می تواند یکی از مقاصد گردشگری متنوع باشند. جاذبه هایی همچون دشت سراب که دارای طبیعتی زیبا هستند و از سوی دیگر نیز دارای موقعیت جغرافیایی بسیار با اهمیتی هستند این دشت ها در ارتفاعات آتشفشانی سبلان واقع شده اند و از زیبایی های ویژه ای برخوردار هستند. یکی از ویژگی های این دشت ها بکر بودن آن است زیرا همانطور که ابتدا اشاره کردیم این دشت ها از دید گردشگران زیادی پنهان مانده است و هنوز طبیعت زیبای آن دست نخورده و بکر باقی مانده است و شما گردشگران نیز اگر قصد دارید تا روزی آرام و بی دغدغه را سپری کنید بهتر است سری به این منطقه نیز بزنید.

زیبایی های دشت سراب را بشناسید:

این دشت یکی از مهم ترین منابع ذخایر غنی آب های زیر زمینی است اهمیت بسترهای آبی این دشت بسیار زیاد است و بخش مهمی از آب های این منطقه را تشکیل می دهد بخش مهمی از آب های این منطقه در مسیر کوهپایه ها جاری می شوند با جاری شدن این آب ها از دامنه کوهپایه ها به سوی مرکز دشت شور بخش های وسیعی از این منطقه سیراب می شوند و از این جهت است که این دشت ها دارای طبیعت سرسبزی هستند و چشم اندازهای طبیعی زیادی را به خود اختصاص می دهند.

دشت زیبای سراب

این دشت دارای پوشش های گیاهی بسیار وسیعی است و از طبیعت زیبایی برخوردار است واقع شدن آن در میان رشته کوه های سبلان نیز موجب بالا رفتن موقعیت جغرافیایی آن گشته است و اهمیت بیشتری به آن بخشیده است. در این دشت تحقیقات بسیار وسیع و گسترده ای صورت گرفته است اهمیت این دشت به دلیل وجود گونه های جانوری و گیاهی است از سوی دیگر یکی از مهم ترین امتیازات آن نیز برخورداری از آب های زیرزمینی است که در منطقه بسیار با اهمیت می باشند و بخش مهمی از آب های این منطقه را تامین می کنند.

ارتفاعات سراب

این دشت دارای مساحت بسیار زیادی است و در شرق استان آذربایجان شرقی واقع شده است سفره های آب زیرزمینی این منطقه بالغ بر ۵۹ عدد است و طی تحقیقات متعدد هیدروژئوشیمیایی که بر روی این مناطق صورت گرفته است غلظت یون های موجود در این آب ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیقات دارای اهمیت زیادی هستند و به حفظ این بسترها کمک بیشتری کرده اند از این رو این منطقه ویژه علاقه مندان به محیط زیست می باشد.

اهمیت زیست بومی دشت:

این دشت با توجه به اهمیت جغرافیایی خود از سوی توریستان و از سوی جغرافی دانان زیادی مورد توجه است مطالعات مهمی که بر روی این دشت ها صورت گرفته است به نتایج ارزشمندی از جمله بسترهای زیر زمینی آب در این منطقه پی برده اند که برای بشریت اهمیت زیادی دارد. طبق دسته ای از این مطالعات بسترهای این آب های زیر زمینی مورد مطالعه قرار گرفته اند تا از این طریق کیفیت شیمیایی آب های زیر زمینی مورد بررسی قرار بگیرند این بررسی ها نشان می دهد که چگونه می توان از این آب ها بهترین بهره برداری را داشت و در جهت مصارف کشاورزی از آن استفاده کرد.

طبیعت سراب

همچنین تحقیقاتی در زمینه شوری آب های این منطقه نیز مورد بررسی قرار گرفته است تغییرات شوری آب ها در سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۷ به صورت گسترده صورت گرفته و در این زمینه به نتایج دلخواهی نیز دست یافته اند. طبق این بررسی ها در بخش های کوهپایه ای میزان شوری آب های این منطقه کمتر است و زمانی که به سمت مرکز و غرب دشت ها می رسیم میزان این شوری آب های افزایش می یابد.

منطقه سراب

اهمیت جانوری دشت:

این دشت نه تنها به دلیل گونه های گیاهی متنوع خود ارزشمند شناخته می شود بلکه به دلیل برخورداری از گونه های جانوری نیز ارزشمند و با اهمیت است از مهم ترین گونه های جانوری در این منطقه و در این دشت زیبا می توان به گاو میش ها اشاره نمود این گاو میش ها نمونه های مهمی در استان هستند و یکی از مهم ترین زیستگاه های آن ها نیز این دشت وسیع می باشد.

این دشت از مراتع سرسبزی برخوردار است و یکی از مکان های دیدنی استان آذربایجان شرقی است این منطقه از نظر وجود بسترهای آب زیرزمینی دارای اهمیت زیادی است و از جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران برخوردار است که در این بخش با آن آشنا شدید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو