فصل آبریزش بینی و گلودرد فرا رسیده، سرماخوردگی بیماری بسیار رایج فصل زمستان است به طوری که طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، هر فردی به احتمال زیاد دو بار در سال از سرماخوردگی رنج می برد. اگرچه سرماخوردگی دردناک نیست، اما می تواند احساس افتضاحی در شما ایجاد کند.
سرماخوردگی هیچ درمانی ندارد، اما چندین داروی خانگی و داروهای ضد نسخه وجود دارد که می تواند به درمان و بهبود علائم کمک کند، اما بهتر است ابتدا درمان های خانگی را امتحان کنید زیرا هیچ عارضه ای ندارد. به گزارش ایندیاتایمز، در اینجا همه چیز درباره سرماخوردگی و چند روش درمانی خانگی ساده برای درمان آن آورده شده است. قبل از اینکه به سراغ درمان های سرماخوردگی برویم، بیایید در مورد اینکه علت آن دقیقا چیست صحبت کنیم.

دلایل سرماخوردگی

انواع مختلفی از ویروس ها وجود دارند که می توانند باعث سرماخوردگی شوند ویروس های بینی بیشترین نقش را در ابتلا به این بیماری ایفا می کنند. ویروس از طریق دهان، چشم یا بینی وارد بدن شما می شود. در صورت ابتلا به این بیماری سرفه، عطسه یا گفتگو به راحتی این ویروس را انتقال می دهند، همچنین این ویروس می تواند از طریق تماس دستی، دست دادن یا با به اشتراک گذاشتن وسایل آلوده مانند حوله، اسباب بازی، تلفن یا ظروف انتقال یابد. اگر فرد پس از چنین مواجهه ای چشم، دهان و بینی او را لمس کند به احتمال زیاد به ویروس مبتلا می شود.

علائم سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی چند روز پس از ابتلا به عفونت ظاهر می شود. در اینجا برخی از علائم سرماخوردگی وجود دارد:
خستگی
لرز
بدن درد
ناراحتی قفسه سینه
تب درجه پایین
سخت نفس کشیدن

داروهای خانگی برای درمان سرماخوردگی

غرغره کردن
ساده تر از همه راهکارها غرغره با آب گرم است که می تواند بلافاصله گلودرد را تسکین دهد. برای انجام این کار می توانید یک قاشق چای خوری نمک یا کمی زردچوبه را در یک لیوان آب گرم مخلوط و این ترکیب را غرغره کنید، همچنین می توانید با مخلوط آب گرم، آبلیمو و عسل غرغره کنید. می توانید از هر محلول غرغره کننده ای دیگری استفاده کنید، اما اطمینان حاصل کنید آب خیلی گرم نباشد زیرا منجر به سوختگی می شود.
مایعات زیادی بنوشید
نوشیدن مایعات کافی می تواند از کمبود آب بدن و همچنین رقیق شدن مخاط جلوگیری کند. آب بهترین گزینه برای شما در مورد هیدراته ماندن است. اگرچه می توانید چیزهای دیگری مانند آب میوه و چای را نیز بنوشید. به علاوه، می توانید چای عسل و لیمو را امتحان کنید زیرا می تواند به شکستن احتقان کمک کند و همچنین می تواند گلودرد را تسکین دهد، همچنین سوپ های گرم می توانند باعث تخلیه بینی شوند و تنفس را راحت کنند. در صورت سرماخوردگی باید از مصرف الکل خودداری کرد زیرا مصرف الکل منجر به کم آبی بدن می شود.

بیشتربخوانیم:بایدها و نبایدهای مهم هنگام ابتلا به آنفلوانزا

بخور برای درمان سرماخوردگی

بخور با آب گرم می تواند به کاهش گرفتگی بینی و فشار سینوس کمک کند، همچنین می توانید روغن اسانس اکالیپتوس را به آن اضافه کنید. انجمن ملی رایحه درمانی جامع پیشنهاد می کند 4 تا 7 قطره روغن اکالیپتوس به آب جوش اضافه کنید، سپس بخار آن را از طریق بینی استنشاق کنید.
برای درمان سرماخوردگی از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید
دستگاه رطوبت ساز در اتاق می تواند به کاهش علائم سرماخوردگی از جمله احتقان، سرفه و گلودرد کمک کند. این دستگاه به حفظ رطوبت در اتاق کمک می کند، اما به صورت روزانه آب آن را عوض کنید.
برای درمان سرماخوردگی استراحت کنید
خوابیدن به بدن استراحت می دهد و به شما کمک می کند تا بهبود یابید. هنگام خواب بدن پروتئین هایی به نام سیتوکین تولید می کند که برای مقابله با التهاب و عفونت مهم هستند. برای کمک به بدن در برابر ویروس سرماخوردگی می توانید کمی بیشتر بخوابید.
از کمپرس گرم روی سینوس های خود استفاده کنید
برای تسکین درد سینوس می توانید از کمپرس یا حتی کیسه های آب گرم استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که دمای آن خیلی داغ نباشد.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
در صورت سرماخوردگی می توانید درمان های خانگی را امتحان کنید، اما اگر علائم زیر را دارید باید به پزشک مراجعه کنید:
اگر تب بیش از 101.3 درجه فارنهایت دارید
اگر تب بیش از پنج روز ادامه داشته باشد
نمی توانید به درستی نفس بکشید
اگر سردرد، گلودرد شدید یا درد سینوس دارید

مترجم: الهه زارعی