حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی که به صورت زنده از صداوسیما و در سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم درحال پخش است، فرمودند: به مردم عزیز قم و به حوزه علمیه عظیم الشان سلام عرض می کنم. وضع دیدار سالیانه امسال ما متاسفانه به این شکل است و من از مشاهده چهره های منور برادران عزیز قمی محروم هستم.

ایشان افزودند: این هم یکی از اشکال زندگی است، از فرازو نشیب های زندگی است. زندگی از این کوچه پس کوچه ها زیاد دارد اما باید مسیر زندگی را طی کرد و این روزها هم گذرا است و مسیر زندگی در جاده آسفالت قرار خواهد گرفت.

رهبر انقلاب در ادامه با اشاره به مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی، فرمودند: حمد الهی را به جا بیاورم و از مردم سپاسگزاری کنم برای حرکت عظیم و حماسه گونه ای که در سالگرد شهید سلیمانی بوجود آوردند شهید سلیمانی و شهید ابومهدی در حرکات خودجوش در سرتاسر کشور به حمدالله تجسم عینی پیدا کردند و روح تازه ای به کالبد کشور و ملت دمیده شد.. با هیچ بخشنامه و دستوری امکان نداشت چین حرکتی بوجود بیاید. این حرکت نشان از انگیزه و عواطف و احساسات مردم داشت.

ایشان تاکید کردند: همچنین تجمع بزرگ و شگفت انگیزی در بغداد و دیگر شهرهای عراق برای تکریم و بزرگداشت شهید ابومهدی فرمانده برجسته عراقی و شهید سلیمانی مهمان عزیز مردم عراق برگزار شد. از همه برادران و خواهرانی که در اینجا و عراق در این مراسم شرکت کردند صمیمانه تشکر می کنم.

رهبر انقلاب ادامه دادند: لازم است اسامی شهدای همراه شهید سلیمانی را هم بیاورم چون عظمت شهید سلیمانی باعث شد که نام این شهدا کمتر مطرح شود. شهید پورجعفری، شید مظفری نیا، شهید طارمی و شهید زمانیان و همراهان شهید ابومهدی از شهدای عالیقدر هستند. 

اهم بیانات معظم له را بخوانید؛

*گرامی میدارم یاد شهدای جانباخته در تشییع کرمان و هم چنین در حادثه بسیار تلخ و ناگوار هواپیما در تهران. که حقیقتا حادثه تلخی بود، حادثه ناگواری بود مسئولان کشور را داغدار کرد و امیدواریم خدای متعال به آن شهدا مشمول لطف و رحمت خود قرار ددهد و به خانوده های آنها صبر و تسلا و آرامش دل عنایت کند. مسئولان هم وظایفی دارند که به آنها تذکر داده شده است.

*همچنین لازم می‌دانم به مناسبت چهلمین روز شهادت شهید فخری زاده که شهید عالی قدری بود یاد این شهید را هم گرامی بداریم. ما دو چهره علمی را از دست دادیم یکی شهید فخری زاده و یکی آیت الله مصباح یزدی بودند که هردو چهره های علمی بودند که از هردو آثار گرانقدری در حوزه‌های خود باقی ماند.  

*اما در مورد موضوع ۱۹ دی دو مطلب را مطرح می کنم یکی اینکه لازم است ما از یاد ۱۹ دی حراست کنیم و دیگری اینکه باید از محتوا و مضمون ۱۹ دی حراست و حفاظت کنیم یعنی هم حراست از یاد ۱۹ دی واجب است و هم حراست از محتوای آن.

*اینکه از خود حماسه باید حراست کنیم چون این یکی از نقطات اوج ملت ایران است و باید نقاط اوج را زنده نگه داشت و نقاط اوج هم به آیندگان  و هم به مردم عزت می دهد بنابراین نباید این حماسه کهنه شود و اما نگهبانی از محتوا مضمون این حادثه را باید درست بشناسیم و برای اینکه راویان مغرض و خائن می خواهند مضمون را به نفع خود و قدرتها تغییر دهند.

*امروز هم با گسترش وسایل ارتباطی این امکان در اختیار قدرتهای مغرض قرار دارد تا محتوای حوادث را تغییر دهند و افکار عمومی را منحرف کنند مخصوصا ذهن کسانی که در آن زمان حضور نداشتند. امروز یکی از کارهای مهم دستگاه های جاسوسی این است که حوادث تاریخی را رصد می کنند و از طریق افراد معروف و نه به طور مستقیم آن را آنطور که خود می‌خواهند روایت می‌کنند.

*من اخیرا یک کتابی را از یک آمریکایی خواندم که این کتاب درباره تسلط دستگاه جاسوسی آمریکا بر مطبوعات جهان است و شرح می دهد چگونه سیا در مجلات رسوخ کرده و تفسیر خود را به افکار عمومی در جهان القا کردند و نه تنها ایران بلکه فرانسه را مثال می زند و از این طریق تفسیر غلط خود را به افکار عمومی منتقل و آنها را گمراه می کند و این خطری است که وجود دارد و نباید اجازه داد درباره ۱۹ دی این اتفاق رخ دهد.

* با این کار سازمان سیا، تحلیل و تفسیر انحراف و غلط خود را به افکار عمومی منتقل و گمراه می‌کند. این خطری است که همواره وجود دارد.

* اگر قضیه‌ی قم {قیام ۱۹ دی} در همان شهر قم تمام می‌شد و منحصر به قم می‌ماند، می‌شود گفت یک حرکت احساسی و زودگذر بود. حادثه قم در قم تمام نشد. از قم سرایت کرد به تبریز، یزد، کرمان، شیراز، مشهد و تهران و تدریجاً به یک قیام عمومی تبدیل شد. شروع‌کننده قمی‌ها بودند، اما در قم باقی نماند. در ظرف ۶-۵ ماه به یک قیام عمومی تبدیل شد.

*جبهه غرب موظف است تحریم ملت ایران را خاتمه بدهند، آنها باید تحریم ها را به فوریت متوقف کنند این وظیفه آنهاست باید همه تحریم ها را بردارند. این حرکت خائنانه است و دشمنی بزرگ و بی جهت با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است.

*آنها باید تحریم را بردارند و ما باید اقتصادمان را طوری برنامه ریزی کنیم که با وجود تحریم اقتصادمان را اداره کنیم. فرض کنیم تحریم برداشته نخواهد شد. البته تحریم ها به تدریج درحال بی اثر شدن است اما بر فرض اینکه تحریم هم باقی بماند ما باید اقتصاد کشور را طوری برنامه ریزی کنیم که با بازیگری های دشمن دچار مشکل نشویم.

*تحریم یک خیانت و جنایت است و باید برداشته شود.

این خبر تکمیل می شود.