حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب در بخشی از بیانات امروزشان به مناسبت حماسه ۱۹ دی، به موضوع برجام اشاره کردند و فرمودند: می گویند آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد، ما هیچ اصرار و عجله ای نداریم که آمریکا به برجام بازگردد. مساله ما برگشتن یا برنگشتن آمریکا نیست. مطالبه منطقی و عقلانی ما رفع تحریم هاست.

ایشان فرمودند: تحریم ها باید برداشته شود. این حق غصب شده ملت ایران است. آمریکا و اروپا که اویزان آمریکاست باید به وظیفه خود عمل کنند و تحریم ها را بردارند.

رهبری معظم اظهار داشتند: اگر تحریم ها برداشته شد برگشت آمریکا به برجام معنایی خواهد داشت. مساله خسارت ها هم وجود دارد که در مراحل بعدی دنبال خواهد شد اگر تحریم ها برداشته نشد برگشت آمریکا به برجام نه تنها به نفع ما نیست بلکه به ضرر ما هم خواهد بود و نفعی هم ندارد.

ایشان تاکید کرد: البته من به مسئولان هم در دولت و هم مجلس گفتم در این زمینه ها با دقت و رعایت کامل ضوابط پیش بروند و عمل کنند.

رهبر انقلاب فرمودند: نکته دوم اینکه تصمیم مجلس و دولت درباب لغو تعهدات برجامی تصمیم درست، منطقی و عقلایی است و قابل قبولی است. وقتی طرف مقابل به هیچکدام از تعهداتش در برجام عمل نمی کند معنی ندارد که جمهوری اسلامی به همه تعهدات خودش در برجام عمل کند. 

ایشان اظهار داشتند: لذا از مدتی پیش تدریجا برخی تعهدات لغو شد و اخیرا هم تعهدات دیگری را کنار گذاشتند، اگر آنها به تعهداتشان برگردند ما هم به تعهدات هم برمی گردیم. از اول هم گفتم تعهد در مقابل تعهد. کار آنها در مقابل کار ما. هرکاری ما باید بکنیم باید متناظر با آن آنها انجام دهند.