میزان نور گیاهان آپارتمانی باید چقدر باشد؟

میزان نور گیاهان آپارتمانی باید چقدر باشد؟


منبع: آرگا

97

1399/10/19

14:02


توجه داشته باشید که نیاز نور گیاهان آپارتمانی با یکدیگر متفاوت است و به همین خاطر در این مقاله سعی داریم به بیان اصول و نیازهای سه گانه گل های آپارتمانی بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاهان نیز مانند تمامی موجودات دیگر نیازهایی دارند که بایستی تامین شوند و می توان نور را یکی از اساسی ترین آن ها دانست. در واقع نور به عنوان یکی از ضروری ترین نیازهای گیاهان آپارتمانی اثرات مختلفی بر روی گیاه می گذارد به گونه ای که کاهش و یا افزایش میزان آن هر کدام پیامد جداگانه ای خواهد داشت.

آشنایی با میزان نور گیاهان آپارتمانی

بهتر است بدانید که تهیه خاک مناسب، تنظیم آبیاری و ثابت نگه داشتن درجه حرارت نه تنها مشکل نیست بلکه به راحتی می توان نیازهای خانگی را در این موارد رفع نمود اما مسئله نور کمی مشکل و سخت تر است زیرا به صراحت می توان گفت که گیاهان زینتی منزل از نظر میزان نور کافی در محل مناسب خود قرار نمی گیرند. البته گیاهانی که منشا و موطن اصلی آن ها جنگل های انبوه و تاریک است تحمل و مقاومت در سایه را به خوبی از خود نشان می دهند اما گیاهانی که در منازل احتیاج به نور متوسط و یا غیر مستقیم دارند گیاهانی هستند که منشا و موطن آن ها حاشیه جنگل ها بوده و بالاخره جایگاه اصلی گیاهانی مانند گیاهان گلدار در فضای باز جنگل بوده است. به همین خاطر گیاهان خانگی با منشا سه گانه بالا نیاز نوری مختلفی از خود نشان داده و هر کدام شرایط خاص خود را می طلبند. توجه داشته باشید که نوردهی درست فراتر از دادن روشنایی مورد نیاز گیاه است. در واقع در مورد نوردهی گیاه دو جنبه مشخص شامل شدت نور و دوره نوردهی وجود دارد که بر روی رشد گیاهان تاثیر می گذارد. تقریبا تمامی گیاهان آپارتمانی به دوره ای کم و بیش مشابه برای دریافت نور نیاز دارند و این میزان بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت نور طبیعی یا نور مصنوعی است و به این نکته دقت داشته باشید که مقدار نور به اندازه ای که نیاز و رشد فعال گیاه را به خوبی تامین خواهد کرد. دومین جنبه که شدت نور مورد نیاز است برای تمامی گیاهان ثابت نیست یعنی نیاز گیاهان مختلف به شدت نور بسیار متفاوت است. به گونه ای که برخی از انواع گیاهان در پشت پنجره رو به آفتاب شاد می مانند و اگر در محیطی سایه قرار بگیرند به سرعت پژمرده می شوند. اما برخی دیگر در محیط سایه روشن و شاداب هستند و اگر در معرض نور قرار بگیرند از بین خواهند رفت.

خصوصیات نور گیاهان آپارتمانی

گل ها از لحاظ نیازی نور به سه دسته تقسیم می شوند:

توجه داشته باشید که گیاهان آپارتمانی اغلب از نظر نیاز نوری به سه قسمت مجزا تقسیم می شوند که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

گیاهانی با نیاز نوری کم: این دسته از گیاهان معمولا برای رشد بایستی شدت نوری معادل ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ لوکس دریافت کنند.

گیاهانی با نیاز نوری متوسط: گیاهان با نیاز نور متوسط اغلب به شدت نوری معادل ۲۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ لوکس برای رشد مطلوب نیاز دارند و هر چه نور بیشتر وجود داشته باشد روند رشد آن ها نیز بهتر خواهد بود.

گیاهانی با نیاز نوری بالا: این دسته از گیاهان آپارتمانی بایستی حتما از نور مستقیم خورشید استفاده کنند و با استفاده از نورهای مصنوعی معمول خانگی رشد خوبی نخواهند داشت. به صرات می توان گفت که این گیاه به داقل ۱۰۰۰۰ لوکس شدن نور نیاز دارند.

انواع نیاز نوری در گیاهان

نور طبیعی برای گل های آپارتمانی:

به طور کلی سقف و دیوارهای سفید یا کرم رنگ در اتاق های کم نور با بازتاب نور کمک زیادی به رشد گیاه خواهد کرد و همچنین اگر در اتاقی که گیاه را پرورش می دهید زمینه ای سفید برای رشد گیاه ایجاد کنید گرایش ساقه های گیاه برای حرکت به سمت پنجره کاهش می دهد.

برگ ها و ساقه های گیاهانی که پشت پنجره پرورش داده می شوند اغلب به سمت شیشه پنجره متمایل خواهند شد و به همین خاطر برای جلوگیری از رشد نامنظم گیاهان لازم است هر از چند گاهی گلدان را کمی بچرخانید و دقت داشته باشید که نباید گیاه گلدار را زمانی که گل های آن ظاهر شده بچرخانید.

در واقع اگر محل پرورش گیاه گلدار از لحاظ نور مناسب باشد و ناگهانی آن را به محل تاریک تر ببرید گیاه آسیب جدی خواهد دید. معمولا تعداد و کیفیت غنچه های گل در اثر دو عامل نوردهی و شدت نور کنترل می شوند. به گونه ای ک اگر نور به اندازه کافی در محیط کشت وجود نداشته باشد برگ ها ممکن است رشد کنند اما تشکیل گل در آن به صورت حتمی دچار ناکامی خواهد شد.

با آغاز فصل زمستان اگر امکان دارد گلدانتان را کمی به پنجره نزدیک تر کنید زیرا این حرکت باعث افزایش شدت نور و مدت زمان نوردهی خواهد شد. همچنین بهتر است برای افزایش شدت تابش نور پنجره ها را پاکیزه نگه دارید و گردو غبار و دوده ها را از آن بزدایید.

توصیه می شود که به هیچ وجه گیاهتان را از محل سایه به پنجره روذبه آفتاب یا هوای آزاد اتقال ندهید و طی چند روز و هر روز همراه با کمی جابه جایی به انجام برسانید تا گیاه به محل جدید عادت کند.

البته که گیاهان برگی را می توان از محل مناسبی که هست یکباره به محلی تاریک تر منتقل کنید بی آنکه تاثیر منفی بر روی آن گذاشته شوند. این گیاه در محل جدید زندگی خواهد کرد اما شکوفایی مورد انتظار را نخواهد داشت و به همین خاطر توصیه می شود هر یک الی دو ماه یک مرتبه به مدت یک هفته آن را در فضایی روشن تر قرار دهید تا به سلامت خود دست پیدا کند.

تامین نور طبیعی برای گیاهان

نور مصنوعی برای گلهای آپارتمانی:

بهتر است بدانید که پرورش گلهای آپارتمانی در محیط های های سربسته و یا زیر لامپ های روشنایی تنها دو مفهوم دارد و یکی اینکه می توان در اتاق نزدیک و حتی بدون پنجره گیاه برگی را به خوبی پرورش داد و دیگر اینکه می توان در فصل زمستان مدت زمان نوردهی و شدت نور طبیعی را تا اندازه ای افزایش داد که گیاه رشد معمول خود را ادامه دهد.

برای مثال در روند تکثیر بنفشه آفریقایی می توان آن را با استفاده از این روش در تمام طول سال گلدار نمود. در واقع لامپ های معمولی برای اینکار مناسب نخواهند بود زیرا حرارتی که ایجاد می کنند برگ گیاهان را به سرعت می سوزاند و به جای آن ها توصیه می شود از لامپ های فلورسنت بلند استفاده نمایید.

نور مصنوعی برای گل های آپارتمانی

جالب است بدانید در کشور هایی که نوردهی مصنوعی رواج زیادی دارد انواع و اقسام واحد های نورده الکتریکی در دسترس هستند که این واحد ها از یک یا چند لامپ نصب شده در قسمت زیرین رفلکتور تشکیل شده اند و به صورت دائمی در بالای گیاه و یا به صورت معلق قرار دارند. ارتقاع این واحد ها معمولا بر اساس نیاز تغییر می کند و گیاه مورد نظر را بایستی تنها بر روی سینی شنی قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو