مرگ و میر کرونایی در سراشیبی اما شکننده

40

1399/10/19

16:04


مرگ و میر کرونایی در سراشیبی اما شکننده

سلامت نیوز: رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا گفت: مرگ و میر بر اثر کرونا در کشور طی روزهای اخیر روند کاهشی چشمگیری داشته به طوری که در سه روز گذشته به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده اما این وضعیت کاملا ناپایدار و شکننده است و مردم باید مراقب باشند.

به گزارش سلامت نیوز، حمید سوری اپیدمیولوژیست در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا در روز چهارشنبه به ۸۲ نفر رسیده که کمترین تعداد طی هفت ماه اخیر بوده است.

وی به مردم توصیه کرد همچنان توصیه های بهداشتی از جمله پرهیز از سفرهای غیرضروری درون شهری و برون شهری، استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، حضور نیافتن در تجمعات و برگزار نکردن مراسم جشن و عزا را رعایت کنند.

سوری ادامه داد: خبرهای خوب روزهای اخیر در مورد کاهش مرگ و میر و شناسایی به موقع بیماران کرونایی، به هیچ وجه به معنای عادی قلمداد کردن شرایط و بی ملاحظه بودن در رفتارهای بهداشتی در مقابل این اپیدمی نیست و مردم باید همچنان خطرات بالقوه این بیماری را جدی بگیرند.


مازندران در شیب صعودی کرونا

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار شهر مازندران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، گفت: برخلاف اغلب استان ها روند بیماری کرونا در مازندران روبه افزایش است و مردم این استان بیشتر باید مراقب رفتارهای خود باشند.

این اپیدمیولوژیست اظهار کرد: از ۸۲ نفر فوتی روز چهارشنبه بر اثر بیماری کرونا در کشور، ۱۸ مورد مربوط به مازندران بوده که معادل ۲۲ درصد فوت شدگان کشور در این روز است. این درحالی است که مازندران در پیک اول روزانه تنها ۱۱ نفر فوتی داشته بنابراین این مساله بسیار نگران کننده است.

وی به دلایل افزایش بیماری در این استان اشاره کرد و گفت: هر چند هماهنگی های لازم برای اجرای مناسب طرح شهید سلیمانی در چند روز اخیر بهتر شده اما هنوز به حد مطلوب نرسیده و به همین دلیل شناسایی بیماران و افراد در تماس با آنها به نحو مطلوب انجام نمی شود.

وی رعایت کمتر توصیه های بهداشتی از جمله پرهیز از دورهمی ها و بالا بودن تراکم جمعیت را از دیگر عوامل افزایش بیماری کرونا در این استان دانست.

سوری ادامه داد: تعدادی از استان ها مانند بوشهر، خراسان شمالی، زنجان و سمنان و کرمانشاه روز چهارشنبه را بدون مرگ بر اثر کرونا پشت سرگذاشتند و فوت در استان گیلان به ۶ نفر و در استان گلستان هم به هشت نفر رسید.

اجرای طرح شهید سلیمانی در کاهش روند بیماری کرونا نقش موثر داشت

وی گفت: اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی با وجود گذشت چند هفته، فراتر از حد انتظار در کاهش روند بیماری کرونا نقش داشته است.

طرح شهید قاسم سلیمانی با همکاری بسیج و وزارت بهداشت از اول آذر ماه در کشور به اجرا درآمد که شناسایی به موقع بیماران کرونایی و افراد در تماس با آنان و قرنطینه سازی مناسب از مهم ترین اهداف این طرح است.

سوری اظهار داشت: انتظار داشتیم که پس از یک ماه از اجرای طرح شهید سلیمانی ۱۰ درصد مرگ و میرها و حدود ۳۰ درصد میزان بستری ها کاهش یابد که به موفقیت های بهتری در این زمینه دست یافتیم.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت روز چهارشنبه آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران را ۶ هزار و ۲۸۳ بیمار جدید و ۶۰۳ نفر بستری اعلام کرد و گفت: با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۹۰۳ نفر رسیده است.

این در حالی است که روز گذشته (پنجشنبه) روند ابتلا کمی افزایشی شده و به رقم ۶ هزار و ۳۶۰ بیمار جدید رسیده و تعداد فوتی ها هم به ۱۰۳ نفر افزایش یافته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو