خلق آثار هنری با پیام‌های خصوصی مردم/ عکس

خلق آثار هنری با پیام‌های خصوصی مردم/ عکس


منبع: ایران آرت

120

1399/10/19

17:31


پک عکاس آمریکایی با کنار هم قراردادن عکس‌هایی که بدون اجازه از پیام‌های خصوصی مردم در کوچه و خیابان گرفته بود، یک مجموعه هنری خلق و منتشر کرد.

ایران آرت: قبل از شیوع کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی این که در متروی شلوغ یا در صف به گوشی دیگران سرک بکشیم، کار راحتی بود؛ یک کنجکاوی ساده در عین احساس گناه که اصول رعایت حریم خصوصی را زیرپا گذاشته و حامیان این مفهوم اجتماعی را به ستوه می‌آورد.

حال جف مرملستاین فوتوژورنالیست (عکاس خبری) آمریکایی با ایده گرفتن از این عادت آزاردهنده، با کنار هم قرار دادن عکس‌هایی که دزدکی از روی گوشی موبایل مردم در خیابان گرفته، یک کتاب با عنوان #nyc منتشر کرده است. مرملستاین پیش‌تر این عکس‌ها را با همین هشتگ در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته بود.

این مجموعه گردآوری شده از مکالمات تاثیرگذار، خنده‌دار و گاهی بیهوده و بی‌هدف، تصویری از نحوه برقراری ارتباط میان مردمان دوران معاصر ارائه می‌دهد. این پروژه همچنین سوالاتی را درباره حریم شخصی و عکاسی مطرح می‌کند: اگرچه هویت افرادی که پیامشان در عکس‌های این مجموعه وجود دارد، مشخص نیست پیام‌هایی که ردوبدل شده‌اند گاه خیلی خصوصی هستند.

به گزارش ایرنا این پیام‌ها به چند خط مکالمه ناشناس محدود شده‌اند اما اطلاعاتی که در همان چند خط ارائه شده، برای فهمیدن این که ماجرا از چه قرار است، کفایت می‌کند. برخی از این مکالمات خنثی و دوستانه هستند و برخی از آنها به شدت تاثیرگذار و ناراحت کننده؛ مثلا در یکی از این گپ‌ها فردی از محبوبش عاجزانه می‌خواهد همین فردا شیمی‌درمانی را شروع کند.

مرملستاین این پروژه را در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز کرد و در مجموع حدود ۱۲۰۰ عکس گرفت. وی درباره نحوه انتخاب نهایی پیام‌ها برای کتابش می‌گوید: آنهایی را انتخاب کردم که به یادماندنی، مرموز یا مبهم، ماندگار و تامل‌برانگیز بودند.

این عکاس عکسبرداری برای پروژه منحصربه‌فرد خود را با شیوع کرونا و اعلام مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی در نیویورک متوقف کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو