دلیل ناامید شدن در زندگی و نحوه مقابله با آن

دلیل ناامید شدن در زندگی و نحوه مقابله با آن


منبع: آرگا

113

1399/10/19

22:05


ناامید شدن در زندگی می تواند تاثیرات بسیار بر روی کیفیت زندگی افراد داشته باشد این دسته از افراد بنا به دلایل مختلفی دچار این مشکل می شوند و اغلب دارای اعتماد به نفس پایینی هستند و خودباوری خوبی ندارند این دسته از افراد نمی توانند در زمان چالش ها تصمیم های درستی بگیرند و اغلب در این شریط جا می زنند بنابراین با برخی از تکنیک ها می توان به فرد کمک کرد تا این چالش را رفع کند.

امروزه با وجود تنش های متعددی که در زندگی ها جریان دارد افراد از نظر روحی و روانی دچار مشکلات زیادی می شوند یکی از مهم ترین و اساسی ترین مشکل هایی که شاید اغلب افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند ناامید شدن در زندگی است این احساس زمانی بروز می یابد که فرد در دوره ای از زندگی خود با مشکلات و چالش هایی مواجه می شود که نمی تواند از پس آن برآید. این امر ممکن است نسبت به موضوعات مختلفی صورت بگیرد به عنوان مثال ممکن است فرد بعد از شکست در زمینه های تحصیلی و شغلی به این مشکل دچار شود و یا بعد از یک شکست عاطفی امید خود را از دست بدهد و دیگر هیچ انگیزه ای برای زندگی نداشته باشد این حالت اغلب با دلسرد شدن نسبت به آرزوها و اهداف صورت می گیرد. به طور کلی این موضوع در مواقعی رخ می دهد که فرد بر موقعیت شناخت کافی نداشته باشد و یا با یک احساس خود کم بینی مواجه باشد اما افرادی که با این مشکل مواجه هستند پیش از هر چیز باید بدانند که چرا با این حالت مواجه شده اند و علت های آن ریشه یابی کنند در نهایت می توانند در مقابل این مشکل به راحتی ایستادگی کنند و اثرات آن را کاهش دهند.

ناامید شدن در زندگی چه علتی دارد؟

علت هایی که برای این امر در نظر گرفته می شود علت هایی هستند که اصولی می باشد و ریشه در فرد دارند بنابراین با پیدا کردن این ریشه ها می توان به راحتی اینگونه از مشکلات را درمان کرد همانطور که می دانید در این زمینه کتاب ها و مقالات متعددی منتشر شده اند که به خوبی این مسئله را مورد وارسی قرار می دهند در بیشتر این کتاب ها اشاره شده است که وجود مولفه هایی همچون عدم خودباوری، احساس بی کفایتی، محکوم به فنا بودن موجب می شود تا فرد امید خود را در زندگی از دست بدهد. راز و رمزهای قوی شدن در برابر مشکلات می تواند به افراد کمک کند تا انگیزه بیشتری در زندگی داشه باشد و با تلاش بیشتر به زندگی خود ادامه دهند.

علت های ناامیدی

۱- حس طرد شدن و خودباختگی:

یکی از علت هایی که موجب می شود تا فرد امید خود را در زندگی از دست بدهد طرد شدن از سوی اطرافیان است و یا اینکه این افراد تصور می کنند که از سوی دیگران طرد شده اند این احساس یک آسیب هیجانی ساده نیست بلکه با تاثیرات مخربی که دارد می تواند ابعاد مهمی از زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد این افراد اغلب بحران های شدیدی را تجمل می کنند و تصور می کنند که از سوی دیگران رها شده اند و هیچ حماتی نمی توانند داشته باشند به همین خاطر امید و انگیزه ای برای ادامه راه خود ندارند.

۲- بی کفایت بودن:

احساس دیگری که در این افراد نشات گرفته است احساس بی کفایتی است این افراد در هر سنی که باشند نمی توانند توانایی های خودشان را باور داشته باشند در حقیقت این دسته از افراد نمی توانند خودشان را سازنده سرنوشت بدانند و تصور دارند که هیچ نقشی در ساختن آن نخواهند داشت این احساس می تواند زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر فرار دهد و موجب می شود تا فرد به احساساتی همچون بی انگیزه بودن برسد.

ناامید شدن در زندگی

۳- محدودیت و تسلیم شدن:

این افراد تصور می کنند که در زندگی محدود هستند و همه چیز خاصیت فناپذیری دارد او این محدودیت ها را در نتیجه بی کفایتی خود می داند تحقیقات نشان می دهد که این حالت بیشتر در میان افرادی که وضعیت مالی نامساعدی دارند دیده می شود از سویی افرادی که دارای نقص های جسمانی هستند نیز به این مشکل دچار می شوند. این گونه از محدودیت ها و احساس اسارت موجب می شود تا فرد در مقابل مرگ تسلیم شود این افراد به ویژه با بالاتر رفتن سن نیز به مشکلات زیادی برمی خورند و احساس می کنند که به مرگ نزدیک می شوند.

از دیگر علت های مهمی که موجب ناامید شدن در زندگی می شوند می توان به درماندگی، نداشتن عزت نفس، نداشتن اهداف درست شغلی و تحصیلی، نداشتن ازدواج موفق، نداشتن شغل و سطح اقتصادی مناسب، زندگی یکنواخت و شکست های متعدد اشاره کرد.

مقابله با ناامیدی

چه راهکارهای درمانی وجود دارد؟

برای غلبه بر این احساس باید سعی کرد تا با یافتن علت ها آن را درمان کرد به عنوان مثال فردی که به دلیل درخودماندگی دچار این مشکل می شود باید سعی کند تا از لاک خود بیرون آید با واردن شدن به جامعه احساس مفید بودن کند و سعی کند تا با موفقیت هایی که به دست می آورد حمایت اطرافیان خود را دریافت کند و عزت نفس خود را بالا ببرد. در این زمینه راهکارهای مهم دیگری نیز وجود دارند که ما به آن ها اشاره خواهیم کرد.

افکار خود را تغییر دهید:

همه چیز از افکار و نگرش ما نسبت به خودتان و زندگی نشات می گیرد افرادی که دچار عزت نفس پایین هستند، عدم خودباوری دارند، توانایی های خود را یاور ندارند و دچار درخودماندگی و افسردگی شده اند همه به دلیل افکاری است که نسبت به زندگی دارند و این افکار باید تغییر کنند. تقویت افکار مثبت در این زمینه می توانند کمک کننده باشد و در فرد فکرهای سازنده و موثری را ایجاد می کند در زندگی و مقابله با مشکلات بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

درمان ناامیدی

از افراد ناامید دور شوید:

افرادی که ناامید هستند می توانند احساسات منفی را به شما منتقل کنند بنابراین باید سعی کنید تا حد امکان از این افراد دوری کنید این افراد، افراد تحقیرکننده هستند که سعی دارند تا با تخریب دیگران آن ها از انجام دادن کارهای درست دور کنند. در عوض می توانید در گروه های اجتماعی موثر فعالیت داشته باشید جمع های دوستانه، گروه های هنری و ورزشی می توانند از موثرترین گروه های اجتماعی باشند کارهای اجتماعی در محیط های بیرون از خانه می تواند برای بالا بردن سطح اعتماد به نفس موثر باشند.

راهکارهای دیگری نیز برای درمان اینگونه از مشکلات و مقابله با ناامید شدن در زندگی وجود دارد که کمک می کند تا فرد با این مشکل مقابله کند راهکارهایی همانند شاد کردن محیط زندگی، تقویت ایمان، عبادت، تفریحات سالم، ورزش و … که می توانید از آن ها کمک بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو