ظرافت‌های اقتباس در درام‌نویسی / روایت سامی صالحی ثابت از تالیف کتاب "ده فرمان اقتباس"

34

1399/10/19

22:10


سامی صالحی ثابت گفت: کتاب "ده فرمان اقتباس" از معدود کتاب‌های حوزه اقتباس است که به شکل تالیف در تئاتر ایران منتشر شده است.

ظرافت‌های اقتباس در درام‌نویسی / روایت سامی صالحی ثابت از تالیف کتاب "ده فرمان اقتباس"

سرویس تئاتر هنرآنلاین: چندی پیش کتاب "ده فرمان اقتباس"  نوشته سامی صالحی ثابت پژوهشگر و کارگردان تئاتر توسط انتشارات پیام چارسو به‌چاپ رسید.

سامی صالحی ثابت در گفت‌وگو با هنرآنلاین درخصوص نگارش این کتاب گفت: ما از ابتدای شکل‌گیری گروه نمایشی "بچه‌های شاهکار" در سال 1391 فعالیت خود را با محوریت اقتباس آغاز و دنبال کردیم. پس از سه اجرای نمایش متوجه شدیم که تمرکزمان بر آثار اقتباسی بوده است. اولین نمایش ما اقتباسی از نمایشنامه "در انتظار گودو" بود و نمایش دوم و سوم نیز برگرفته از نمایشنامه‌های "دشمن مردم" و "پرومته".

او در ادامه افزود: از این رو بر آن شدیم تا مطالعات اجراها را از ابتدا، مکتوب و به شکل مقاله منتشر کنیم. سپس به صرافت افتادیم تا عمیق‌تر به امر اقتباس بپردازیم و رویکرد اقتباس در ایران و جهان را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین از سال 1395 نگارش کتاب "ده فرمان اقتباس" برای‌مان جدی شد و ماحصل مقاله‌ها و اجراها طرح اولیه این کتاب را رقم زد و از سال 1396 تا 1399 چندین بار این کتاب مورد بازنویسی قرار گرفت.

این کارگردان تئاتر همچنین اضافه کرد: البته دو اجرای، سوم و چهارم گروه نمایش "بچه‌های شاهکار" نیز با عنوان "آنتی جون" و "باب اسفنجی گرگدن" از آثار اقتباسی بودند.

این پژوهشگر تئاتر هدف از انتشار کتاب "ده فرمان اقتباس" را اینگونه مطرح کرد: رویکرد اصلی من به منظور انتشار این کتاب، توجه به نسل جوان و دانشجو است چراکه این اثر نظری- عملی برای‌شان بسیار کاربردی خواهد بود و در پایان هر فصل تمریناتی به منظور تسلط بر مباحث هر فصل در نظر گرفته شده است. همچنین "ده فرمان اقتباس" بسیار مناسب است برای کارگردان‌ها و نمایشنامه‌نویسانی که مشغول تالیف تئاتر هستند چراکه در آن به رموز تالیف نمایشنامه‌ و کارگردانی پرداخته می‌شود. در این کتاب که متکی به تجربه‌های گروه نمایش "بچه‌های شاهکار" است سعی شده تا ظرافت‌ها را بیابیم.

سامی صالحی ثابت در پایان صحبت‌هایش گفت: "ده فرمان اقتباس" دومین کتاب منتشر شده من است و اولین کتاب را سال 1396 با عنوان "چگونه بهترین بازیگر جهان شوم" تالیف کرده‌ام که متمرکز بر آزمون سیستماتیک و آکادمیک برای نسل نوجوان است. کتاب "ده فرمان اقتباس" از معدود کتاب‌های حوزه اقتباس است که به شکل تالیف در تئاتر ایران منتشر شده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو