طرز تهیه پاتلیجان کبابی

طرز تهیه پاتلیجان کبابی غذای ترکیه ای با گوشت و بادمجان

پاتلیجان کباب که با نام کباب پاتلیجان هم شناخته می شود یکی از غذاهای بسیار محبوب و پرطرفدار در کشور ترکیه است. این غذای خوشمزه از ترکیب بادمجان و گوشت چرخ کرده تهیه می شود و مانند اکثر غذاهای ترکیه ای دارای فلفل و گوجه فرنگی نیز می باشد. پاتلیجان کباب از غذاهای رستورانی کشور ترکیه محسوب می شود و به دلیل محبوبیت زیادی که دارد به راحتی می توانید آنرا در اکثر رستوران های سنتی کشور ترکیه بیابید. اگر به دنیال کشف طعم های جدید و امتحان غذاهای بین المللی هستید توصیه می کنیم این غذای خوشمزه را حتما درست کنید، برای مشاهده این آموزش آشپزی ترکیه ای در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۳ تا ۴ نفر
بادمجان۳ عدد
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
گوجه فرنگی۳ عدد
فلفل دلمه قرمز۱ عدد
فلفل سبز۳ عدد
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
پنیر چدار یا پارمزان½ پیمانه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

دستور پخت پاتلیجان کباب

مرحله اول

برای تهیه پاتیلجان کباب ترکیه ای ابتدا بادمجان ها را پوست می گیریم و می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد روی بشقابی آن ها را کنار یکدیگر قرار می دهیم و نمک روی آن ها می پاشیم.

مرحله دوم

سپس کنار می گذاریم تا ۳۰ دقیقه استراحت کنند.در این مدت باقی مواد را آماده می کنیم.فلفل دلمه ای و فلفل سبزها را می شوییم و کلاهک و هسته های آن را بیرون می آوریم و روی تخته آشپزخانه خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم

پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا کمی داغ شود و پیازها را داخل تابه می ریزیم.

مرحله چهارم

سپس تفت می دهیم تا سبک شوند و بعد صبر می کنیم تا طلایی و سرخ شوند.سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و خرد می کنیم و زمانیکه پیازها سرخ شدند به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله پنجم

بعد از گذشت ۱ دقیقه فلفل دلمه ای و فلفل سبزهای خرد شده را اضافه می کنیم و همگی مواد را خوب زیر و رو می کنیم تا کاملا مخلوط شوند و به مدت ۲ دقیقه تفت می دهیم و بعد تابه را کنار می گذاریم.

مرحله ششم

حالا مواد را داخل بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم و مجددا تابه را روی حرارت قرار می دهیم و روغن سرخ کردنی داخل آن می ریزیم و روی بادمجان ها را با دستمال خشک می کنیم و داخل تابه آن ها را می چینیم.

مرحله هفتم

در این مرحله صبر می کنیم تا بادمجان ها به خوبی سرخ شوند و بعد آن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن ها نیز سرخ شود.بادمجان ها که سرخ شدند از داخل تابه بیرون می آوریم و در بشقابی قرار می دهیم و کنار می گذاریم.

مرحله هشتم

سپس مجددا تابه را روی حرارت ملایم می گذاریم و اگر روغن داخل تابه نبود کمی روغن داخل آن می ریزیم و گوشت چرخ کرده را داخل آن می ریزیم و مداوم تفت می دهیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند.

مرحله نهم

آنوقت مخلوط پیاز و فلفل و سیر را که در قسمت قبل آماده کردیم را به گوشت اضافه می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم.وسط تابه را کمی خالی می کنیم و مواد را به دیواره های تابه می بریم و رب گوجه فرنگی را وسط تابه می ریزیم.

مرحله دهم

سپس در همان جا با قاشق به مدت ۱ دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود و بعد با مواد خوب مخلوط می کنیم و نمک و فلفل سیاه روی مواد می پاشیم و نصف لیوان آب روی مواد می ریزیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله درب قابلمه را به صورت نیمه باز قرار می دهیم و حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا گوشت به مرور زمان مغز پخت شود. زمانیکه گوشت پخت و آب داخل غذا تبخیر شد و با اصطلاح غذا جابیافتد.

مرحله دوازدهم

بادمجان های سرخ شده را به مواد اضافه می کنیم و ۲ الی ۵ دقیقه بعد تابه را از روی حرارت بر می داریم.در ظرف مورد نظرمان از مواد گوشتی و بادمجانها می ریزیم و دو قاشق سس روی مواد می ریزیم.

مرحله سیزدهم

سپس لایه بعدی پنیر چدار رنده شده می ریزیم تا کاملا روی آن را بپوشاند و بعد در طبقه وسط فر قرار می دهیم تا با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پنیر طلایی شود، سپس سرو می کنیم.نوش جان