ترمز طرح‌های ضد‌جنگل را بکشید

61

1399/10/21

19:36


ترمز طرح‌های ضد‌جنگل را بکشید

سلامت نیوز:در پی افزایش دست‌اندازی‌های مختلف به جنگل‌های هیرکانی، تشکل‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست، فعالان مدنی و کنشگران محیط‌زیست ایران در نامه‌ای به رئیس سازمان جنگل‌ها، خواستار توقف طرح‌های سدسازی، انتقال آب و گردشگری در جنگل‌های شمال کشور شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، در ماه‌های اخیر و پس از پایان مدت اجرای طرح جنگلداری در شمال کشور، قرار شد طرحی جدید برای مدیریت جنگل‌های هیرکانی تدوین شود. در عین حال طرح تنفس جنگل نیز با شبهه‌های مختلف مواجه شد و برخی طرح‌های عمرانی در سایه تغییر طرح‌های قدیمی و جدید جانی تازه گرفتند تا نگرانی‌ها برای آینده قدیمی‌ترین جنگل ایران به اوج خود برسد.

فعالان محیط‌زیست حالا در نامه‌ای خطاب به مسعود منصور، معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، هجمه به جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی کشور به‌ویژه تخریب رویشگاه‌های هیرکانی - کاسپینی شمال کشور را به بهانه اجرای طرح‌های عمرانی و گردشگری خلاف نص صریح قوانین و منویات رهبر معظم انقلاب دانسته و اعلام کردند که این طرح‌ها با شتاب وصف‌ناپذیر ادامه دارد.


تخریب‌های متعدد، بهانه‌های متنوع

نمونه‌های تخریب جنگل‌های هیرکانی طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. در این‌باره می‌توان به برنامه‌ریزی برای ساخت سدهای فینسک، چاشم، گلوگاه، کسیلیان، زارم‌رود و چرگت یا طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای اشاره کرد که علاوه بر خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی موجب آشفتگی بحرانی حوضه‌های آبخیز البرز شمالی خواهد شد. از دیگر طرح‌های مخل ادامه حیات جنگل‌های شمال، احداث تله‌کابین در جنگل‌های علی‌آباد کتول و ناهارخوران گرگان است که جنبه گردشگری و تفریحی دارد.

به استناد ماده2 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، مسئولیت حفظ، احیا، اصلاح ، توسعه و بهره‌برداری از جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی ملی شده متعلق به دولت به سازمان جنگل‌ها تکلیف شده است. طبق بند3 مصوبه اول مرداد1380 هیأت وزیران نیز، صدور تمامی مجوزهایی که به ‌هر ترتیب به کاهش مساحت جنگل‌های شمال کشور منجر می‌شود از سوی تمامی دستگاه‌ها متوقف و ممنوع شده است.کنشگران محیط‌زیست در بخشی از نامه خود خطاب به رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرده‌اند:

«متأسفانه باوجود اشاره مستقیم قانون به ضرورت توقف و ممنوعیت اجرای طرح‌های عمرانی و معدنی ویرانگر در جنگل‌های شمال و با وجود بیانات مستقیم و آشکار رهبر معظم انقلاب درخصوص ممنوعیت اجرای این گونه طرح‌ها در جنگل‌های کشور، همچنان به تعبیر ایشان شاهد «دست‌درازی» به این عرصه‌های جنگلی و کاهش روزافزون سطح این جنگل‌های ارزشمند هستیم.

در این میان، سازمان حفاظت محیط‌زیست که باید در خط مقدم حفاظت از محیط‌زیست کشور باشد خود به هموار‌کننده اجرای بسیاری از این طرح‌های عمرانی و آسیب‌زا تبدیل شده که صدور مجوز احداث تله‌کابین در منطقه جنگلی ناهارخوران گرگان در تاریخ 2آبان95 و طی نامه شماره3303/125 به‌طول بیش از 3کیلومتر و نصب دست‌کم 17دکل در داخل عرصه‌های جنگلی منطقه و ساخت‌وساز در ایستگاه مقصد ازجمله مصادیق بارز این مسئولیت‌گریزی است.

متأسفانه توسل به برخی اظهارات نادرست و بی‌بنیان ازجمله مشروط ساختن اجرای این طرح به عدم‌قطع درخت و همچنین قرار نداشتن منطقه موردنظر برای اجرای طرح تله‌کابین ناهارخوران در زون ثبتی میراث جهانی یونسکو اخیرا به محملی برای توجیه «دست‌درازی‌ها» و دستاویزی برای هموار ساختن مسیر اخذ این گونه مجوزها تبدیل شده است.»


تهدید درازمدت جنگل

اجرای طرح‌ها در پهنه‌های جنگلی شمال کشور با توجه به تراکم پوشش گیاهی و شیب اراضی بدون قطع درخت و بدون آسیب به خاک ارزشمند جنگلی غیرممکن است و فارغ از این دغدغه‌ها به‌دلیل تخریب سیما و منظر رویشگاه‌های جنگلی و افزایش حجم تردد و حضور جمعیت در منطقه، خود به تهدیدی جبران‌ناپذیر در درازمدت تبدیل می‌شود.کنشگران محیط‌زیست کشور در این‌باره اعلام کردند:

«سازمان جنگل‌ها به‌عنوان متولی منابع طبیعی کشور باید ضمن پیروی و مهم‌تر از آن پافشاری بر اجرای دقیق و بدون اغماض قوانین جاری در این بخش و همچنین با نصب‌العین قرار دادن منویات مقام معظم رهبری و توجه به دغدغه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و کنشگران حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور، نسبت به اعلام مخالفت رسمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و لغو مجوز تمامی طرح‌های عمرانی تعریف شده در نوار باریک جنگلی شمال، شامل پروژه‌های سدسازی و انتقال آب بین‌حوضه‌ای، طرح‌های گردشگری و معدنی و... و در این مورد خاص، لغو قطعی و مخالفت جدی با اجرای طرح تله‌کابین در جنگل‌های علی‌آباد کتول و ناهارخوران گرگان دستور مقتضی را صادر کند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو