معرفی خواص اسپند در طب سنتی و تاثیرات آن بر سلامتی

منبع: آسان طب

162

1398/2/31

19:18


یکی از گیاهانی که نزد ما ایرانی ها از ارزش بالایی برخوردار می باشد ، اسپند می باشد . البته بیشتر مردم از خواص اسپند در طب سنتی اطلاعی ندارند و تنها به استفاده از اسپند به عنوان ماده ای خوش بو کننده و دفع بالا و نظر بسنده می کنند . اصالت این گیاه چند ساله به آسیای شرقی و هند بر می گردد و به تدریج در بقیه قسمت های آسیا و آفریقا گسترش پیدا کرد . این گیاه در اروپا به هیچ وجه پیدا نمی شود و در آمریکا هم از سال 1957 که یک کشاورز آن را ذر آریزونا کاشت ، می توان اسپند را مشاهده کرد . ما در این مقاله از مجله پزشکی آسان طب به معرفی خواص اسپند در طب سنتی و تاثیرات آن بر روی سلامتی می پردازیم .

خواص اسپند در طب سنتی

خواص اسپند در طب سنتی

اسپند و درمان 70 بیماری

از اسپند بار ها در روایات قدیمی و اسلامی یاد شده است و همواره ائمه از آن به عنوان یکی از گیاهان بهشتی یاد می کرده اند . در یکی از معروف ترین این روایات که از امام صادق به جا مانده است ایشان می فرمایند : ” هیچ گیاه و دانه ای در خاک نمی روید یا در آسمان نمی رود مگر اینکه خداوند از آن یاد کرده باشد و به راستی که همه چیز از آن خداوند می باشد . بدانید که شیطان ها ( میکروب ها ) از هفتاد خانه می گریزند هفتاد خانه ای که در آن اسپند باشد . و شفا از هفتاد بیماری در گرو استفاده از اسپند است که راحت ترین آن خوره است ولی می توان از دود آن نیز  استفاده کافی را برد . ”

درمان تقطیر البول

از گذشته تا با حال یکی از بیماری های ادراری که همیشه مردم را آزار می داده است ، تقطیر البول می باشد . این بیماری که بیشتر در سالمندان و به خاطر تضعیف پروستات رخ می دهد ، باعث می شود که شما در کنترل ادرار خود دچار مشکل شوید و ادرار به صورت قطره قطره از آن خارج شود . هم در کتب جالینوس و میابی از اسپیند به عنوان درمان تقطیر البول یاد شده است ، و هم روایتی از امام باقر وجود دارد که به تاثیر اسپند در درمان این بیماری اشاره می کند .

خواص اسپند در طب سنتی

التیام حساسیت های پوستی

یکی دیگر از مهم ترین خواص اسپند در طب سنتی درمان التیام حساسیت های پوستی می باشد . همواره از اسپند در نسخ سنتی به عنوان یکی از دارو هایی که می تواند اگزما را درمان کند ، یاد شده است . در اسپند موادی وجود دارد که می توانند بافت های فرسوده و آسیب دیده را ترمیم کند و به همین علت است که استفاده از اسپند برای درمان بیماری های پوستی همچون اگزما و زخم های عفونی بسیار مفید می باشد . برای استفاده از این خاصیت اسپند ، باید با ریشه آن برای خود جوشانده تهیه کنید .

ضد عفونی کننده هوا

شاید از اسپند برای دفع کردن چشم نظر مردم استفاده شود ولی همین کار باعث می شود تا آلودگی های موجود در هوا نیز از بین برود . دود اسپند می تواند هوا را تصفیه کند و به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی شناخته می شود . در سال 1990 آزمایشی بر روی دانه های اسپند انجام شد که اثبات کرد می تواند میکروب ها موجود در هوا را از بین ببرد . به همین دلیل است که در بسیاری از بیمارستان های آمریکا از اسپند به عنوان ضدعفونی کننده فضای بیمارستان استفاده می شود .

خواص اسپند در طب سنتی

افزایش میل جنسی

یکی دیگر از خواص اسپند که حکیم بوعلی سینا برای بیمارانی که از نظر جنسی سرد مزاج بوده اند تجویز می کرده است ، افزایش میل جنسی می باشد . در اسپند موادی به اسم هارمین و هارمالین وجود دارد که هم روانگردان هستند و هم می تواند میل جنسی را در افراد بالا ببرد . طبق آزمایشی که بر روی موش ها صورت گرفت ، موش هایی که در معرض هارمین و هارمالین قرار گرفتند ، تا 20 درصد میل جنسی شان بالا رفته بوده است . این مواد در تنباکو هایی که سرخ پوستان نیز استفاده می کردند وجود داشته است .

پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از خواص بی نظیر این گیاه خوش بو ، خاصیت ضد سرطانی آن می باشد . طبق تحقیقات جدیدی که انجام شده است ؛ دانشمندان متوجه شده اند که اسپند دارای بتاکاربولین می باشد . این ماده می تواند به درمان سرطان و همچنین به جلوگیری از تبدیل سلول ها به بافت های سرطانی جلوگیری کند . دانشمندان هنور در حال تحقیق در مورد دیگر خواص بتاکاربولین می باشند و انتظار دارند که چیز های بیشتری نیز از این ماده بفهمند .

منبع : http://bia2safa.net/goto/web/url/7503

برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو