خواص برگ گردو و فواید دارویی و درمانی آن

خواص برگ گردو و فواید دارویی و درمانی آن


منبع: آرگا

87

1399/10/21

20:21


گردو یکی از مغز های بسیار مقوی و پرخاصیت در عین حال که هزینه کمتری در تولید و برداشت این محصول نسبت به سایر میوه های خشک می باشد, تمام اجزای این درخت اعم از میوه خشک, برگ درخت, پوست سبز میوه, چوب درخت و … مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله خواص برگ گردو را مورد بررسی قرار می دهیم.

به احتمال زیاد باغ دارانی که به منظور بهره برداری های صنعتی مختلف, گردو را در سطح وسیع کشت می کنند برای درآمد و سود بیشتر از تمام فواید درخت گردو با خبر هستند و تمام قسمت های درخت را به استفاده می رسانند. علاوه بر اینها عطاران و پزشکان طب سنتی نیز با اطلاع در مورد فایده و خاصیت سایر اجزا درخت گردو از جمله خواص برگ گردو از آن در درمان بسیاری از بیماری ها بهره می جویند. برای آشنایی بیشتر در این مورد, شما را به مطالعه ادامه این مقاله دعوت می کنیم.

خواص برگ گردو و فواید بی نظیر آن:

  • برگ گردو خاصیت قابض کنندگی دارد و هم به شکل خوراکی و هم به طریق خارجی می شود از آن استفاده کرد.
  • از جمله مصارف خارجی آن بهره گرفتن از خواص دارویی برگ گردو به صورت پماد و ضماد و دم کرده و مرهم می باشد که برای التیام زخم و اگزما و عفونت های پوستی مناسب است.
  • اگر از برگ گردو به صورت خوراکی مصرف شود این گیاه دارای خاصیت ضد اسهال است.
  • اسانس برگ و ماده ژوگلون موجود در این گیاه از خاصیت ضد قارچی برخوردار است.
  • از این گیاه برای تصفیه نمودن خون هم استفاده می شود.

    هر آنچه لازم است از خواص برگ گردو بدانید

  • از دیگر فواید برگ گردو درمان ورم مفاصل و آنژین می باشد.
  • برگ گردو به علت داشتن آنتی اکسیدان در جلوگیری از پیشرفت سلول های سرطانی نیز تاثیر گذار است.
  • برگ گردو ضد باکتریایی می باشد.
  • عصاره هیدرولیکی برگ درخت گردو, از آسیب های کبدی دیابتی جلوگیری می کند و دم کرده برگ درخت گردو به همین منظور یک جوشانده ضد دیابتی می باشد.
  • از دم کرده برگ درخت گردو برای دفع سموم و پاکسازی بدن استفاده می شود.

    برگ گردو و فواید فراوان آن

  • از دیگر فواید برگ درخت گردو این می باشد که از دم کرده آن برای درمان نقرس و بیماری های مفصلی بهره می گیرند.
  • اگر ۵۰ گرم برگ گردو را که با یک لیتر آب مخلوط شده در وان حمام بریزید و با آن استحمام کنید خستگی بدن را رفع می کند.
  • از دیگر فواید برگ گردو ضد کرم بودن آن است و ورم روده و معده را با خاصیت کرم کشی برطرف می کند.
  • می توان برگ گردو را جوشاند و از آن به عنوان دمنوش به چای چای استفاده کرد.

    از خواص برگ گردو چه می دانید؟

فواید دیگر برگ گردو

برگ گردو علاوه بر فوایدی که در بالا به آن اشاره شد از فواید بی نظیری دیگر نیز بهره مند است که در ادامه مطلب شما را با دیگر فواید آن بر سلامت بدن آشنا خواهیم کرد.

مبارزه و پیشگیری از دیابت :

از دیگر فواید بی نظیر برگ درخت گردو ضد قند بودن آن است که برای آن دسته از افرادی که بیماری دیابت رنج می برند گزینه بسیار مناسبی است و کمک زیادی به کاهش سطح گلوکز خون می کند.

دانستنی های جالب در مورد برگ گردو

کاهش فشار خون :

برگ درخت گردو به دلیل داشتن ترکیبات مختلف فلاونوئید‌ کمک زیادی به پایین آوردن فشار خون در افراد می کنند از این رو، آن دسته از افرادی که دارای فشار خون بالا هستند می توانند از برگ گردو استفاده کنند.

درمان جوش و آکنه

بروز جوش بر روی پوست از مشکلات پوستی بسیار شایع در بین اکثر نوجوانان می باشد که با کمک برگ درخت گردو می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، برگ دارای خاصیت ضد میکروبی است و همچنین به دلیل داشتن اثر آنتی اکسیدانی نقش مهمی در سامت پوست ایفا می کند بنابراین، پنج گرم برگ خرد شده گردو را همراه با یک لیون آب به مدت پنج دقیقه بجوشانید و به صورت موضعی از آن کمک بگیرید.

خواص برگ گردو بر سلامت پوست

دور کردن حشرات با برگ درخت گردو

دفع حشرات از دیگر فواید بی نظیر برگ درخت گردو محسوب می شود بنابراین، جهت خلاصی از حشرات در زمان خواب چند عدد برگ درخت گردو را در زیر رختخواب تان قرار دهید تا از شر بید، ساس و کک خلاص شوید.

نکته : پیش از استفاده از برگ گردو جهت درمان فشار خون و قند خون حتما نظر پزشک تان را بپرسید.

بررسی مواد منع مصرف

۱. با وجود اینکه استفاده از محلول خیسانده برگ گردو کمک زیادی به بهبود زخم های پوستی می کند اما در صورت عمیق بودن سطح ضخیم از مصرف آن خودداری نمایید زیرا، نفتالن موجود در برگ گردو توسط زخم جذب شده و باعث تخریب کبد خواهد شد.

۲. برخی از افراد ممکن است نسبت به برگ های گردو حساس باشند و سبب بروز درد شکم و حالت تهوع در آن خواهد شد.

بررسی فواید بی نظیر برگ گردو

 در برگ درخت گردو به جز برای افرادی که به آن حساسیت دارند, عوارض جانبی دیگری ندارد. در ضمن خوب است بدانید علت اینکه دست سیاه می شود در برخورد با پوست و برگ تازه درخت گردو وجود ژوگلون است، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو