تفاوت ماندگاری شکلات های خانگی با شکلات کارخانه ای

منبع: فرزند

344

1399/10/21

20:22


تفاوت ماندگاری شکلات های خانگی با شکلات کارخانه ای

تهیه‌ی شکلات خانگی در منزل یکی از لذت بخش‌ترین کارهاست بعلاوه تهیه‌ی آن بسیار آسان است و به مواد اولیه‌ی زیادی نیاز ندارد. اما باید بدانید که بعد از تهیه چطور از آن نگهداری کنید که تا بتوانید زمان بیشتری از آن استفاده کنید.

شکلات خانگی شاید در طعم تفاوت ملموسی با شکلات‌های کارخانه‌ای نداشته باشد و شما بتوانید انواع آنها را در منزل تهیه کنید اما یک تفاوت اساسی در ترکیب این دو شکلات وجود دارد و آن وجود مواد نگهدارنده است.

وجود نگهدارنده در شکلات‌های کارخانه‌ای باعث می‌شود آنها مدت زمان زیادی ماندگار باشند حتی تا یک سال اما در مورد شکلات‌های خانگی اینطور نیست. آنها ماندگار کمتری دارند و در نتیجه باید شرایط خاصی را برای ذخیره و نگهداری از آنها رعایت کرد.

نکاتی برای نگهداری شکلات‌های خانگی

نکته‌ی اول در نگهداری شکلات‌های خانگی خوشمزه این است که آنها را در یخچال قرار ندهید! شکلات بوی هر چیزی که در یخچال قرار دارد را به راحتی جذب می‌کند (غذاهایی مانند گوشت، پنیر و …). رطوبت در یخچال هم می‌تواند منجر به متبلور شدن قند درون شکلات شود، به این معنا که قند به سطح می‌آید و شکلات تغییر رنگ می‌دهد (البته این موضوع تاثیری در طعم ندارد، اما ظاهر شکلات را خراب می‌کند). بنابراین به جای یخچال آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. وقتی شکلات در دمای ثابت زیر ۷۰ درجه‌ی فارنهایت (در حالت ایده آل بین ۶۵ تا ۶۸ درجه فارنهایت) و در رطوبت کمتر از ۵۵ درصد نگهداری شود، ترکیب مواد جامد کاکائو و کره کاکائو برای ماه‌ها ثابت می‌ماند.

اما حتی در یک مکان خشک و خنک هم به یاد داشته باشید که کره کاکائو (چربی موجود در شکلات) بوی هر آنچه در اطرافش قرار دارد را به خود می‌گیرد.

شکلات‌‌‌‌ها را در ظرفی محکم و ضد نفوذ به هوا بگذارید. اکسیژن شکلات را اکسید می‌کند، که باعث افت در طعم‌ می‌شود. آنها را از نور دور نگه دارید. نه تنها نور خورشید، بلکه نور مصنوعی نیز باعث خراب شدن شکلات می‌شود. هردوی آنها مانند اکسیژن عمل کرده و باعث بد طعم شدن شکلات می‌شوند.

اگر شرایط نور و دما که در بالا گفته شد را رعایت کنید، شکلات شیری بیش از یک سال و شکلات تیره نزدیک به دو سال می‌ماند. شکلات های پر شده، مانند ترافل هم حدود سه تا چهار ماه ماندگاری دارند. البته، شکلات‌هایی که شما تهیه می‌کنید حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی نیستند، بنابراین حدالمکان آنها را تازه بخورید.

بعضی اوقات، می‌توانید شکلات‌ها را در یخچال قرار دهید مانند تابستان که گرم است و همه‌ی فضاها تهویه‌ی مطبوعی ندارند. اما قبل از اینکه شکلات را در یخچال قرار دهید، ابتدا آن را محکم بپیچید تا در برابر بو و چگالش محافظت شوند. وقتی آن را بیرون آوردید، بگذارید در دمای اتاق باز شود.

و اگر می‌خواهید آنها را مدت طولانی‌تری نگه دارید، این شکلات‌ها به مدت زمان شش ماه تا یک سال، می‌توانند در فریزر بمانند. ابتدا دستورالعمل های بالا را برای قرار دادن شکلات‌ها در یخچال دنبال کنید. پس از گذشت ۲۴ ساعت کامل، ظرف را از یخچال به فریزر منتقل کنید. با این کار از شوک دمایی جلوگیری شده و به حفظ بافت کمک می‌شود. برای خارج کردن از فریزر – فقط مراحل را معکوس کنید. یعنی از فریزر به یخچال منتقل کرده، ۲۴ ساعت صبر کنید، سپس از یخچال خارج کنید و بگذارید تا در دمای اتاق باز شود. (همیشه شکلات خود را در دمای اتاق باز کنید، به خصوص ترافل‌ها!)

منبع: شوکوفل

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو