رجایی: محمد خاتمی آمادگی قربانی شدن را دارد

منبع: برترین ها

48

1399/10/21

20:27


یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: درست است که شرایط کشور وخیم است، اما اصلاح امور و جراحی کشور نیز قربانی می‌خواهد، همانطور که قاسم سلیمانی برای امنیت و منافع کشور قربانی شد، آقای خاتمی نیز این آمادگی را دارد. من سایر گزینه‌ها را برای اصلاح‌طلبان پیش برنده نمی‌دانم و معتقدم بعد از خاتمی گزینه مناسب آقای جهانگیری است.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: درست است که شرایط کشور وخیم است، اما اصلاح امور و جراحی کشور نیز قربانی می‌خواهد، همانطور که قاسم سلیمانی برای امنیت و منافع کشور قربانی شد، آقای خاتمی نیز این آمادگی را دارد. من سایر گزینه‌ها را برای اصلاح‌طلبان پیش برنده نمی‌دانم و معتقدم بعد از خاتمی گزینه مناسب آقای جهانگیری است.

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری کشور گفت: تصورم این است که انتخابات ۱۴۰۰ بنا به دلایلی از جمله اتفاقاتی که در مدت مشابه سال‌های اخیر رخ داد، با انتخابات سایر دوره‌ها متفاوت باشد. احتمال دارد جو بایدن که در انتخابات آمریکا به پیروزی رسید، به برجام برگردد و از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که در سال آتی ما دولتی اصولگرا داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به این ملاحظات، انتخابات ریاست جمهوری پیش رو انتخابات متفاوتی است و مشارکت مردم در آن نیز با دوره‌های گذشته تفاوت خواهد داشت. از آنجایی که شرایط اقتصادی روی معیشت مردم تاثیر منفی داشته، قطعا این موضوع در صندوق‌های رای نیز تاثیر خود را نشان خواهد داد. البته درصد آن را نمی‌توان پیش بینی کرد، اما اگر آمریکا به برجام برگردد و شرایط اقتصادی کشور بهتر شود، امکان دارد که جایگاه حاکمیت نزد مردم بهبود پیدا کند و میزان امید در مردم نیز افزایش پیدا کند و پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

وی ادامه داد: من به دو دلیل معتقدم دولت آینده دولتی اصولگرا خواهد بود. دلیل اول اینکه اصلاح طلبان تاکنون نتوانسته‌اند گزینه مناسبی داشته باشند و بعید است بتوانندگزینه‌های مهم خود را وارد میدان کنند، مگر اینکه چانه‌زنی‌هایی در سطح بالا صورت بگیرد؛ که آنهم باید از سوی فردی مانند هاشمی رفسنجانی صورت می‌پذیرفت و متاسفانه ایشان حضور ندارند. سیدمحمدخاتمی و ناطق نوری نیز در شرایطی قرار ندارند که بتوانند چانه‌زنی انجام دهند. دلیل دوم نیز وضعیت اقتصادی مردم است که باعث کاهش امید و انگیزه و بدبینی به اصلاح طلبان شده است. افرادی مانند روحانی و سیدحسن می‌توانند به چانه زنی با حاکمیت بپردازند.

بهترین گزینه اصلاح‌طلبان محمد خاتمی است

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه زمانی افزایش مشارکت صورت می‌گیرد که ما شاهد افزایش گزینه‌های جدی در فضای انتخابات باشیم، تصریح کرد: در انتخابات حریف باید قدر باشد، زمانی که قدر نباشد رقابت نمایشی و صوری خواهد بود. از همین رو اگر حاکمیت به دنبال افزایش مشارکت مردم است، باید اجازه حضور گزینه‌های قدر را بدهد. به نظرم بهترین گزینه از سوی اصلاح‌طلبان این است که سیدمحمد خاتمی حضور پیدا کند و از ایشان دعوت شود تا حضور مردم نیز افزایش پیدا کند. اگر نه گزینه‌ای مانند لاریجانی بدون کوچکترین تعللی باید مطرح شود تا اصلاح‌طلبان بتوانند روی وی اجماع کنند. اما اگر از این سطح پایین‌تر بیاید، تصورم این است که انتخابات نمایشی خواهد بود که نتیجه آن از قبل مشخص شده است. مانند تیمی که چند دوره قهرمان یک قاره شده است حالا بخواهد با یک تیم محلی وارد رقابت شود. کسانی که به عنوان گزینه‌های اصلاحات مطرح هستند، بهتر است که بدانند انتخابات ریاست جمهوری جای آزمون و خطا نیست.

رجایی ادامه داد: خاتمی یکی از محبوبترین و معقول‌ترین مسئولین در ایران و منطقه است و در رزومه ۸ ساله او کوچکترین ابهامی وجود ندارد. هیچ دولتمردی در دولت او پرونده فساد ندارد و ما در دوره ریاست جمهوری وی، شاهد بهبود روابط ایران با جهان بودیم. استقبال از او در کاخ ورسای یا ایده گفتگوی تمدن‌های و ... گوشه کوچکی از توفیقات اوست. اطلاعات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی او کماکان به روز است و خداراشکر شرایط جسمی خوبی هم دارد. حتی اگر نخواست وارد شود هم از او دعوت شود تا ورود پیدا کند. در این صورت باعث می‌شود اصولگرایان نیز با گزینه قدر و جدی خود وارد میدان شوند.

خاتمی آمادگی قربانی شدن برای اصلاح کشور را دارد

رجایی با بیان اینکه اصلاح امور کشور قربانی می‌خواهد، گفت: درست است که شرایط کشور وخیم است، اما اصلاح امور و جراحی کشور نیز قربانی می‌خواهد، همانطور که قاسم سلیمانی برای امنیت و منافع کشور قربانی شد، آقای خاتمی نیز این آمادگی را دارد. من سایر گزینه‌ها را برای اصلاح طلبان پیش برنده نمی‌دانم و معتقدم بعد از خاتمی گزینه مناسب آقای جهانگیری است و تصورم این است اصلاح طلبان می‌توانند با این گزینه‌ها پاستور را فتح کنند. از سوی دیگر اگر جهانگیری وارد شود روی او اجماع خواهد شد. درست است که انتقاداتی در خصوص دلار جهانگیری و ... به او خواهد بود، اما نباید از فرصت مناظره‌ها غافل بمانیم. او توانایی بالایی در مناظرات خواهد داشت.

رجایی ادامه داد: تصورم این است که اصلاح طلبان دیگر از کاندیدای اجاره‌ای استفاده نخواهند کرد و از همین رو به سمت لاریجانی نخواهند رفت. اصلاح طلبان باید با گزینه رسمی و شناسنامه دار خودشان وارد شوند.

وی با اشاره به وضعیت اصولگرایان در ۶ ماه باقی مانده تا انتخابات گفت: اصولگرایان همچون دوره‌های قبل دچار تفرق و در حال آسیب شناسی شکست‌های گذشته خود هستند. احتمالا بار دیگر با چندگزینه وارد شوند اما در نهایت روی یک گزینه به اجماع خواهند رسید. توافق و وحدت در میان اصولگرایان همواره مانند یک دُر نایاب است.

سیاست عقیم نشده که از پادگان‌ها کاندیدا قرض بگیرد

رجایی با بیان اینکه این نظامیان هستند که به ورود و حضور در انتخابات و سیاست اصرار دارند، گفت: البته بخشی از نظامیان هستند که اصرار به این موضوع دارند، شما تا چند دهه دیگر نخواهید دید که ارتش وارد این میدان سیاست و انتخابات شود. برخی از نظامیان خود را به عرصه سیاست نزدیک‌تر می‌بینند، اما نقد من این است که عرصه سیاست دچار نازایی و عقیم بودن نشده است که از پادگان‌ها کاندیدا قرض بگیرد. مردم هیچ‌گاه به نظامیان رویکرد مثبتی نداشتند و شانسی را برای نظامیان نمی‌دانم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه برخی در حاکمیت به دنبال آن است که مشارکت پایین باشد تا گزینه مورد نظر از صندوق رای خارج شود، یادآور شد: همین حالا هم یک دوراهی مهمی وجود دارد، ممکن است در دوره آینده ما بحث انتقال قدرت رهبری را داشته باشیم، بنابراین اگر منافع و مصالح کشور برایمان اهمیت دارد باید با آدمی پیش برویم که بتواند خوب کشور را اداره کند. مانند تیمی هستیم که با مرحله یک چهارم نهایی رسیده است و نمی‌توانیم در این مرحله بازیکنان اصلی را روی نیمکت بگذاریم. از این طرف آن قشری که شانس پیروزی خود را در رای کم می‌داند، سعی می‌کند تا مشارکت را در پایین‌ترین سطح خود نگاه دارد. امیدوارم این دوگانه، حاکمیت مسیر اول را انتخاب کند.

وی با اشاره به تحرکات انتخاباتی قالیباف نیز گفت: من فکر می‌کنم قالیباف موقتا سمت ریاست پارلمان را برعهده دارد و البته این احتمال هم‌ وجود دارد که برای حضور فرد دیگری مقدمه چینی کند. البته با شناختی که از روحیه او دارم، اگر از سمت حاکمیت به او اجازه داده شود در خروج از پارلمان تردید نخواهد کرد. قالیباف در میان گزینه‌های اصولگرایان شرایط مناسبی دارد و در دو دوره قبل در یک قدمی پاستور قرار داشت.

قالیباف بدون اجماع هم وارد انتخابات می‌شود

رجایی ادامه داد: اصولگرایان از تعدد گزینه و اصلاح طلبان از کمبود گزینه نگران هستند. اصولگرایان حتی اگر روی قالیباف اجماع نکنند هم او اگر شرایط به او اجازه دهد بدون توجه به اجماع ورود خواهد کرد.

رجایی با بیان اینکه بعید می‌دانم رئیسی به میدان انتخابات ورود کند، تصریح کرد: البته او صراحتا آمدنش را نفی نکرده است و این خود جای سوال دارد. اما در جبهه اصولگرایان افرادی مانند لاریجانی، قالیباف و حتی رئیسی می‌توانند مطرح باشند. افرادی مانند ضرغامی، رستم قاسمی یا سعید محمد در مراحل بعدی هستند و اصلا رای آوری ندارند، اما مباحثی برای شهردار شدن سعید محمد وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو