تراریوم چیست ؟ | طرز ساخت تراریوم شیشه ای

منبع: زیبامون

197

1399/10/21

20:39


در این بخش از زیبامون با تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با تراریوم و طرز ساخت ترایوم بدانید، آشنا خواهید شد.

تراریوم چیست ؟ | طرز ساخت تراریوم شیشه ای

نگهداری از گل و گیاه طبیعی در خانه احساس شادابی و طراوت خیلی زیادی رو به همراه داره و یکی از راه های ورود گل و گیاه طبیعی به خانه یا محل کار، ساخت یک گلخانه کوچک به شکل تراریوم (Terrariums) هست.

در واقع تراریوم ها اکوسیستم های کوچکی هستند که به طور کلی در گلدان های شیشه ای، کاسه ها، شیشه ها یا مخازن مخصوصی قرار میگیرند و از نظر اندازه میتونن بسیار متنوع و متفاوت باشند.

استفاده از تراریوم برای افرادی که در محیط‌های کوچک زندگی میکنند و یا تمایل دارند میز کار آنها شکل و شمایلی متفاوت و شاداب داشته باشه گزینه مناسبی خواهد بود. تراریوم ها نه تنها به مراقبت کمی نیاز دارند بلکه فضای خیلی کمی رو هم اشغال میکنند و در عین حال زیبایی و جذابیت ویژه ای رو به همراه دارند.

اگه شما هم تمایل دارید گل و گیاه طبیعی رو در فضایی کوچک و زیبا نگهداری کنید، استفاده از تراریوم میتونه گزینه خیلی مناسبی براتون باشه. در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه تراریوم، طرز ساخت تراریوم و روش نگهداری از تراریوم بدونید، آشنا شوید.

 

تراریوم چیست؟

تراریوم یک محیط کوچک، بسته و مخصوص گل و گیاه طبیعی هست و میشه از ان به عنوان یک مینی گلخانه یا گلخانه کوچک هم یاد کرد. ظروفی که برای ساخت تراریوم مورد استفاده قرار میگیره معمولا از نوع شفاف و شیشه ای هستند تا به نور به خوبی به گیاهان برسه و میتونید از این طریق یک گلخانه کوچک و زیبا داشته باشید.

 

تراریوم شیک

 

حتما بخوانید: گل چهار فصل برای فضای باز [باغچه + بالکن + حیاط]

 

معرفی انواع تراریوم

به طور کلی دو نوع تراریوم بسته و باز وجود داره که در ادامه به معرفی هر کدام از این تراریوم ها پرداخته ایم:

 

1. تراریوم بسته:

تراریوم بسته، در یک ظرف شیشه ای که دارای درب هست درست میشه. مدل تراریوم رطوبت رو در یک فضای بسته به دام میندازه و از این طریق آب و هوای خاصی رو در فضای تراریوم برای رشد و نمو گیاهان فراهم میکنه. تراریوم بسته برای گیاهانی که در شرایط مرطوب و گرم به خوبی رشد میکنند، مثل خزه، سرخس، گیاهان هوازی و گل ارکیده گزینه بسیار مناسبی هستند.

 

تراریوم بسته

 

2. تراریوم باز

تراریوم باز همونطور که از اسم آن مشخص هست، دارای یک فضای باز بوده و برای گیاهانی که به شرایط آب و هوایی خشک تری نیاز دارند، مناسب هست. تراریوم باز و گیاهان موجود در ان معمولا مقاومت بیشتری دارند و میتونید این تراریوم رو در یک موقعیت آفتاب گیر در داخل منزل نگه داری کنید.

 

تراریوم باز

 

تراریوم چگونه کار میکند؟

تراریوم در واقع یک فضای بسته و مناسب برای گیاهان هست. در این فضا بخار آب موجود در خاک و گیاهان به خوبی آزاد میشه و سپس این بخار بر روی دیواره های تراریوم و گیاهان جمع میشه و مجددا به خاک برمی گرده. در واقع تراریوم یک فضای خود مغذی برای گیاهان هست که اگه به خوبی آب بندی شده باشه، به مراقبت خیلی کمی نیاز داره و میتونید تا مدتهای طولانی از زیبایی و طراوت گل و گیاه موجود در تراریوم لذت ببرید.

 

بهترین و مناسب ترین گل و گیاه برای تراریوم

بهترین و ایده آل ترین گیاهانی که میشه در تراریوم مورد استفاده قرار داد گیاهان ساکولنت کوچک و گیاهان دارای شاخ و برگ مخصوص نگه دارای در داخل منزل و اپارتمان هستند. به طور کلی میشه این چند گیاه رو برای درست کردن تراریوم مورد استفاده قرار داد:

 

  • گیاه پپرومیا (peperomias)
  • گیاهان هوازی (air plants)
  • چمن موندو یا چمن میمون (mondo grass)
  • گیاه بگونیا کوچک (small begonias)
  • سرخس (ferns)
  • خزه (moss)
  • ساکولنت سدوم (sedums)
  • کاکتوس (cacti)
  • انواع ساکولنت (succulents)
  • گیاهان گوشتخوار (Carnivorous plants)
  • بنفشه آفریقایی (African Violet)
  • گیاه اشک نوزاد (Baby Tears Plant)
  • گیاه دوستی یا پیله‌آ اینوولاکراتا (Friendship Plant)

 

گیاهان مناسب برای تراریوم

 

حتما بخوانید: روش های براق و تمیز کردن برگ گیاهان خانگی

 

بهترین روش مراقبت از تراریوم

 

روش مراقبت از تراریوم باز

برای مراقبت از تراریوم های باز هم لازمه ظرف تراریوم رو با اسپری آب همیشه تمیز کنید و قسمت داخلی و خارجی تراریوم رو با دستمال خشک کنید.

 

روش مراقبت از تراریوم بسته

تراریوم ها معمولا به نگهداری خیلی کمی نیاز دارند. تراریوم های بسته دوست دارند تنها باشند و میتونن خیلی خوب آب و هوای مناسبی برای خودشون ایجاد کنند، اما هواگیری گاه به گاه کمک میکنه تا گیاهان درون تراریوم رشد بهتری داشته باشند. بهترین کار این هست که هر دو هفته یکبار درب تراریوم رو باز کنید و مقداری آب رو گیاهان اسپری کنید. برگهای مرده و ساقه های خشک شده رو بردارید و تراریوم رو مرتب کنید تا گیاهان دوباره شکل و شمایل خوبی پیدا کنند. این کار نه تنها باعث تقویت رشد گیاهان میشه بلکه به جریان هوا در اطراف گیاهان نیز کمک میکنه و از این طریق باعث کاهش بیماری و مشکلات قارچی برای گیاهان درون تراریوم میشه.

 

تراریوم کاکتوس

 

بهترین و مناسب ترین نور برای تراریوم ها

برای اینکه بهترین نگه داری رو از تراریوم خود داشته باشید باید به نور کافی و مناسب گیاهان درون تراریوم نیز توجه داشته باشید. بیشتر گیاهانی که درون تراریوم مورد استفاده قرار می گیرند به نور غیر مستقیم نیاز دارند. بنابراین بهتره تراریوم رو در محیط و فضایی قرار بدید که دارای نور غیر مستقیم باشه.

اگر احساس کردید تراریوم شما طراوت و شادابی اولیه رو نداره، بهتره فضایی که تراریوم در ان قرار گرفته رو بررسی کنید؛ ممکن هست تراریوم در معرض تابش نور زیادی قرار گرفته باشه. با تغییر فضای تراریوم و بررسی کردن نور مورد نیاز گیاهان، میتونید بهترین فضا رو برای نگه داری از تراریوم پیدا کنید.

 

چگونه تراریوم خود را آبیاری کنیم؟

 

  • برای آبیاری تراریوم های باز - فقط کافیه هفته ای یکبار با استفاده از اسپری آب، گیاهان رو آبیاری کنید و یا با مقدار کمی آب، خاک تراریوم رو مرطوب کنید. مقدار آب باید به اندازه ای باشه که هیچ آب اضافه ای در انتهای تراریوم جمع نشه؛ چراکه آب اضافی باعث غرق شدن ریشه گیاهان میشه. تراریوم ها ممکن هست در ماه های گرم سال به بیش از یکبار در هفته به آبیاری نیاز داشته باشند.

 

  • برای آبیاری تراریوم های بسته - باید آبیاری تراریوم بسته رو به حداقل برسونید تا آب و هوای درون تراریوم مختل نشه. درب تراریوم رو هر دو هفته یکبار بردارید تا گیاهان کمی هوا بگیرند و سپس دو طرف ظرف تراریوم رو به آرامی خشک کنید.

 

تراریوم د ظرف شیشه ای

 

حتما بخوانید: گلها و سبزیجاتی که تنها با یک لیوان آب می‌توانید پرورش دهید!

 

آموزش ساخت تراریوم شیشه ای

 

وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم شیشه ای

 

  • یک ظرف شیشه ای بزرگ
  • سنگ ریزه یا شن
  • خزه
  • خاک مناسب برای گیاه
  • گیاهان مینیاتوری و کوچک
  • قاشق برای برداشتن و ریختن خاک
  • موچین برای جا به جا کردن گیاهان

 

وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم

 

نحوه ساخت تراریوم شیشه ای

 

  • یک ظرف شیشه ای مخصوص تراریوم تهیه کنید. علاوه بر این میتونید از کاسه شیشه ای، تنگ ماهی و هر ظرف شیشه ای دیگری هم برای ساخت تراریوم استفاده کنید. کف ظرف شیشه ای رو به اندازه چند سانتی متر با یک لایه سنگ ریزه یا شن یا خاک پوکه پر کنید.

 

ریختن سنگ ریزه درون تراریوم

 

  • روی سنگ ریزه رو با خاک گلدان مخصوص پر کنید. خاک گلدان با کود مناسب ترکیب شده و شرایط مناسبی رو برای رشد گیاهان در تراریوم فراهم میکنه.

 

ریختن خاک در ظرف شیشه ای

 

  • محل قرار گرفتن گیاهان درون ظرف تراریوم رو مشخص کنید و با استفاده از بیلچه یا قاشق، یک سوراخ کوچک در خاک ایجاد کنید تا ریشه گیاهان به خوبی درون خاک قرار بگیرند.
  • گیاهان مورد نظر رو از ظرف به آرومی خارج کنید، خاک اضافی اطراف ریشه گیاه رو به آرومی جدا کرده و گیاه رو با احتیاط کامل درون خاک درون تراریوم قرار بدید و اطراف ریشه گیاه رو با خاک پوشش بدید.

 

آماده کردن گیاه برای کاشتن درون تراریوم

 

  • در صورت نیاز مقداری خاک به تراریوم اضافه کنید تا سطح صاف و یکدستی برای خاک تراریوم به وجود بیاد. بهتره خاک تراریوم رو بعد از کاشتن گل و گیاه کمی فشار دهید تا ریشه گیاه سفت و محکم درون خاک قرار بگیره.

 

کاشتن گیاه در تراریوم

 

  • برای افزایش زیبایی تراریوم میتونید از سنگ های تزیینی، خزه، صدف، گوش ماهی، مجسمه های کوچک و غیره هم در اطراف گیاهان خود استفاده کنید.

 

قرار دادن خزه درون تراریوم

 

  • در نهایت روی گیاهان و خاک رو آب اسپری کنید و قسمت داخلی و خارجی تراریوم رو به خوبی با دستمال خشک کنید.

 

آبیاری تراریوم

 

حتما بخوانید: با بهترین گیاهان گلدار خانگی آشنا شوید

 

سخن آخر

تراریوم ها یک گلخانه کوچک و زیبا در فضای شیشه ای هستند که به شما این امکان رو میدن تا چند مدل گل و گیاه طبیعی رو در این فضای کوچک قرار بدید و از طراوت و شادابی که گیاهان با خود به همراه دارند در فضای خانه، محل کار و اتاق استراحت خود بهره مند بشید. تراریوم ها نیاز به نگهداری خیلی زیادی ندارند و در عین حال شادابی و طراوت رو به طور مداوم به شما انتقال خواهند داد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو