سوء تغذیه در سالمندان با احساس تنهایی

103

1399/10/21

20:42


سوء تغذیه در سالمندان با احساس تنهایی

سلامت نیوز: نتایج یک تحقیق علمی انجام شده توسط محققان کشور، نشان می دهد که توجه به وضعیت سالمندان از لحاظ احساس تنهایی، دارای اهمیتی ویژه است و در صورت بی توجهی، خطر سوء تغذیه را برای این عزیزان در بر دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بنابر آمارهای ارائه شده، تعداد سالمندان جهان در سال 2050 میلادی به دو میلیارد نفر خواهد رسید. جمعیت سالمندان کشور ما نیز در سال 1395، حدود 9 درصد کل جامعه بوده است و روند رو به رشدی که در آن و در سطحی جهانی مشاهده می شود، باعث شده در سال های اخیر مفهوم سالمندی فعال و سالم در کشورهای مختلف موردتوجه برنامه ریزان و سیاست گذاران حوزه سلامت اجتماعی قرار گیرد. عدم توجه به نیازهای سالمندان در ابعاد مختلف به خصوص نیازهای روانی و اجتماعی می تواند از طریق بروز پیامدهایی مانند انزوای اجتماعی و احساس تنهایی، سالمندی سالم و فعال را مورد تهدید قرار دهد.

احساس تنهایی به تعریف متخصصان حالتی ناخوشایند است که از تفاوت بین روابط بین فردی که افراد خواهان آن هستند و روابطی که با دیگران در شرایط واقعی دارند، نشأت می گیرد، مانند تجربه فقدان، ابتلا به بیماری های جسمی و روانی. این امر موجب شده است که 25 تا 50 درصد از کل جمعیت بالای 65 سال، احساس تنهایی را برحسب سن و جنس تجربه کنند. به گزارش سیناپرس،احساس تنهایی موجب تغییر در ابعاد مختلف سبک زندگی سالمندان به ویژه وضعیت تغذیه آن ها می شود و از طریق کاهش انگیزه سالمندان برای انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت می تواند بر وضعیت تغذیه آن ها تأثیرگذار باشد.
به منظور افزایش اطلاعات علمی در این خصوص و یافتن راه هایی برای غلبه بر مشکل فوق، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی بابل دست به انجام مطالعه ای زده اند که در آن ارتباط بین احساس تنهایی در سالمندان با وضعیت تغذیه ای آن ها مورد بررسی علمی قرار گرفته است.

محققان فوق برای انجام این تحقیق، از مشارکت 440 سالمند 60 سال و بالاتر، از کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی آموزش و پرورش و مرکز بهداشت شهر رامسر بهره برده اند. جمع آوری داده ها در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه های ویژگی های فردی، احساس تنهایی و وضعیت تغذیه انجام شده است.
نتایج بررسی های این پژوهش نشان داد که از بین سالمندانی که دارای احساس تنهایی متوسط بودند، نزدیک به 63 درصد در معرض خطر ابتلا به سوء تغذیه بودند. درواقع براین اساس احساس تنهایی در سالمندان با خطر ابتلا به سوء تغذیه ارتباط معناداری دارد.

در این باره، عباس شمسعلی نیا، دانشیار و پژوهشگر مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری پژوهشکده سلامت دانشگاه علوم پزشکی بابل و همکارانش می گویند: «با توجه به ارتباط معکوس بین احساس تنهایی و وضعیت تغذیه، توجه ویژه به وضعیت روان شناختی سالمندان ازجمله احساس تنهایی ضروری است».
به گفته آن ها، «لذا نیاز است که سیاست گذاران نظام سلامت، تسهیلاتی در زمینه برگزاری کلاس های مشاوره رایگان در جهت ارائه راهکارهای کاهش احساس تنهایی سالمندان، در کنار غربالگری وضعیت تغذیه با استفاده از پرسشنامه های استاندارد ویژه سالمندان به منظور پیشگیری از بسیاری از بیماری های غیر واگیردار و مزمن ارائه دهند».

این محققان همچنین اظهار داشته اند: به دلیل اینکه ابتلا به بیماری مزمن ممکن است بر وضعیت تغذیه سالمندان تأثیر گذارد، توصیه می شود در مطالعات آتی به نقش متغیر فوق به عنوان متغیر تعدیل گر ارتباط بین احساس تنهایی و وضعیت تغذیه ای سالمندان ساکن جامعه پرداخته شود».
این یافته های علمی پژوهشی که می توانند مردم و مسئولان را نسبت به اهمیت توجه به وضعیت تغذیه ای و احساس تنهایی در سالمندان عزیز کشور حساس تر سازند، در نشریه ای موسوم به «مجله بالینی پرستاری و مامایی» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرکرد منتشر شده اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو