تلاش برای ثبت ملی گیوه بافی کندازی مرودشت

منبع: همگردی

73

1399/10/21

20:54


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تلاش برای ثبت ملی گیوه بافی کندازی مرودشت صورت می گیرد.

قضیه چیست؟

بهمن مردانی در بازدید میدانی از تولید انفرادی بانوان گیوه باف منطقه کندازی مرودشت با تاکید بر لزوم حمایت دستگاه ها از هنرمندان این شهرستان، احیای صنعت "تخت کشی" با هدف ثبت ملی هنر "گیوه بافی کندازی" را یک ضرورت دانست و گفت: صنایع دستی، هنرهای سنتی است و هدف مسئولان میراث فرهنگی نیز تلاش برای حمایت از هنرمندان فعال در این عرصه و تسهیل زمینه احیا، توسعه و شناساندن صنایع دستی و هنرمندان فعال آن است.

او با بیان اینکه، صنایع دستی از مشاغل مهم جوامع محلی محسوب می شود که بخشی از معیشت ساکنان این جوامع را تامین می کرده، گفت: برای ایجاد شرایط مناسب تر، اقداماتی نظیر تامین تسهیلات، ایجاد بازارچه های محلی، بازاریابی تولیدات، بومی ساز تولیدات و ثبت ملی آثار در فهرست میراث ملموس و ناملموس مد نظر مسئولان بوده است.

پرداخت تسهیلات به 100 بانوی هنرمند

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال حدود 100 نفر از بانوان کندازی فعال در عرصه تولید گیوه و دارای مجوز تولید انفرادی بتوانند از تسهیلات حمایتی مشاغل خانگی بهره مند شوند؛ در این راستا از تشکیل تعاونی اختصاصی بانوان گیوه باف کندازی نیز حمایت و استقبال می کنیم.

مردانی با یادآوری اینکه، رویه ی گیوه تولید شده در منطقه کندازی از شهرت مناسبی برخوردار بوده، گفت: متاسفانه بدلیل اینکه صنعت تخت کشی در مناطق روستایی شهرستان مرودشت از سالیان قبل متوقف شده، رویه تولیدی در منطقه کندازی به سایر نقاط استان یا حتی سایر استانها ارسال و با نام همان مناطق به گیوه تبدیل و به بازار عرضه می شود.

کارشناس مسئول صنایع دستی شهرستان مرودشت نیز گفت: گیوه بافی یکی از هنرهای سنتی صنایع دستی محسوب می شود که ارتقا و بهره برداری مطلوب از آن نیازمند حمایت همه جانبه دستگاه های ذیربط است تا این هنر رونق بیشتری یافته و اینکه شاهد تاثیرگذاری آن در اقتصاد معیشتی جامعه محلی باشیم.

اعظم روستایی افزود: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از بانوان در شهرستان مرودشت به رویه بافی گیوه یا روتردوری اشتغال دارند، اما کندازی از گذشته یک منطقه مهم در تولید این کالا بوده و امروز سرمایه گذاری برای تسهیل تولید گیوه در راستای اشتغال و درآمدزایی بهتر و مناسب تر می تواند اولویت باشد.

تلاش برای ثبت ملی گیوه بافی کندازی مرودشت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو