طرز تهیه کتلت تهرانی

طرز تهیه کتلت تهرانی خوشمزه با قارچ

کتلت تهرانی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و قدیمی ایرانی است که با مواد غذایی و دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه به صورت معمول با ترکیب گوشت و پیاز تهیه می شود، البته امروزه مواد دیگری هم به این کتلت اضافه می شوند که باعث خوشمزه تر شدن آن می شوند. یکی از دستورهایی که امروزه به شدت محبوب شده است دستور تهیه کتلت تهرانی با قارچ است. البته در صورت تمایل می توانیم مواد دیگری مانند سیب زمینی، فلفل دلمه ای و … نیز به این کتلت خوشمزه اضافه کنیم، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی و فرهنگی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
قارچ۲۰۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
آرد سوخاری۱ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد متوسط
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت کتلت تهرانی

مرحله اول

برای تهیه کتلت تهرانی خوشمزه ابتدا پیاز را با رنده ریز رنده می کنیم و پس از گرفتن آب اضافی اش آنرا داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه قارچ ها را به خوبی می شوییم، سپس به صورت ورقه ای خرد می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. سپس قارچ های ورقه ای شده را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا آب اضافی موجود در قارچ ها به طور کامل کشیده شود.

مرحله سوم

پس از اینکه آب اضافی قارچ کشیده شد، انرا از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم تا کاملا خنک شود. در ادامه قارچ را به صورت ساطور ریز خرد می کنیم و به کاسه حاوی پیاز رنده شده اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله گوشت چرخ کرده را به همراه تخم مرغ به کاسه اضافه می کنیم. سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به همراه ادویه های دلخواه خود اضافه می کنیم و مواد را ترکیب می کنیم تا با هم کاملا یکدست شوند.

مرحله پنجم

در صورتی که مایه کتلت شل بود آرد سوخاری را کم کم اضافه می کنیم و ترکیب می کنیم تا مایه کتلت کاملا منسجم شود. در ادامه روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم.

مرحله ششم

پس از گذشت این زمان مایه کتلت را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. حالا چند دقیقه صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود.

مرحله هفتم

پس از اینکه روغن داغ شد، به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت بر میداریم و آنرا با دست به صورت گرد یا بیضی شکل می دهیم، سپس آنرا کمی تخت می کنیم و به آرامی درون روغن داغ می اندازیم تا کتلت سرخ شود.

مرحله هشتم

به همین صورت تمام کتلت ها را با دست آماده می کنیم و درون روغن داغ می اندازیم تا سرخ شوند. پس از اینکه یک سمت کتلت ها سرخ شد، انها را بر می گرداینم تا سمت دیگرشان نیز به خوبی سرخ شود.

مرحله نهم

در این مرحله کتلت های سرخ شده را از روغن خارج می کنیم، سپس روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود. در پایان کتلت ها را در ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه نان یا برنج سرو می کنیم.