ویروس کرونا ویروس نوعی بیماری بسیار عفونی و مسری است که می تواند از عوارض خفیف تا شدید پزشکی ایجاد کند. بسیاری بر این باورند ویروس کووید-19 فقط توسط شخصی که علائم عفونت را نشان می دهد، قابل انتقال است. اگرچه این می تواند درست باشد، اما بر اساس نتایج یک مطالعه اخیر افراد بدون علامت تقریبا 60 درصد نقش بیشتری در انتشار عفونت های کووید دارند. افراد بدون علائم و نشانه های کووید-19 ویروس را با سرعت بیشتر و در ابعاد وسیع تری گسترش می دهند و مهار عفونت را سخت تر می کنند.

بدون علامت بودن یعنی چه؟

افراد بدون علامت افرادی هستند که در معرض ویروس قرار گرفته و آلوده شده اند، اما علائم آنها تقریبا کم است یا علائمی در آنها مشاهده نمی شود. با این حال، این بدان معنا نیست که آنها نمی توانند ویروس را گسترش دهند. آنها ناقلین خاموش نامیده می شوند که هیچ علائمی از ویروس کرونا ندارند، اما می توانند در گسترش عفونت در طیف وسیع نقش بسزایی ایفا کنند.
آیا افراد بدون علامت می توانند ویروس کرونا را گسترش دهند؟
مانند بیماران کووید با علائم ویروس کرونا افراد بدون علامت نیز ویروس کشنده را منتشر می کنند، همچنین به عنوان حامل های خاموش شناخته می شوند وقتی نوبت به انتشار ویروس می رسد افراد آلوده به ویروس کرونا را می توان به سه گروه تقسیم کرد.
ناقلین با علائم خفیف: این نوع افرادی هستند که علائم بسیار خفیف ابتلا به ویروس کرونا از تب خفیف تا سرفه خفیف را نشان می دهند. با این حال، علائم آنها اغلب ممکن است با علائم سایر بیماری های شایع اشتباه گرفته شود.
ناقلین پیش از علامت: ناقلین پیش از علامت شامل افرادی هستند که تا یک هفته پس از ابتلا به بیماری هیچ نشانه ای از ابتلا به ویروس کرونا را ندارند بعدا ممکن است سرفه، تب یا مشکل تنفسی را تجربه کنند.
ناقلین بدون علامت: سرانجام ناقلین بدون علامت افرادی هستند که هیچ علائم و نشانه ای از ابتلا به ویروس کرونا ندارند. در نتیجه، در نهایت ویروس را به افراد زیادی منتقل می کنند که می تواند دلیل اصلی گسترش وسیع ویروس باشد.

مطالعه

بر اساس مطالعه منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده، تقریبا 60 درصد از انتقال ویروس کرونا از طریق افراد بدون علائم رخ می دهد. مدل جدید منتشر شده، شیوع ویروس را از طریق سه گروه مختلف یعنی افراد پیش از علامت، بدون علامت و با علامت نشان می دهد. این مطالعه به این نتیجه رسید 59 درصد از انتقال ویروس کرونا توسط افراد بدون علامت انجام می شود که 35 درصد از کل موارد جدید مربوط به افرادی است که دیگران را قبل از بروز علائم آلوده می کنند و 24 درصد از افرادی است که به هیچ وجه علائم ایجاد نمی کنند.

چه باید کرد؟

با توجه به اینکه شناسایی یک فرد بدون علامت به عنوان یک فرد آلوده به ویروس کرونا بسیار دشوار است فقط اقدامات احتیاطی لازم و ادامه تمرین فاصله گیری اجتماعی درست می تواند از ما در مقابل این ویروس محافظت کند. دستان خود را به طور مرتب بشویید، ماسک بزنید و سطوح مکررا لمس شده را ضد عفونی کنید. در صورت اطلاع از تماس با حامل بدون علامت، 14 روز خود را قرنطینه کرده و آزمایش دهید.

مترجم: الهه زارعی