طرز تهیه مرغ لا پلو

طرز تهیه مرغ خام لای برنج مرغ زیر برنجی مرغ ریش ریش لای برنج نی نی سایت شیرازی لایه پلو با مرغ سامان گلریز xvc jidi lvy gh  g 

مرغ لا پلو یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که با دستورها و طعم های متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه هم مانند دیگر غذاهای لا پلویی ایرانی طرفداران خاص خودش را دارد. احتمالا این غذا از دستورهای غذاهای عربی برداشته شده است، چون پلوهای عربی تقریبا همگی به این شکل درست می شوند و معمولا برنج را به صورت جداگانه نمی پزند، بلکه به همراه گوشت یا مرغ با هم می پزند. در تهیه این غذا گوشت مرغ را باید قبل از سرخ کردن طعم دار کنیم که می توانیم به سلیقه خود از انواع ادویه ها برای طعم دار کردن آن استفاده کنیم، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ران و سینه مرغ۴ تکه
برنج۴ پیمانه
زیره۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوری
برگ بو۱ عدد
فلفل سیاه½ قاشق چایخوری
فلفل قرمز½ قاشق چایخوری
نمک و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت مرغ لا پلو

مرحله اول

برای تهیه مرغ لا پلو ابتدا برنج را داخل کاسه ای می ریزیم و آب تا سطح روی آن اضافه می کنیم و کنار می گذاریم تا خیس بخورد. تکه های مرغ که می تواند سینه یا ران باشد را داخل کاسه ای بزرگ قرار می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله فلفل سیاه را به همراه قرمز، زعفران دم کرده، برگ بوی پودر شده، مقداری نمک، زیره سیاه و کمی روغن زیتون یا آفتابگردان به آن اضافه می کنیم و با دست خوب تکه های مرغ را جابه جا می کنیم تا با مواد کاملا آغشته و طعم دار شوند.

مرحله سوم

حالا روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۲ ساعت مرغ ها استراحت کنند و مزه دار شوند. سپس قابلمه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کمی روغن سرخ کردنی داخل آن می ریزیم.

مرحله چهارم

سپس مرغ ها را داخل آن می چینیم تا سرخ شوند. حرارت را کم نمی کنیم چون باعث آب انداختن مرغ ها می شود و ما فقط می خواهیم که مرغ ها کمی سرخ شوند.هر طرف مرغ ها را تقریبا ۵ دقیقه زمان می برد تا سرخ شود.

مرحله پنجم

مرغ ها که سرخ شد،آب برنج خیس خورده را خالی می کنیم و برنج را می شوییم و همراه با نمک و روغن داخل قابلمه محتوی مرغ های سرخ شده می ریزیم و به ازای هر پیمانه برنج بلافاصله ۱/۵ پیمانه آب می ریزیم.

مرحله ششم

سپس اجازه می دهیم تا با همان حرارت ملایم بجوشد و آب برنج تبخیر شود و آنوقت برنج را وسط قابلمه جمع می کنیم (همان طور که تکه های مرغ زیر برنج قرار دارند)، سپس درب قابلمه را می گذاریم و برنج را دم می اندازیم.

مرحله هفتم

تقریبا ۸۰ دقیقه زمان می برد تا مرغ لای پلو ما بپزد.بعد از اینکه مرغ لاپلو ما آماده شد داخل دیس پلو را می کشیم و تکه های مرغ را روی پلو قرار می دهیم و با کمی زرشک تفت داده روی آن را تزئین می کنیم.نوش جان