خواص ماش سبز و مزیت های فوق العاده آن

خواص ماش سبز و مزیت های فوق العاده آن


منبع: آرگا

197

1399/10/24

00:00


یکی از انواع فراوان حبوبات, ماش است که خودش انواع مختلف دارد. حبوبات منابع پروتئین گیاهی هستند و هم از این بابت و هم از لحاظ دیگر بسیار مفیدند. مجله آرگا در مقاله این بار خود, از خواص ماش سبز می گوید که بسیار پر اهمیت می باشد.

زادگاه اصلی ماش سبز کشور هندوستان است, اما در سر تا سر منطقه آسیا این گیاه کاشت و برداشت می شود. چینی های گذشته از ماش سبز برای رفع گرما و دفع سم زدایی استفاده می کردند. در مقالات گذشته با خواص ماش آشنا شدیم برای آشنایی با خواص ماش سبز در این مقاله با ما همراه شوید تا از فواید بی شمار آن بهره ببرید.

بررسی خواص ماش سبز:

ماش سبز و فواید بیشمار آن

  1. ماش سبز بخاطر داشتن کلسترول پایین و مقدار زیادی فیبر رژیمی محلول ( فیبر به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می شود که هضم نمی شوند و به دو نوع محلول و غیر محلول دسته بندی می شوند. ) فیبر محلول هنگامی که با آب موجود در سیستم هضم مخلوط می شود, ماده ژل مانندی را می سازد که به بهتر عمل کردن اعضای بدن کمک می کند. ماش سبز دارای ۱/۹ گرم فیبر رژیمی محلول می باشد.

    درمان گیاهی اسهال با ماش سبز

  2. ماش سبز و همچنین دیگر حبوبات دارای ماده ای به نام پروتئاز می باشند که محافظ سینه در برابر سرطان های سینه است. ( پروتئاز تقسیم سلول های سرطانی را کم و کند می کند و از تشکیل شدن تومور پیشگیری و جلو گیری می کند. )
  3. مصرف ماش سبز به افراد دیابتی توصیه می شود چون دارای قند پایین است.

    ماش سبز, مفید برای گیاهخواران

  4. از دیگر خواص ماش سبز بدانید که: ماش سبز ۳/۱۶ گرم پروتئین دارد و تغذیه ای بی نظیر برای رساندن پروتئین به بدن مخصوصا در گیاهخواران می باشد.
  5. از دیگر خواص دارویی ماش سبز که بسیار حائز اهمیت است دارا بودن این حبوبات از اسید فولیک بالا است که برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی خیلی مفید است.

    ماش سبز یک انرژی زا واقعی

  6. ماش سبز دارای پتاسیم بالایی است, در نتیجه به افرادی که از پر فشاری خون رنج می برند مصرف این حبوبات توصیه می شود.
  7. از دیگر فواید ماش سبز بدانید که سرشار از منگنز و سلنیوم است و خوردن آن سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن می شود.
  8. از ماش سبز برای درمان اسهال نیز میتوان بهره جست.

    خواص ماش سبز

ماش را بهتر است به شکل جوانه مصرف کرد تا همه مواد مغذی آن در دسترس قرار بگیرد. مخصوصا آهن و ویتامین C ای که در ماش موجود است. استفاده از ماش را به افراد مبتلا به کم خونی توصیه میکنند. همچنین ویتامین C موجود در ماش, یک انرژی زا کاملا واقعی و طبیعی است که مواد مغذی فراوانی دارد.

ماش سبز یک درمان کننده گیاهی

فواید دیگر ماش بر سلامت بدن

ماش از فواید بی نظیری دیگری نیز بهره مند است که در ادامه مطلب چند تا از فواید دیگر آن بر سلامت بدن را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد تا مصرف آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

کاهش چین و چروک :

ماش نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند و کمک زیادی به برطرف کردن مشکلات پوستی خواهد کرد زیرا، دارای مقادیر فراوانی فیتواستروژن است که سبب جلوگیری از پیری پوست می شود و همچنین وجود مواد مغذی در ماش کمک زیادی به ساخت کلاژن و الاستین و در نهایت جوان سازی پوست می کند.

فواید شگفت انگیز ماش سبز بر سلامت پوست

تقویت سیستم ایمنی بدن :

ماش به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه سطح ایمنی بدن را در برابر باکتری ها و ویروس ها بالا می برد.

افزایش رشد مو :

وجود مقادیر فراوانی کلسیم، آهن، مس و منیزیم در دانه های ماش کمک زیادی به بهبود جریان گردش خون در پوست می کند و در نتیجه افزایش اکسیژن رسانی به موها سبب افزایش رشد مو خواهد شد، بنابراین نصف فنجان ماش خام را پودر کرده و کمی چای سبز دم کرده به آن بیفزایید سپس به خمیر به دست آمده یک قاشق روغن زیتون و یک قاشق روغن بادام اضافه کنید و بر روی موهایتان به خوبی ماساژ دهید و بعد از زمان بیست تا سی دقیقه با آب گرم و شامپو آن را بشویید.

فواید بی نظیر ماش سبز

درمان یبوست :

همانطور که می دانید یبوست از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین اکثر افراد است که با کمک ماش می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا ماش دارای مقادیر فراوانی پکتین است که سبب بهبود حرکات روده و جلوگیری از بروز یبوست خواهد شد.

پیشگیری از پوکی استخوان :

با افزایش سن استخوان ها به مرور استحکام خود را از دست می دهند که مصرف ماش سبب تقویت استخوان می شود و در نتیجه خطر ابتلا به پوکی استخوان را در فرد کاهش می دهد و سبب جلوگیری از پوکی استخوان خواهد شد.

بررسی خواص ماش سبز

مصرف ماش برای هیچکس ممنوعیت ندارد. اما در افراد مبتلا به اسید اوریک و نقرس بهتر است کمتر استفاده شود، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو