با مراحل تقویت ایمان آشنا شوید

با مراحل تقویت ایمان آشنا شوید


منبع: آرگا

68

1399/10/24

00:17


در این مطلب شما را با روش های بالا بردن ایمان و تقویت آن آشنا می کنیم و شما می توانید با استفاده از روش هایی که برایتان مطرح می کنیم ایمان بسیار قوی و قدرتمندی برای خود بسازید.

بسیاری از افراد دوست دارند تا اعتقادات خود را بالا ترین حد برسانند و بتوانند در ایمان و اراده خود ثابت قدم و استوار باشند. مراحل تقویت ایمان مسئله بسیار پیچیده ای نمی باشد و شما می توانید به راحتی این کار ها را انجام بدهید.

تقویت ایمان

ایمان چیست؟

شاید این سوال رای بسیاری از افراد ایجاد شده باشد و بسیاری از افراد ندانند که اصلا ایمان چیست و به چه چیزی ایمان می گویند. در واقع ایمان یعنی شما بتوانید در مقابل وسوسه های قوی شیطان مقاومت کنید و اختیار خود را به دست بگیرید تا به سمت گناهان کشیده نشوید زیرا که کشیده شدن به سمت گناه هر چند هم لذت بخش باشد بعد از مدتی احساس ندامت و عذاب وجدان در شما ایجاد می شود که شما را بسیار آزار می دهد. بسیاری از افراد سعی می کنند بدی های خود را جبران کنند ولی بعد از چند قدم باز هم زمین می خورند و نمی توانند تا پایان راه به پیش روند که همه این ها ریشه در ضعف ایمان دارد و باید بتوانید آن را تقویت کنید.

روش های تقویت ایمان

در ادامه برای شما روش های این کار را بیان می کنیم تا بتوانید با استفاده از آن ها در این مسیر طلایی گام بردارید و به یک انسان مخلص تبدیل شوید. حضرت محمد (ص) در گفته هایشان می فرمایند که مومن در دین خود از کوه ها پا بر جا تر می باشد زیرا کوه ها را می توان با تراشیدن از بین برد ولی از فرد مومن چیزی کم نمی شود زیرا مومن در دین خود حسود می باشد و آن را به کسی نمی دهد. اگر دوست دارید به این مرحله ای که حضرت محمد (ص) می فرمایند نائل شوید باید ایمان بسیار قوی و قدرتمندی داشته باشید.

افزایش علم

یکی از روش هایی که می توانید به یک ایمان با ثبات و راسخ دست بیابید بالا بردن آگاهی است. در واقع با این کار شما می توانید اعتقادات خود را وارد عمل کنید و لازمه داشتن یک ایمان قوی عمل کردن به دانسته ها می باشد.

مراحل بالا بردن ایمان و اراده

عمل به احکام الهی

در واقع اگر شما به دستورات الهی عمل کنید می توانید ایمان خود را بالا ببرید و بیش تر از افراد دیگر که به دستورات عمل نمی کنند  موفق خواهید شد. خداوند در سوره نساء به این موضوع اشاره کرده است.

ترک جنگ و دعوا

در واقع به جای این که به بحث و جدل بپردازید سعی کنید در علم تحقیق کنید و اطلاعات خود را بالا ببرید بهتر می توانید ایمان خود را قوی کنید. بهتر است سعی کنید اهل بیت را به خوبی بشناسید و به شایعات توجهی نشان ندهید تا بتوانید به یک ایمان قوی و قدرتمند برسید.

پرهیزکاری

یکی از کار هایی که باعث می شود در ایمان خود ثبات داشته باشید و در دین اشاره های بسیاری به آن شده است پرهیزکاری می باشد. اگر پرهیزکار باشید می توانید از سوالات شب اول قبر به راحتی عبور کنید.

دین داری

حفظ کردن دین و نگهداری از آن می تواند به شما کمک کند تا ایمان خود را تقویت کنید به آسانی سر خود را در برابر وسوسه های شیطان خم نکرده و به کنترل هوس دست یابید. همانطور که می دانید گناه کردن تنها چند لحظه لذت دارد و بعد از آن شما دچار ندامت می شوید.

دین داری یکی از مراحل ایمان است.

رازداری کنید.

برای راز دار بودن باید بتوانید صبر بسیاری داشته باشید و از اعتمادی که به شما شده است سوء استفاده نکنید. در واقع این کار به شما یاد می دهد چگونه باید ایمان داشته باشید و برای این کار باید مقاومت و بردباری بسیاری داشته باشید.

بخشیدن

شاید برای شما هم سوالی پیش بیاید که چگونه بخشیدن و چشم پوشی کردن از عیب های دیگران می تواند منجر به تقویت ایمان شود؟ بهتر است آگاه باشید که بخشیدن می تواند کینه را از دل ها پاک کند و هر چقدر میزان این کینه کم تر باشد شما در ایمان خود راسخ تر خواهید شد و به مسائل بیهوده فکر نمی کنید.

صبر و شکیبایی

تقویت صبر و افزایش آستانه تحمل می تواند به شما کمک کند تا در ناخوشی ها و خوشی هایتان بتوانید ایمان خود را حفظ کنید. در واقع این قدم یکی از مهم ترین قدم هایی می باشد که شما می توانید برای لا بردن اراده و ایمان خود از آن استفاده کنید.

صفات خوب را در خود نهادینه کنید.

نهادینه کردن صفات خوب

حضرت محمد (ص) اعتقاد دارند که افراد مومن می توانند با نهادینه کردن صفات خوب ایمان خود را بالا ببرند. صفات خوبی که باید در افراد وجود داشته باشد عبارت اند از :

  • حضور در صف نماز
  • شتاب در پرداخت زکات
  • کمک به مستمندان
  • کشیدن دست لطف بر سر یتیمان
  • پاک کردن ناخن های خود
  • بستن کمر های خود
  • دروغ نگفتن
  • دادن وعده های راست
  • خیانت نکردن در امانت
  • خدا پرستی
  • نیازردن همسایه
  • آرام راه رفتن
  • سر زدن به گورستان
  • رفتن به مسجد
  • کمک به زنان بیوه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو