روستای کندوان آذربایجان شرقی؛ تنها روستای صخره ای در ایران

روستای کندوان آذربایجان شرقی؛ تنها روستای صخره ای در ایران


منبع: همگردی

153

1399/10/24

00:32


حتما در مورد روستایی در دل صخره ها و خانه های سنگی همانند کندوی عسلش شنیده اید! روستای کندوان آذربایجان شرقی یکی از سه روستای صخره ای جهان بوده و در اصل، از روستاهای دهستان سهند بشمار می رود. بزرگترین جاذبه شناخته شده این روستا، بوجود آمدنش توسط فعالیتهای کوههای اتشفشانی منطقه است. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید روستای کندوان کجاست و از وضعیت آب و هوای روستای کندوان آگاهی یابید.

کندوان

معماری

این روستا بدلیل معماری خاص خود مورد توجه است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید؛ روش معماری بومی خاصی که در آن از هیچگونه موادی مثل گچ، ماسه، آجر استفاده نشده و تنها چیزی که بچشم می خورد، حکاکی روی صخره هاست. این شیوه معماری و جاری بودن زندگی نوعی استثنا در این دنیاست، زیرا در دو روستای صخره ای در ترکیه و آمریکا کسی سکونت ندارد. در خانه های کندویی این روستا بخشهای معمولی مانند آشپرخانه، اتاق، اتاق نشیمن وجود داشته و از آب و گاز به صورت لوله کشی و سیم کشی برخوردارند. این خانه ها اکثرا به سیستم های گرمایشی و سرمایشی مجهز نیستند، زیرا بدلیل قطر 2 متری، آنها به صورت طبیعی در زمستان گرم و تابستان خنک خواهند بود.

حقیقت جو باستانی و چشمگیر روستای کندوان، وجود 117 خانوار درون خانه های کندویی شکل بوده که زندگی خود را از راه دامپروری، کشاورزی و صنایع دستی می گذارنند. همچنان که خانه هایشان را مانند کندوی عسل توصیف کردیم، عسل یکی از مهمترین و بهترین محصولات این روستاست. ارتفاع خانه های زیبای کندویی شکل روستای کندوان آذربایجان شرقی تا حدود 40 متر رسیده و از پایین تا بالا ضخامت دیواره کمتر می شود. طبقه های پایین بدلیل مشکل نورگیر اکثرا بعنوان اسطبل و نظیرش کارایی داشته و طبقه های بالاتر بعنوان مکانهای مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.

براساس مقاله روستای کندوان کجاست باید بدانید که کران ها بدلیل ساختار صخره ای، از داخل ارتباطی بهم ندارند و به همین جهت، برای دسترسی به طبقه های بالایی پله های از جنس خود صخره ها تراشیده شده و به زیبایی روستا اضافه می کنند. در طبقه های بالایی بدلیل ضخامت کمتر دیواره ها، ایجاد پنجره و نورگیر راحت تر بوده و اکثر آنها از جنس چوب و بصورت شطرنجی هستند. روستای کندوان دارای امکانات و بخشهایی همچون مسجد، مدرسه بوده و در کنار معبرها و با توجه به شیب زمین، نشیمن ها و انباره ها قرار دارند.

معماری روستای کندوان

پیشینه تاریخی

برخی باستان شناسان، قدمت این روستا را به پیش از اسلام نسبت می دهند و برخی دیگر معتقدند که به علت حمله مغول ها، مردمی که در ابتدا در روستایی به نام حیله ور زندگی می کردند، در قرن هفتم هجری برای نجات جان خود به این روستا مهاجرت کرده و برای تامین پناهگاه، به حفر این کرانها مشغول شدند.

آب و هوا

براساس مقاله روستای کندوان کجاست باید بدانید که روستا بدلیل آب و هوای بسیار خوش و مناسب و دارا بودن مراتع سرسبز، عشایر زیادی را به سمت خودش جذب می کند.

آب و هوای روستای کندوان

کندوان در جهان

در حال حاضر تنها سه روستای صخره ای در جهان وجود دارند؛ کاپادوکیه ترکیه، داکوتا آمریکا و کندوان ایران که همانطور که ذکر شد. اثر تاریخی دره گورمه ترکیه نیز با وسعت 15 تا 20 برابر روستای کندوان، از جهات بسیاری شبیه این روستاست.

بیشتر بخوانیدبا تعدادی از معروف ترین جاذبه های گردشگری کاپادوکیه آشنا شوید

کندوان در جهان

سوغات

همانطور که ذکر شد، عسل مهمترین سوغات این روستاست. پس از آن، خشکباری همانند زردآلو و آلبالو مواردی هستند که بدلیل آب و هوای روستای کندوان میتوان در فصول مختلف من جمله تابستان، آنان را در اینجا یافت.

عسل کندوان

امکانات رفاهی

با توجه به موقعیت کندوان به عنوان یکی از سه روستای صخره ای جهان، هتل صخره ای لاله برای راحتی و رفاه گردشگرانی که تعداد آنها سالانه بالغ بر 300 هزار نفر بوه، تاسیس شده است. روستای کندوان توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده و از این رو، یکی از اهداف گردشگری استان آذربایجان هست.

هتل صخره ای لاله

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو