در روزهایی گذشته انواع و اقسام اصطکاک‌ها را بین سرخابی‌ها شاهد بودیم و به جرات می‌توان گفت این یکی از پرتنش‌ترین دربی‌های سالیان اخیر بود؛ آن قدر که حتی وسط بازی هم بین نیمکت دو تیم کشمکش به‌وجود آمد، اما در میان همه این اختلافات، تنها نقطه اشتراک دو باشگاه اعتراض آنها به وضعیت مدیریتی‌شان بود. این اگر معجزه وارونه مدیریت دولتی در فوتبال ایران نیست، پس چیست؟ مگر می‌شود همه با هم از یک سیستم ناراضی باشند؟

   اعتراض پرسپولیس به چیست؟

کادرفنی باشگاه پرسپولیس همچنان مهم‌ترین اعتراضش را روی جدایی برخی بازیکنان مهم این تیم در طول چند ماه گذشته متمرکز کرده است. یحیی گل‌محمدی بعد از دربی گفت ۱۰ بازیکن را از او گرفته‌اند؛ اشاره غلوآمیز سرمربی سرخ‌ها به کوچ بازیکنانی همچون علی علیپور، مهدی ترابی، شجاع خلیل‌زاده و بشار رسن است. یحیی این‌بار در ابراز خشم تا جایی پیش‌رفت که بر خلاف همه اصول سازمانی و اداری به وزیر ورزش اولتیماتوم داد ظرف ۴۸ ساعت مهدی رسول‌پناه را از هیات‌مدیره باشگاه حذف کند! طبعا در صورت مدیریت صحیح این امکان وجود داشت که برخی از نفرات جدا شده از جمله مهدی ترابی در کنار تیم باقی بمانند، اما به‌نظر می‌رسد اصرار مربیان پرسپولیس همچنان به سوگواری بی‌حاصل برای گذشته است. احسان پهلوان که به‌عنوان جانشین مهدی ترابی جذب شد، در همین دربی پاس‌گل داد، عیسی آل‌کثیر هم اگر ماجرای محرومیت غیرمنتظره‌اش نبود می‌توانست به‌خوبی جای علیپور را پر کند. بقیه خریدها مثل حامد لک، سعید آقایی و میلاد سرلک هم خوب بوده‌اند، اما گویا کادرفنی پرسپولیس تمام این بازیکنان را همزمان با نفرات جدا شده می‌خواهد که خب، چنین چیزی با در‌نظر‌گرفتن بودجه فوتبال ایران مقدور نیست. جدایی بازیکنان با توجه به پیشنهادهای اغواکننده تیم‌های عربی اتفاق رایجی در این سال‌ها بوده؛ کمااینکه استقلال هم در گذشته نفراتی مثل امید ابراهیمی، مامه تیام و... را از دست داد و پیش از آغاز همین فصل‌جاری هم روزبه چشمی و علی کریمی از این تیم راهی لیگ ستارگان قطر شدند.

   اعتراض استقلال به چیست؟

در نقطه مقابل، استقلالی‌ها به دریافتی اندک‌شان اعتراض دارند. در شرایطی که اعضای هیات‌مدیره این باشگاه پیش از بازی از پاداش ۹۰۰‌میلیونی برد برای بازیکنان‌شان حرف زده بودند، آبی‌ها در راهروی ورزشگاه آزادی کل دریافتی‌شان تا این لحظه را تنها ۱۰‌درصد از رقم قراردادشان عنوان کردند. اعتراضات بسیار پرشمار بود و تقریبا تمام بازیکنان در این مورد حرف زدند. برای مثال محمد دانشگر گفت: «تا امروز به احترام محمود فکری و وریا غفوری سکوت کرده‌ایم» و خود وریا هم به‌عنوان کاپیتان گفت: «برای همه تیم‌ها پول هست جز استقلال.» آنچه غروب دوشنبه از استقلالی‌ها شنیدیم، در فوتبال ایران یادآور ادبیات تهدید به اعتصاب و دست کشیدن از تمرین است.

   بازنده اصلی؛ وزارت ورزش

در نهایت بازنده اصلی وزارت ورزش است که با تاخیر در واگذاری دو باشگاه، دائما خودش را در مظان‌اتهام و انتقاد قرار می‌دهد، هر روز به جانبداری از یکی از دو باشگاه متهم می‌شود و نهایتا از عوامل هر دو تیم حرف‌های تند می‌شنود. به‌راستی آیا شأن وزیر این است که یک مربی به او اولتیماتوم ۴۸ ساعته بدهد؟ چرا این دندان لق را نمی‌کنید و با واگذاری دو باشگاه، خودتان و همه سرخابی‌ها را خلاص نمی‌کنید؟


اخراج رسول‌پناه؛ ترند اول توییتر

بعد از اولتیماتوم سرمربی پرسپولیس به وزارت ورزش در مورد برکناری مهدی رسول‌پناه از هیات‌مدیره، بسیاری از هواداران این تیم در فضای مجازی به حمایت از سرمربی‌شان پرداختند. بر این اساس هشتگ «اخراج رسول‌پناه» ایجاد شد و ظرف چند ساعت به‌طور وسیع دست به دست چرخید. این فضا چنان بود که باعث شد هشتگ مورد‌اشاره بامداد دیروز به ترند اول توییتر فارسی تبدیل شود. حالا باید صبر کرد و دید واکنش وزارت ورزش به موضوع چیست.