طرز تهیه کتلت کباب تابه ای

طرز تهیه کتلت کباب تابه ای آبدار و خوشمزه با سس گوجه فرنگی

کتلت کباب تابه ای یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که به دو صورت کلی تهیه می شود. دستور اول کتلت کباب تابه ای بدون سس است و روشی که در این اموزش اماده کرده ایم، کتلت کباب تابه ای با سس مخصوص است که باعث خوشمزه تر شدن این غذا می شود. این غذای خوشمزه شباهت زیادی به کباب دیگی دارد که از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی محسوب می شود. دلیل اینکه نام این کتلت خوشمزه کتلت کباب تابه ای است، این است که این کتلت از مایه کباب تابه تهیه می شود. توصیه می کنیم حتما این کتلت خوشمزه را به همراه سس گوجه فرنگی درست کنید، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
پودر نان خشک۱ یا ۲ قاشق غذاخوری
پودر سیر½ قاشق چایخوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۴ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت کتلت کباب تابه ای

مرحله اول

برای تهیه کتلت کباب تابه ای خوشمزه ابتدا پیازها را با رنده ریز رنده می کنیم، سپس با فشار دست آب اضافی شان را به طور کامل می گیریم. در ادامه پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ کرده داخل یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

در این مرحله پودر سیر را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مخلوط گوشت و پیاز اضافه می کنیم و مواد را با دست چند دقیقه مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس پودر نان خشک را کم کم اضافه می کنیم.

مرحله سوم

تا زمانی که مایه کتلت کاملا منسجم شود، پودر نان خشک اضافه کردن و با دست مخلوط می کنیم. پس از اینکه مایه کتلت آماده شد، روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم.

مرحله چهارم

پس از گذشت این زمان مایه کتلت را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن به تابه اضافه می کنیم. حالا کمی صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود.

مرحله پنجم

در این مرحله به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه کتلت بر می داریم و با دست آنرا به صورت گرد یا بیضی شکل می دهیم، سپس در روغن داغ می اندازیم. به همین صورت تمام کتلت ها را آماده می کنیم و در روغن می اندازیم.

مرحله ششم

پس از اینکه یک سمت کتلت ها به خوبی سرخ شد، انها را بر می گردانیم و اجازه می دهیم سمت دیگرشان نیز سرخ شود. پس از اینکه سرخ کردن کتلت ها به پایان رسید، آنها را تابه خارج کرده و در یک بشقاب کنار می گذاریم.

مرحله هفتم

حالا یک قابلمه یا تابه لبه دار روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم، سپس رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا رنگ رب گوجه فرنگی باز شود و طعم و بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله هشتم

در این مرحله گوجه فرنگی ها را با رند ریز رنده می کنیم و به تابه اضافه می کنیم، سپس به خوبی تفت می دهیم تا مانند املت روغن بیندازند، سپس نصف فنجان آب جوش به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

پس از اینکه سس به جوش امد حرارت زیر تابه را کم می کنیم و کتلت ها را درون سس می چینیم. حالا اجازه می دهسم سس غلیظ شود، سپس کتلت ها را به همراه سس در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با برنج  یا نان سرو می کنیم.