با خواص و فواید موز آشنا شوید

منبع: همگردی

29

1399/10/24

09:01


روزیاتو/موز یکی از محبوب ترین میوه های دنیا است و نه تنها صرفاً به عنوان یک میان وعده ی سالم مصرف می شود بلکه در تهیه ی انواع نوشیدنی و دسر هم به کار می رود. این میوه بسیار مغذی و برای قلب، قند خون، گوارش و غیره مفید است.

در ادامه با خواص اثبات شده ی این میوه ی خوشمزه آشنا خواهیم شد.

1- بسیار مغذی است

یک عدد موز متوسط 110 کالری دارد و چربی آن صفر است.

موز به پتاسیم فراوانش مشهور است، اما این میوه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی قابل توجه دیگری هم هست. موز از منابع قابل توجه ویتامین B6 و فیبر محسوب می شود که نقشی اساسی در عملکردهای مهم بدن مثل کاهش کلسترول و تنظیم خلق و خو دارند.

در حقیقت تنها یک عدد موز می تواند 9 درصد از نیاز روزانه ی شما به پتاسیم و 8 درصد از نیاز روزانه تان به منیزیم را برطرف کند. وقتی صحبت از ویتامین C و منابع آن می شود شاید موز اولین میوه ای نباشد که به ذهن برسد اما این میوه نزدیک به 11 درصد از نیاز روزانه ی شما به این ویتامین را می تواند تأمین کند.

2- می تواند قند خون را تنظیم کند

اینکه گفته می شود کسانی که به دیابت یا پیش دیابت دچارند باید از خوردن میوه های شیرین خودداری کنند، تصور نادرستی است، البته تا زمانی که کربوهیدرات آن ها بیشتر از نیاز بدن تان نباشد. این موضوع در مورد یک نصفه موز کاوندیش صدق می کند که رایج ترین نوع موز است.

در حقیقت موز حاوی پکتین و نشاسته مقاوم به هضم است که ممکن است به کاهش قند خون کمک کنند. این فیبرهای محلول احساس سیری را افزایش می دهند، جلوی پرخوری را می گیرند و سرعت هضم را کم می کنند.

به علاوه شاخص گلوکز موز، بسته به میزان رسیده بودن آن، بین 30 تا 60 است. شاخص گلوکز مقدار قندی را نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات های درون مواد غذایی در واحد زمان در بدن آزاد می شود و از صفر تا صد درجه بندی شده است. هر چه شاخص گلوکز پایین تر باشد، احتمال اینکه ماده غذایی ای باعث بالا رفتن ناگهانی قند خون شود کمتر است. هرچه میوه سبزتر باشد شاخص گلوکز آن پایین تر است.

نکته ی کلیدی، ترکیب منابع کربوهیدرات با پروتئین و چربی است. در غیر اینصورت قند خون یکباره بالا می رود و سپس افت می کند. کارشناسان توصیه می کنند در کنار میوه موز که کربوهیدرات بالایی دارد، تخم مرغ یا ماست مصرف کنید.

3- ممکن است به سلامت قلب کمک کند

گرچه پتاسیم را اغلب ماده ای معدنی می دانند، اما الکترولیت هم محسوب می شود. الکترولیت ها ابزار تنظیم انقباضات ماهیچه ای هستند.

از آنجایی که قلب یک ماهیچه است، میان مصرف پتاسیم و سلامت قلب ارتباط بسیار نزدیکی وجود دارد.

پتاسیم می تواند به متعادل شدن سطح سدیم در بدن هم کمک کند. پتاسیم که بر وضعیت مایعات درون سلول ها نظارت دارد، یک رابطه ی کش واکشی با سدیم دارد که وضعیت مایعات بیرون سلول ها را کنترل می کند. کمبود پتاسیم و کمبود سدیم یعنی مایعات بیشتر و افزایش میزان خون در جریان خون. این امر باعث افزایش فشار خون و بالا رفتن ریسک حمله قلبی و سکته مغزی می شود.

تحقیقی در سال 2017 نشان داد مصرف مکمل های پتاسیم باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری شده بود.

مصرف مواد غذایی ای که از منابع خوب پتاسیم هستند و در عین حال سدیم کمی دارند، ممکن است ریسک فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش دهد.

4- ممکن است به کاهش وزن کمک کند

کارشناسان می گویند کربوهیدرات زیاد موز سبب بدنامی این میوه در دنیای رژیم های غذایی شده است. برخلاف بدگویی هایی که در مورد این میوه شده، ما با خوردن موز چاق نمی شویم.

در حقیقت این میوه ممکن است کمک کند سریع تر و بیشتر احساس سیری کنید. ترکیب پکتین و نشاسته مقاوم به هضم روند خالی شدن معده را به تأخیر می اندازد، امری که سبب می شود کالری کمتری دریافت کنید.

موزهای سبز از این جهت بهترند، چون وقتی موز می رسد پکتین خود را از دست می دهد. به علاوه، هر چه موز سبزتر باشد، مقدار نشاسته مقاوم به هضم آن بیشتر است. این موز اگر در کنار یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود، کربوهیدرات های آن کمک می کنند سرتونین بیشتری در بدن شما تولید شود که به تنظیم سوخت و ساز بدن و سطح انرژی کمک می کند. با این حال، به خاطر داشه باشید که موزهای سبز فیبر بالاتری دارند و می توانند باعث ایجاد گاز، نفخ و یبوست شوند.

تأثیر مصرف موز در احساس سیری و تثبیت وزن در تحقیقی در سال 2019 به تأیید رسید. نتیجه گیری این تحقیق آن بود که موزهای سبز، چه به صورت تازه، پخته یا خشک شده و آسیاب شده به شکل آرد به عنوان ماده ای برای پخت شیرینی، مصرف شوند، احساس سیری بیشتری به شما می بخشند. محققان همچنین این نظریه را مطرح کردند که موزهای سبز به دلیل فیبر زیادشان ممکن است به جلوگیری از بیماری های روده ای یا بهبود آن ها، کاهش کلسترول خون و جلوگیری از سرطان روده کمک کنند.

5- برای سلامت گوارشی مفیدند

میوه موز در بحث سلامت گوارشی هم فوایدی دارد و هم مضراتی. موزهای سبز یا سبزتر می توانند باعث یبوست شوند که علت آن بالاتر بودن میزان نشاسته مقاوم به هضم و پکتین آن ها است، دو ماده ای که از سرعت فرآیند گوارشی معده می کاهند.

اما مصرف موز رسیده می تواند به اجابت مزاج شما کمک کند. کمتر بودن میزان نشاسته مقاوم به هضم و بیشتر بودن مقدار فیبر در موزهای رسیده می تواند مدفوع را به حرکت دآورد. این فیبر محلول است یعنی آب را به خود جذب می کند و مدفوع کردن را راحت می کند.

موز حاوی فیبر غیر محلول هم هست. فیبر غیر محلول مواد مغذی را جذب و پردازش می کند، در حالی که فیبر محلول به اجابت مزاج کمک می کند تا سموم از دستگاه گوارشی دفع شوند.

با این حال زیاده روی در مصرف موز رسیده می تواند باعث اسهال شود.

با خواص و فواید موز آشنا شوید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو