روستای هویه کردستان؛ روستایی پلکانی و زیبا در غرب ایران

روستای هویه کردستان؛ روستایی پلکانی و زیبا در غرب ایران


منبع: همگردی

198

1399/10/24

10:00


برای شناخت فرهنگهای ناب و لذت بردن از تماشای طبیعتی بکر، قطعا روستاها گزینه های مناسبی هستند، چرا که بی واسطه میتوان مردمان سرزمینهای مختلف را شناخت. ایران از روستاهای زیبا و با ویژگی های متفاوت برخوردار بوده که یکی از این ویژگی ها، ظاهری با معماری پلکانی است. وقتی صحبت از روستای پلکانی شکل به میان می آید، در ذهن ما صحنه روستای ماسوله تداعی می شود. غافل از اینکه این سبک جالب از معماری را در روستاهای دیگر نیز شاهد هستیم. یکی از این روستاهای خوش آب و هوا و کمتر شناخته شده، روستای هویه کردستان هست. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه باشید تا بدانید روستای هویه کجاست و با دیدنی های روستای هویه آشنا شوید.

روستای زیبای هویه کردستان

جلوه ظاهری

قطعا آنچه که در نظر اول چشم هر بیننده ای را در روستای هویه برای لحظاتی وادار به تماشا می کند، همان ظاهر پله ای و فشرده قرار گرفتن خانه ها در دامنه کوه است.

جلوه ظاهری هویه

کوه و کوهستان

براساس مقاله روستای هویه کجاست باید بدانید که زرده خانی، شاه نشین، سه بید، شیانه، ره جال گا، چووان، پیچه و پیچ، به نن و تونوماران در اطراف منطقه کوهستانی روستای هویه کردستان، زیبایی خاصی را به آن بخشیده اند.

کوه و کوهستان روستای هویه

غار و چشمه سار و آبشارها

ساکنان قدیمی روستای هویه کردستان مدعی اند که در غار کوچک وله مچه، راهرویی هست که از زیر روستا می گذرد؛ ادعایی که هنوز سندی دال بر صحت آن موجود نیست. هانوشیخه و هانوهواسی را میتوان مهمترین چشمه های این ناحیه دانست که از اهمیت ویژه ای برخوردارند. این دو به همراه دیگر چشمه هایی که در نزدیکی روستای هویه استان کردستان قرار دارند، شریان های حیات بخش این منطقه هستند.

غار و چشمه سار و آبشارها

طعم ویژه توت فرنگی

اگر در فصل برداشت توت فرنگی که مهمترین محصول کشاورزی هویه است به میان دیدنی های روستای هویه سفر کنید، قطعا شما را یارای گذر از طعم لذیذ توت فرنگی هایش نیست؛ طعمی که حتی شما را وادار به تهیه این میوه خوشمزه برای عزیزانتان نیز می کند.

طعم ویژه توت فرنگی

گشت و گذار و اقامت در روستا

کوههای اطراف روستای هویه استان کردستان برای علاقمندان به کوهنوردی و آشنایان به اصول آن مقصد مناسبی خواهند بود. اگر اهل دورهمی های دوستانه و خانوادگی هستید، وسایل مورد نیاز را بردارید و در کنار هم از طبیعت بکر و زیبای اطراف هویه لذت ببرید. برای گشت و گذار در منطقه ای تا این حد زیبا بوده، قطعا دوربین عکاسی یکی از ضروریات سفر خواهد بود. برای اقامت در روستای هویه کردستان می توانید از هتل ها، مهمانسراها یا خانه های محلی شهرهای اطراف استفاده کنید، چرا که این روستا فاقد امکانات اقامتی هست. اگر هم بخواهید لذت از طیبیعت را کامل کنید، می توانید در طبیعت زیبای آنجا کمپ یا چادری علم کرده و سفر به دیدنی های روستای هویه را با تجربه ای متفاوت همراه کنید.

گشت و گذار و اقامت در روستا

چگونه برویم؟

براساس مقاله روستای هویه کجاست باید بدانید که این روستا در 70 کیلومتری سنندج واقع بوده و پس از حدود 75 کیلومتر از جاده سنندج-مریوان، تابلوهای راهنمای این روستا نمایان هستند. گفتنی است که این روستا فاقد جاده آسفالتی بوده و برای رسیدن به هویه باید مسیر جاده خاکی را طی کنید.

مردمان روستای هویه

290 خانواده و جمعیتی بالغ بر 1149 نفر در روستای هویه در کردستان ساکن هستند و غالبا به شغل کشاورزی و دامداری مشغولند. مردان این روستا کواپانتول و زنان گنجی به تن داشته که از لباسهای کردی و محلی این منطقه هستند. زبان روستانشینان هویه، اورامی بوده و مردمان روستا در مراسم شاد خویش مثل عروسی، رقص کردی یا هه لپرکی دارند. آنان از اول نوروز تا پایان روز سیزدهم فروردین، مراسمی به نام عروسی بی کس داشته که یکی از مراسم زیبای روستاست. همچنین، آتش افروزی جوانان این منطقه در عید نوروز بر فراز کوه میان روستا که برای به جای آوردن شکر نعمتهای خدا و خوش آمدگویی به سال جدید بوده، از مراسم خاص و هرساله بشمار می آید.

مردمان روستای هویه

کشاورزی در هویه

بخاطر آب و هوای عالی هویه برای کشاورزی، محصولات بسیاری برای کشت در خاک حاصلخیز این منطقه مناسب هستند. اما از آنجایی که دارای کوههای بلند است و در ارتفاعات با کمبود آب مواجه هستیم، بیشتر کار کشاورزی آن در دامنه ها انجام می شود و مهمترین محصول کشاورزی، توت فرنگی با طعمی ویژه و فوق العاده است. محصولات زراعی دیمی نیز در ارتفاعات هویه کشت می شوند مانند: گندم، جو و ذرت. این روستا محصولات کشاورزی دیگری چون گردو، آلبالو، گیلاس، زردآلو، هلو، انگور، سیب، بادام، به، انجیر و گلابی را نیز دارد.

کشاورزی در هویه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو