معرفی دیدنی های شهر دولت آباد | اصفهان

معرفی دیدنی های شهر دولت آباد | اصفهان


منبع: تاپ تراول

152

1399/10/24

10:03


لیدوما تریپ

جاهای دیدنی دولت آباد

شهر دولت آباد واقع در شمال شهر اصفهان و دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد. فاصله این شهر از مرکز استان ۱۰کیلومتر می باشد. جمعیت این شهر ۳۷۰۹۸ نفر و ساکنین شهر به زبان فارسی سخن میگویند. دین ساکنان این منطقه اسلام و مذهب شیعه و اعتقادات مذهبی محکمی دارند. موقعیت طبیعی این شهر با داشتن ۳۳ رشته قنات در گذشته و بالغ بر ۲۷ رشته قنات کشاورزی از نظر منظر طبیعی در جایگاه قابل توجهی قرار دارد. در ادامه همراه تاپ تراول باشید تا با دیدنی های دولت آباد بیشتر آشنا شوید.



پیشینه تاریخی شهر

هسته اولیه این شهر قبل از سلسله صفویه به صورت قلعه کوچکی تشکیل و صرفا چند خانوار در آن میزیسته اند،بنا به روایات،زمانی سیل جاری می شود و روستاهای زیر دست چون دره ،بتکاآباد و صالح آباد مورد هجوم سیل قرار میگیرند و دولت وقت صفوی اهالی آن روستاها را به این قلعه انتقال میدهد و به عمران و آبادی آنجا میپردازد از آن تاریخ به بعد این محل دولت آباد نامیده می شود.در این هنگام بنایی به نام شاه نشین احداث میگردد که آثاری به جز محله ای به این نام از آن در دست نیست و در اثر سیل و گذشت زمان به طور کامل تخریب شده است . از این دوره آثاری از چند مسجد به نام های مسجد دوازده امام ،مسجد شبستان و مسجد علی بیک ذکر شده است .

از دیگر آثار تاریخی این شهر میتوان به برج کبوتر معروف به برج آقا ، خانه ارباب واقع در محله لودریچه ، کتیبه های حرم امامزاده نرمی که قسمتی از آن متعلق به دوران سلجوقیان است اشاره کرد. شهر دولت آباد تا ۵۰ سال پیش دارای ۴ محله به نام های محله گرگو ، محله شاه نشین ،محلهسر جوب ،محله شحرخوان بوده است که هر کدام از محله ها را بنا به بافت و نوع امکاناتی که در آن بوده است نامگذاری کرده اند.به طور مثال محله شاه نشین به دلیل آنکه اکثریت ثروتمندان و عیان نشینان در آن محل زندگی میکردند به این نام معروف بوده است.

مسجد دوازده امام دولت آباد

مسجد ۱۲ امام دولت آباد بنایی است از دوران صفوی که در داخل بافت قدیم شهر واقع گردیده است . این بنا به صورت مربع شکل در دو طبقه ساخته شده که طبقه زیرین آن به عنوان سَردابه و طبقه بالایی یا همکف آن به عنوان مسجد جهت اقامه نماز استفاده می شود . نمای بیرونی و سر در مسجد از آجر و داخل بنا با گچ بری سفید کاری شده  که در سالهای اخیر نیز آئینه کاری هایی به آن اضافه گردیده است . در مجاورت مسجد ۱۲ امام امامزاده سید محمد قرار دارد که ساختمان آن جدیدالاحداث و نماکاری شده است. فضای سبز زیبایی جلوی امامزاده و مسجد ۱۲ امام وجود دارد که ویژگی خاصی را به محدوده بافت پیرامون آثار داده است .

جاهای دیدنی دولت آباد

امامزاده ابراهیم(ع) معروف به امامزاده نَرمی

امامزاده ابراهیم معروف به امامزاده نَرمی در فاصله ۳ کیلومتری مرکز شهر دولت آباد و در منطقه یا محله ای بنام نَرمی واقع گردیده است . این امامزاده از فرزندان موسی بن جعفر می باشد. مردم این منطقه نذر و نیازهای خود را با مراجعه و شفاعت قراردادن این عزیز و صالح، از خداوند تبارک و تعالا طلب کرده و اعتقادات محکمی به آن بزرگوار دارند . گرچه ساختمان قدیمی امامزاده ابراهیم در سالهای اخیر برای گسترش فضای آن تخریب شده ولی به همت و کمکهای مردم و زائران بازسازی و درحال تکمیل و زیبا سازی فضاهای اطراف است .

جاهای دیدنی دولت آباد

صنایع دستی دولت آباد

در گذشته نه چندان دور قالی بافی برترین هنر مردمان این شهر به حساب می آمد و نقشه های دولت آبادی هنوز هم جایگاه خود را در این صنعت حفظ کرده است .از جمله صنایع دیگر این شهر میتوان به کارگاه های طلاسازی ، مبل سازی و منبت کاری اشاره کرد.

جاهای دیدنی دولت آباد

جاهای دیدنی دولت آباد



   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو