عوارض بی حسی دندان را بهتر بشناسید

عوارض بی حسی دندان را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

117

1399/10/24

10:09


در این مطلب با عوارض بی حسی دندان آشنا می شوید. آمپول بی حسی دندان به این خاطر تزریق می شود که بیمار در طول درمان دردی را احساس نکند و به نوعی اضطراب کمتری داشته باشد.

یکی از رایج ترین فرآیندهای لازم در کشیدن دندان توسط دندانپزشک استفاده از آمپول بی حسی می باشد تا درد را حین درمان، کاهش دهد و استرس بیمار کمتر شود. در مواردی این بی حسی با عوارضی همراه می شود که در این مطلب به آن می پردازیم.

آشنایی با عوارض بی حسی دندان

عوارض بی حسی دندان

بهره گیری از بی حسی در دندان پزشکی با هدف کاهش درد در حین درمان صورت می گیرد. به طور کلی دو نوع بی حسی موضعی و عمومی وجود دارد. بی حسی موضعی معمولترین نوع بی حسی می باشد که جهت پیشگیری از احساس درد در تمام یا قسمتی از دهان در طول درمان روی دندان تزریق می شود ولی موجب به خواب رفتن فرد بیمار یا کاهش سطح هوشیاری وی نخواهد شد.

برخی مواقع ممکن است بیمار تحت بی حسی یا بیهوشی عمومی قرار گیرد، که در این حالت دارو موجب می‌شود بیمار به طور موقت هوشیاری خود را از دست دهد. این امر در موارد ویژه ای مانند کشیدن دندان عقل صورت می گیرد ولی برای انجام کاری نظیر جرم گیری دندان به بیهوشی نیاز نیست. در مواردی ممکن است بی حسی دندان با عوارضی همراه گردد که در ادامه به آن اشاره می شود.

عوارض بی حسی موضعی دندان :

پیشگیری از عوارض بی حسی دندان

تا هنگامی که بی حسی موضعی به شیوه درست انجام شود جای نگرانی وجود ندارد. به طور کلی عوارض جانبی بی حسی موضعی چندان رایج نبوده و ممکن است گاها ایجاد شود.  در مواردی ممکن است بی حسی فراتر از قسمت تحتانی دهان اتفاق بیافتد. به طور مثال پس از تزریق بی حسی در لثه، دارو  موجب افتادن پلک یا عضلات صورت گردد که بعد از برطرف شدن بی حسی، این افتادگی نیز رفع می شود. از دیگر عوارض می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عدم توانایی در پلک زدن

برخی مواقع تزریق بی حسی ممکن است به جز در ناحیه مدنظر موجب بی حس شدن قسمت های دیگر صورت نیز گردد. عدم توانایی در پلک زدن  یا بستن چشم یکی از این عوارض بوده که با خشکی و ناراحتی چشم همراه می شود. چنانچه در پی تزریق بی حسی قادر نبودید پلک یکی از چشمان خود را ببندید دندانپزشک می تواند تا هنگام برطرف شدن بی حسی ، پلک چشم تان را با چسب بسته تا خشک نگردد.

عارضه های بی حسی دندان

تورم خونی

تورم خونی یا هماتوم زمانی رخ می دهد که سوزن بی حسی با عروق خونی برخورد کند.

بالا رفتن ضربان قلب

موادی که در داروی بی حسی وجود دارد ممکن است سبب بالا رفتن ضربان قلب یا به اصطلاح تپش قلب برای تایمی یک تا دو دقیقه ای شوند. اگر با چنین حالتی روبرو شدید به دندانپزشک خود اطلاع دهید. ضمنا داشتن استرس و عصبی بودن نیز می تواند تپش قلب را به همراه داشته باشد چرا که در چنین مواقعی بدن آدرنالین ترشح می کند که سبب افزایش فشار خون شده که سریعتر کار کردن قلب را در پی دارد.

هدف از بی حسی دندان

آسیب به عصب

چنانچه سوزن بی حسی به صورت مستقیم به عصب برخورد نماید، احتمال دارد فرد با بی حسی و دردی مواجه شود که هفته ها یا ماهها به طول انجامد. البته این اتفاق در تزریق موضعی خیلی نادر است.

دیگر عوارض آن، بی حسی زبان یا قسمت دیگری از دهان ،گیجی، سرگیجه ،تاری دید، ناتوانی در کنترل عضلات صورت می باشد البته این عوارض موقتی بوده و مشکل خاصی را در دراز مدت ایجاد نخواهند کرد. چنانچه عوارض بی حسی دندانتان بیشتر از یک هفته طول کشید، از دندانپزشک خود مشورت بگیرید. در مواردی این عوارض طی چند ماه از بین می روند و در برخی موارد نیاز به مداخله پزشکی می باشد.

به طور کلی با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید از نیاز به درمان های پیچیده دندانپزشکی اجتناب کرده و از عوارض بی حسی دندان پیشگیری کنید. با روزی دو بار مسواک زدن ، نخ دندان کشیدن و  داشتن رژیم غذایی سالم می توانید سلامت دهان و دندانتان را موجب شوید.  البته هر شش ماه یکبار رفتن به دندانپزشکی و معاینه را هم از یاد نبرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو