علائم شپش سر و بدن | نشانه های داشتن شپش

منبع: زیبامون

320

1399/10/24

10:18


در این بخش از زیبامون با تمام علائم و نشانه های شپش بدن و سر آشنا خواهید شد.

علائم شپش سر و بدن | نشانه های داشتن شپش

شپش (Lice) حشراتی ریز، بی بال و انگلی هستند که از خون انسان تغذیه می کنند! شپش ها به راحتی پخش میشن و میتونن خیلی سریع و راحت از طریق تماس با شخصی که به شپش مبتلا هست، به شخص دیگری منتقل بشن.

شپش نه تنها بر روی موی سر وجود داره بلکه ممکنه روی بدن هم ایجاد بشه و شپش بدن رو به وجود بیاره. اگه قصد دارید با علائم و نشانه های شپش بدن و سر آشنا بشید، حتما این مقاله از زیبامون دات کام رو تا انتها مطالعه کنید و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب نمایید..

 

شپش بدن چیست؟

هجوم شپش ها به بدن از زمانی شروع میشه که نوع خاصی از شپش به بدن و لباس حمله کنه. چرا که شپش ها حشرات انگلی هستند که از خون انسان تغذیه میکنند و علاوه بر موها و سر میتونن بدن رو هم آلوده کنند!

به طور کلی 3 نوع شپش وجود داره که میتونن انسان رو آلوده کنند:

 

  • شپش بدن (Pediculus humanus corporis)
  • شپش سر (Pediculus humanus capitis)
  • شپش ناحیه تناسلی (Pthirus pubis) 

معمولا شپش هایی که بر روی بدن و ناحیه تناسلی یافت میشن با شپش سر و موها متفاوت هستند. جالبه بدونید شپش بدن فقط روی بدن انسان دیده میشه!

به طور کلی، شپش بدن از طریق تماس نزدیک با افرادی که دارای این نوع شپش هستند، به سایر افراد منتقل میشه و گسترش پیدا میکنه و معمولا در محیطهای شلوغ که از نظر بهداشتی بسیار ضعیف هستند، بیشتر وجود داره.

حیوانات مختلف و حیوانات خانگی مثل سگ و گربه، هیچ نقشی در گسترش شپش بدن انسان ندارند. چرا که بدن انسان ها تنها میزبان این نوع شپش هاست و در صورتی که این شپش از بدن انسان خارج بشه و بیرون بریزه، طی گذشت 5 تا 7 روز به طور کامل از بین میره و میمیره.

رعایت بهداشت و شستن منظم لباس و ملحفه تاثیر خیلی زیادی در درمان و جلوگیری از آلودگی به شپش بدن کافی هست.

 

چه عواملی باعث ایجاد شپش بدن می شوند؟

شپش بدن معمولا اندازه بزرگتری (اندازه یک کنجد) نسبت به سایر شپش ها داره. این شپش ها بعد از تخم گذاری بر روی پوست، ضایعات و مواد اضافی رو هم بر روی پوست بدن و لباس انسان باقی میگذارند. شپش ها فقط توانایی خزیدن دارند و نمیتونن پرواز کنند، جهش داشته باشند با بپرند!

آلودگی به شپش بدن ممکنه در هر کجای دنیا اتفاق بیوفته و معمولا از طریق استفاده از ملحفه، حوله و لباس مشترک گسترش پیدا میکنه. به طور کلی، آلودگی به شپش بدن تنها محدود به افرادی هست که در شرایط غیر بهداشتی یا شلوغی زندگی می کنند و به لباس تمیز دسترسی ندارند.

 

علائم شپش بدن

رایج ترین علائم آلودگی به شپش بدن عبارتند از:

 

  • خارش شدید پوست بدن
  • بثورات پوستی ناشی از واکنش آلرژیک به گزش شپش بدن
  • برجستگی های قرمز روی پوست
  • پوست ضخیم یا تیره در اطراف کمر یا کشاله ران، اگر شپش برای مدت طولانی آنجا بوده باشد

 

اندازه شپش بدن

 

چگونه شپش بدن را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص شپش بدن، مشاهده کردن پوست و تخم شپش بر روی لباس و بدن کافیه و گاهی اوقات میشه خزیدن شپش بر روی پوست رو هم مشاهده کرد. معمولا اندازه حشره شپش به اندازه یک کنجد هست؛ یعنی این حشرات به اندازه کافی بزرگ هستند و به راحتی با چشم غیر مسلح هم دیده میشن. اما برای اینکه بتونید شپش بدن رو بهتر ببینید و تشخیص بدید بهتره از یک عدسی بزرگ نما استفاده کنید.

تخم شپش معمولا در درز لباس ها پیدا میشه و بهتره این قسمت از لباس رو هم به طور دقیق مورد بررسی قرار بدید.

 

چگونه بدن و محیط زندگی خود را از شپش بدن پاک کنیم؟

 

  • آلودگی به شپش بدن به طور معمول از طریق بهبود بهداشت شخصی و تغییر منظم لباس با لباسهای تمیز و شسته شده، درمان میشه.

 

  • تمام لباس ها، ملحفه ها و حوله هایی که فرد آلوده به شپش بدن مورد استفاده قرار داده باید با آب داغ (حداقل 130 درجه) شسته بشه و سپس در دستگاهی با هوای گرم خشک بشه.

 

  • داروهایی که شپش رو از بین میبرند که معمولا به نام سموم کشنده شپش شناخته شده هستند هم می تونند برای درمان آفت شپش بدن مورد استفاده قرار بگیرند. اما اگر بهداشت شخصی به بهترین شکل ممکن رعایت بشه و لباسهای به طور منظم شسته و تمیز بشن، نیازی به استفاده از این داروها وجود نداره. زیرا محصولات شپش کش معمولا برای انسان ها سمی هستند و بهتره مورد استفاده قرار نگیرند.

 

حتما بخوانید: درمان خانگی شپش سر، با روش های ساده و موثر

 

عوارض آلودگی به شپش بدن چیست؟

شپش بدن معمولا مشکلات دیگری رو به همراه نداره اما با این حال ممکنه بعد از آلودگی به شپش بدن، این عوارض نیز ایجاد بشن:

 

1. عفونت ثانویه

خارش پوست در اثر آلودگی به شپش بدن ممکنه منجر به ایجاد خراش، بریدگی و زخم بر روی پوست بشه و این زخم های باز در معرض خطر آلودگی به باکتری و عفونت ثانویه هستند.

 

2. ایجاد تغییر بر روی پوست

در مواردی که آلودگی به شپش بدن طولانی مدت هست پوست ممکنه تیره و ضخیم بشه و تغییراتی این چنینی در قسمت میانی بدن به وجود بیاد.

 

3. گسترش بیماری

شپش بدن به ندرت میتونه بیماری های غیرمعمول باکتریایی دیگری رو هم به همراه داشته باشه. اما طبق آمارهایی که از منابع معتبر وجود داره، شپش بدن ممکنه در شیوع بیماری تیفوس و تب عودکننده شپش موثر باشه. این مشکل معمولا در مکانهایی اتفاق می افته که جنگ، فقر یا آب و هوا، رعایت بهداشت مناسب رو بسیار سخت کرده است.

 

نکاتی برای جلوگیری از هجوم شپش بدن

 

  • شپش بدن معمولا در افرادی ایجاد میشه که توانایی یا امکانات کافی برای شست و شوی بدن و لباس هاشون رو ندارند. 

 

  • رعایت بهداشت شخصی و تعویض لباسهای تمیز حداقل یک بار در هفته، معمولا برای جلوگیری از آلودگی به شپش بدن کافی هست.

 

  • همچنین نباید به هیچ عنوان لباس، ملحفه و حوله شخصی خودتون رو با کسی که آلوده به شپش بدن هست، به طور مشترک مورد استفاده قرار بدید.

 

  • اگر متوجه وجود شپش بدن شدید، لازمه که حتما لباسهای آلوده و ملحفه هایی که استفاده می کنید رو با ماشین لباسشویی و آب گرم بشویید و خشک کنید و از این طریق از بازگشت شپش بدن جلوگیری کنید.

 

  • بهتره این موارد رو برای اعضای خانواده یا کسانی که محل زندگی آنها با شما مشترک هستند هم انجام بدید؛ زیرا ممکنه این افراد نیز در معرض حمله شپش بدن قرار گرفته باشند و بخواهند تحت درمان قرار بگیرند.

 

حتما بخوانید: درمان خانگی برای شپش موها - قسمت اول

 

علائم شپش موی سر

 

شپش سر

 

علائم شپش موی سر در زنان، علائم شپش موی سر در کودکان و یا علائم شپش موی سر در آقایان همگی مشترک و یکسان هستند که در زیر به تعدادی از رایج ترین علائم شپش موی سر اشاره کردیم:

 

  • خارش شدید پوست سر
  • احساس غلغلک یا خزیدن چیزی بر روی موها که در اثر حرکت شپش روی موها این احساس ایجاد میشه
  • وجود تخم های بسیار ریز شپش به رنگ زرد، قهوه ای یا برنزی بر روی ساقه موها که به دلیل ریز بودن این تخم ها معمولا با شوره سر اشتباه گرفته میشن
  • مشاهده کردن حشره شپش بر روی موها، لباس و پوست که اندازه آن کوچکتر از کنجد بوده و دارای رنگ قهوه ای روشن هست
  • تخم های شپش مو رو نمیشه به راحتی از ساقه مو جدا کرد و این موضوع تفاوت اصلی شپش مو با شوره سر هست
  • ایجاد زخم بر روی پوست سر، گردن و شانه ها
  • خراشیدن این زخم ها ممکنه باعث ایجاد برآمدگیهای قرمز و کوچک در پوست سر و گردن بشن
  • تورم غدد لنفاوی در گردن
  • صورتی شدن رنگ چشم که نوعی عفونت شایع در چشمهاست

 

حتما بخوانید: درمان خانگی برای شپش موها - قسمت دوم

 

سخن آخر

شپش ها از جمله حشرات انگلی هستند که وقتی به موها یا بدن حمله می کنند احساس خارش خیلی زیادی رو به همراه دارند. برای جلوگیری از ابتلا به شپش سر یا بدن باید از افرادی که به شپش مبتلا شدن دوری کنید و بهداشت و نظافت شخصی رو به بهترین شکل ممکن رعایت کنید و در صورت مشاهده اولین نشانه های شپش بر روی پوست بدن یا سر، اقداماتی رو برای از بین بردن این حشرات مزاحم و آزاردهنده انجام بدید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو