بر اساس اظهارات متخصصان پوست پرداخت هزینه اضافی برای ویتامین های عجیب و غریب در کرم های پوستی که نوید پاک کردن خطوط ریز و جلوگیری از ایجاد چین و چروک را می دهند چیزی بیش از خالی کردن کیف پول شما نخواهد بود. اگرچه بسیاری از کرم های صورت حاوی ویتامین هایی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می شوند، اما تعداد بسیار کمی در واقع در پیشگیری یا برگشت آسیب پوست موثر هستند.

کارن ای بورک، دکترای پزشکی در سخنرانی در نشست سالانه آکادمی پوست آمریکا گفت: با وجود ادعاهای تبلیغاتی تقریبا همه فرمولاسیون های موضعی موجود حاوی غلظت بسیار کمی آنتی اکسیدان هستند که به خوبی جذب پوست نمی شوند. 3 آنتی اکسیدان وجود دارد که ثابت شده است تاثیر خورشید روی پوست را کاهش می دهند و در واقع از آسیب بیشتر جلوگیری می کند: سلنیوم ، ویتامین E و ویتامین C.

آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از آسیب رساندن سلول ها در بدن و پوست به نام رادیکال های آزاد شناخته شده اند. رادیکال های آزاد نتیجه فرآیندهای طبیعی بدن هستند، اما می توانند در اثر قرار گرفتن در معرض عوامل مختلف محیطی مانند سیگار کشیدن یا اشعه ماورا بنفش خورشید ایجاد شوند و روند پیری را تسریع کنند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست با روش های درمانی ساده

بورک افزود: مشکل استفاده از آنتی اکسیدان ها برای مقابله با پیری در پوست این است که جذب خیلی خوبی ندارند یا اثرات کوتاه مدت دارند، اما تحقیقات جدید ارائه شده در کنفرانس پوست فرمولاسیون های موثرتری را برای رساندن دو مورد از آنتی اکسیدان های مستقیم روی پوست به زودی ارائه می دهد.

سلنیوم

ماده معدنی سلنیوم به محافظت از بدن در برابر سرطان ها از جمله سرطان پوست ناشی از آفتاب کمک می کند، همچنین این ماده قابلیت ارتجاعی بافت را حفظ کرده و پیری و سخت شدن بافت های مرتبط با اکسیداسیون را آهسته می کند. منابع غذایی حاوی این ماده معدنی شامل غلات سبوس دار، غذاهای دریایی، سیر و تخم مرغ است.

مطالعات اخیر روی حیوانات نشان داده است وقتی سلنیوم به صورت L-selenomethionine به صورت خوراکی یا از طریق پوست مصرف می شود از هر دو آسیب روزمره و بیش از حد UV محافظت می کند، همچنین یک مطالعه نشان داد سلنیوم نیز رشد سرطان پوست را در حیوانات به تاخیر می اندازد. بورک اذعان داشت: این نتایج امیدوار کننده است، اما هنوز مطالعات روی انسان مورد نیاز است.

ویتامین E

متخصصان ویتامین E را مهمترین آنتی اکسیدان می دانند زیرا از غشای سلول محافظت و از آسیب آنزیم های مرتبط با آن جلوگیری می کند. منابع طبیعی ویتامین E شامل روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، غلات، جو دوسر، آجیل و محصولات لبنی است.

مطالعات جدید آزمایشگاهی نشان می دهد ویتامین E به غیرفعال شدن رادیکال های آزاد کمک می کند و احتمال آسیب رساندن به آنها را کمتر می کند. چندین مطالعه دیگر نشان داده است استفاده از ویتامین E روی پوست می تواند آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را کاهش داده و تولید سلول های ایجاد کننده سرطان را محدود کند.

بورك گفت: برای محافظت بیشتر در برابر آفتاب افراد ممكن است مصرف مكمل های ویتامین E را در نظر بگیرند. مکمل ویتامین E در 400 میلی گرم در روز برای کاهش چین و چروک و بهبود بافت پوست ذکر شده است.

ویتامین C

ویتامین C متداول ترین آنتی اکسیدان موجود در پوست است، همچنین در سبزی ها و مرکبات یافت می شود. مانند ویتامین E، ویتامین C نیز در ترمیم رادیکال های آزاد و جلوگیری از سرطانی شدن آنها یا تسریع روند پیری مهم تلقی می شود.

بورک خاطرنشان کرد: از آنجا که ویتامین C بیشتر در پوست شیوع دارد، پوست عضوی است که بیشتر از عوامل استرس زای محیطی رنج می برد. سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آفتاب و آلودگی مواد مغذی بدن را از بین می برد.

وی گفت: حتی قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش می تواند میزان ویتامین C در پوست را 30 درصد کاهش دهد، در حالی که قرار گرفتن در معرض آلودگی ازن می تواند این سطح را تا 55 درصد کاهش دهد.

ایجاد کرم پوستی که دوز مفیدی از ویتامین C را به همراه داشته باشد سخت است زیرا در صورت قرار گرفتن در معرض اکسیژن بلافاصله واکنش نشان می دهد. چندین آزمایش بالینی در حال بررسی فرمولاسیون های با ثبات تر و موثرتر در حال انجام و بررسی است.

مترجم: الهه زارعی