خواص روغن درخت چای برای پوست و مو و عوارض جانبی آن

منبع: گهر

169

1399/10/24

12:05


روغن درخت چای که به روغن ملالوکا نیز معروف است از طریق تقطیر برگ های درخت چای استخراج می شود. این گیاه در جنوب شرقی کوئینزلند و نیو ساوت ولز در استرالیا رشد می کند، به همین دلیل در این کشور روغنی محبوب است. اما با این حال، ویژگی های چشمگیر آن به سایر نقاط جهان گسترش یافته است و می توان آن را در همه جا یافت.

خواص روغن درخت چای برای پوست و مو و عوارض جانبی آن

خواص روغن درخت چای برای پوست و مو و عوارض جانبی آن, جدید 99 -گهر

روغن درخت چای شامل خواص بسیاری از جمله برای حفظ پوست و مو، ضد عفونی کننده زخم ها،  از بین بردن بوی عرق، داروی ضدانفجار، خلط آور، ضد قارچ و … می باشد. در این مقاله از بکرینا بیشتر با خواص این روغن آشنا می شوید.

ترکیبات روغن درخت چای

اجزای اصلی روغن درخت چای آلفا پینن، بتا پینن، سابینن، میرسن، لیمونن و … می باشد. این روغن در زمان های بسیار دور توسط ساکنان اصلی قاره استرلیا به عنوان دارو برای درمان بیماری ها استفاده میشده است.

شهرت دارویی که به این روغن داده می شود اغراق آمیز نیست. روغن درخت چای می تواند تقریبا برای همه عفونت ها و بیماری های گرمسیری مورد استفاده قرار گیرد. خاصیت درمانی و ضد عفونی کننده آن را به یک داروی شگفت انگیز تبدیل می کند که سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. اما باید توجه داشته باشید که از این روغن نباید به صورت خوراکی استفاده کرد و فقط مصرف آن به طور موضعی می باشد.

خواص روغن درخت چای

۱- مراقبت از پوست

مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی یک مطالعه برجسته درباره آنتی اکسیدان موجود در درخت چای منتشر کرده است. استفاده از روغن درخت چای برای پوست بسیار مؤثر است. این خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند می تواند به طور قابل توجهی باعث محو شدن لکه ها و بهبودی زخم ها شود. همچنین این روغن می تواند به کاهش چین و چروک پوست کمک کند تا پوست به مرور جوان به نظر برسد.

۲- مراقبت از مو

خاصیت محرک روغن درخت چای می تواند برای مراقبت از برخی شرایط مو بسیار مفید باشد. دکتر هامر از بخش میکروب شناسی، دانشکده علوم پزشکی و شیمیایی، در مطالعه ای بر روی خواص ضد قارچی روغن درخت چای، دریافته است که این روغن به حفظ سلامت مو کمک می کند. شوره یا ریزش مو یک مشکل شایع می باشد که خیلی ها از آن رنج می برند.

شما می توانید با مصرف روغن درخت چای از ریزش مو خود جلوگیری کنید. زیرا این روغن جریان خون را به فولیکول موها افزایش داده و آن ها را تقویت می کند. همچنین، از آنجا که پوست سر سالمتر می شود، مرطوب نگه داشتن آن آسان تر خواهد بود که این باعث کاهش میزان شوره و خشکی پوست می شود.

۳- درمان عفونت گوش

استفاده از روغن ملایکا تقریباً در همه قسمت های بدن از جمله مجرای گوش بی خطر است. عفونت گوش می تواند برای افراد به ویژه کودکان بسیار دردناک باشد. چکاندن چند قطره از این روغن در گوش می تواند به لطف خواص ضد باکتریی که دارد، عفونت را از بین ببرد و حتی می تواند باعث کاهش درد و تسریع روند بهبودی شود.

۴- خواص ضد باکتری

از آنجا که روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتری می باشد از زخم هایی که مستعد ابتلا به عفونت های باکتریایی هستند، می تواند محافظت کند. اما اگر بخواهید این روغن را به صورت خوراکی مصرف کنید، باید با روغن های حامل رقیق کرده و دوز آن را کمتر کنید.

اینگونه می تواند عفونت های داخلی مانند عفونت های روده بزرگ، معده و … درمان کند. طبق چند مطالعه، استفاده از روغن درخت چای ممکن است در برابر سل نیز مفید باشد، با این حال تحقیقات بیشتری برای تایید همین مورد لازم است.

۵- بهبود سریع زخم ها

خاصیت cicatrizant (یک بافت فیری که در محل زخم توسط فیبروبلاست تشکیل می شود) این روغن، به بهبود سریعتر زخم ها کمک می کند و از آنها در برابر عفونت محافظت می کند. علاوه بر این، می تواند به محو کردن جای زخم و لکه های ناشی از جوش، آبله و آکنه نیز کمک کند.

۶- ضد ویروس

روغن درخت چای به درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، اوریون، سرخک و آبله کمک می کند. عفونت های ویروسی بسیار خطرناک و اکثر آن ها مسری هستند. ویروس ها در شرایط بسیار سخت نیز زنده می مانند، آنها می توانند گرما و سرما را تحمل کنند زیرا در اطراف خود پوسته محافظی به نام “کیست” دارند.

آنها هرگز به طور طبیعی از بین نمی روند و می توانند صدها یا حتی هزاران سال در حالت خواب (نه زنده و نه مرده) زندگی کنند. آنها فقط در صورت پاره شدن کیست با استفاده از یک ترکیب خاص یا در معرض گرمای شدید بیش از حد، می توانند از بین بروند.

افرادی که از سرفه، سرماخوردگی، احتقان، برونشیت و سایر مشکلات مرتبط رنج می برند، با استفاده از اسانس درخت چای مطمئناً تسکین می یابند. برای درمان می توان آن را روی قفسه سینه بزنید و هنگام خواب آن را استنشاق کرد.

خواص روغن درخت چای برای پوست و مو و عوارض جانبی آن, جدید 99 -گهر

۷- کنترل آکنه

بعضی از افراد بیماری های پوستی شدید مانند پسوریازیس، اگزما و آکنه رنج می برند. آکنه از تنظیم نبودن غدد چربی، ایجاد اختلال در سطح پوست، در اثر عفونت و یا مسدود شدن غدد سبوم توسط سموم و آلودگی به وجود می آید.

یک مطالعه تطبیقی در مورد تأثیر روغن درخت چای برای درمان آکنه در مقابل داروی بنزوئیل پراکسید انجام شد. این مطالعه نشان داد، روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی است که این باعث می شود جوش های پوستی کاهش یابد.

همچنین، استفاده از این روغن در مقایسه با داروهای شیمیایی مانند بنزوئیل پراکسید، عوارض جانبی کمتری دارد. روغن درخت چای می تواند به سرعت غدد سبوم را پاکسازی کرده و باکتری ها را از بین ببرد که در نتیجه در مدت زمان کوتاهی پوست صاف و سالم به نظر می رسد.

۸- مناسب برای دفع حشرات

روغن درخت چای یک عامل مؤثر بازدارنده حشرات است. اگر مقداری از این روغن را به بدن خود بزنید حشراتی مانند پشه، شپش، مگس را دفع می کند. همچنین از طریق مصرف موضعی نیز این روغن می تواند انگل های داخل بدن را از بین ببرد زیرا می تواند توسط پوست جذب شود.

۹- ضد عفونی کننده

زخم های باز حساس ترین مکان برای آلودگی توسط باکتری ها و قارچ ها هستند و ممکن است منجر به سپسیس یا کزاز شوند. بنابراین، باید از آنها به خوبی محافظت شود. روغن درخت چای به دلیل خواص ضدعفونی کننده ای که دارد، می تواند یک انتخاب پیشگیرانه عالی برای این موضوع باشد. این ماده را می توان مستقیماً روی زخم ها، جوش ها، بریدگی ها و یا جای نیش حشرات قرار داد تا از آنها در برابر عفونت محافظت کند.

۱۰- محرک هورمون ها

این روغن گیاهی اثر محرکی بر ترشحات هورمونی، گردش خون و از همه مهمتر بر روی سیستم ایمنی بدن دارد. روغن درخت چای سیستم ایمنی را تقویت کرده و به عنوان محافظ در برابر بسیاری از انواع عفونت ها عمل می کند.

به همین دلیل در رایحه درمانی بسیار رایج است. باید در هنگام خرید روغن درخت چای توجه داشته باشید که در صورت رقیق کردن این روغن با روغن های حامل می توان از آن به صورت خوراکی استفاده کرد در غیر این صورت مجاز به مصرف خوراکی نمی باشد.

۱۱- مناسب برای غدد سودوریفیک

روغن ضروری درخت چای، ماده ای سودمند است که تعریق را افزایش می دهد و باعث دفع سموم مانند اسید اوریک می شود. همچنین می تواند، به حذف آب و نمک های اضافی از بدن کمک کند که این امر باعث جلوگیری از بروز آکنه می شود.

۱۲- دئودرانت طبیعی

روغن درخت چای اغلب در ترکیب دئودورانت ها وجود دارد زیرا نه تنها بوی بد عرق بلکه باکتری ها و سموم را نیز از بین می برد.

۱۳- رفع التهاب عضلانی

روغن درخت چای می تواند موجب تسکین دردهای عضلانی و رگ به رگ شدن شود. زیرا خواص شیمیایی قوی آن می تواند به عنوان یک عامل ضد التهاب عمل کرده و همچنین جریان خون را در یک ناحیه خاص افزایش دهد. این امر باعث تسریع روند بهبودی و رشد بافت جدید و سلولی می شود.

خواص روغن درخت چای برای پوست و مو و عوارض جانبی آن, جدید 99 -گهر

عوارض جانبی روغن درخت چای

۱ – اسانس درخت چای در مقادیر بالاتر می تواند بسیار خطرناک باشد. سوزش پوست، بثورات شدید، توهم، استفراغ، اسهال، ضعف عمومی، التهاب معده، ناهنجاری سلول های خونی و … اثرات مضری هستند که در صورت مصرف بی رویه و یا نادرست می تواند برای فرد داشته باشد.

۲ – اگرچه خطرات استفاده از روغن درخت چای به صورت موضعی بسیار کم است، اما در برخی افراد که دارای پوست حساس هستند. می تواند ماده ای حساسیت زا باشد.

شما می توانید قبل از مصرف به مقدار زیاد ابتدا یک قطره از روغن رقیق شده را به نقطه ای از پوست که در معرض دید نباشد، بزنید و بعد از ۲۰ ساعت اگر واکنشی مشاهده نکردید می توانید به مصرف خود ادامه دهید.

۳ – این روغن همیشه باید از حیوانات خانگی و کودکان دور باشد زیرا برای آنها بسیار خطرناک است.

۴ – روغن درخت چای در موارد می تواند هورمون ها را تحریک کند. در واقع می تواند منجر به رشد غیرطبیعی پستان در پسران جوان شود (ژنیکوماستی) شود.

مانند هر داروی گیاهی دیگر که به رژیم سلامتی شما اضافه می شود، قبل از استفاده با یک متخصص مشورت کنید.

۵ – خانم های باردار به دلیل تغییرات هورمونی ای روغن از مصرف آن خودداری کنند.

منابع :

https://www.healthline.com/nutrition/tea-tree-oil

https://www.medicalnewstoday.com/articles/262944

https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-tea-tree-oil/art-20364246

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو