طرز تهیه شیرینی مربایی و رازهای خوشمزه شدن آن

منبع: دلگرم

150

1399/10/24

12:22


طرز تهیه شیرینی مربایی و رازهای خوشمزه شدن آن

دستور تهیه شیرینی مربایی

شیرینی مربایی شیرینی های کوچکی هستند که بافت آن ها شبیه به بیسکوییت بوده و روی آن ها مربا با طعم های مختلف است. این نوع شیرینی به دلیل ماندگاری بالایی که دارد برای عید نوروز هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

درست کردن شیرینی مربایی کار سختی نیست و می توانید در کوتاه ترین زمان آن را درست کنید. برای مربا یا مارمالاد آن نیز می توانید طعم های مختلفی را به کار گیرید. معمولا از مربای آلبالو برای این شیرنی استفاده می شود اما شما بر اساس سلیقه و ذائقه تان می توانید آن را تغییر دهید.

طرز تهیه شیرینی مربایی

مواد لازم برای تهیه شیرینی مربایی:

  • آرد سفید 250 گرم
  • کره نرم شده 115 گرم
  • شکر 100 گرم
  • بکینگ پودر 1 قاشق چای خوری
  • نمک 1/8 قاشق چای خوری
  • تخم مرغ 1 عدد کامل + 1 عدد زرده
  • وانیل 1 قاشق چای خوری
  • مارمالاد دلخواه به مقدار لازم
  • مقداری پودر قند یا شکر برای تزیین

شیرینی مربایی نرم و لطیف

شیرینی مربایی بازاری

مراحل تهیه شیرینی مربایی:

در ابتدا مواد خشک یعنی آرد، نمک و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و آن ها را الک کنید. حدود نیم ساعت قبل از شروع کار، کره را بیرون از یخچال بگذارید تا به دمای محیط برسد و کمی نرم شود.

کره را در یک کاسه بزرگ بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. حالا آن ها را با دور متوسط همزن هم بزنید. آنقدر به هم زدن ادامه دهید تا مواد یکدست شود، تقریبا سه الی چهار دقیقه به هم زدن ادامه دهید.

حالا تخم مرغ و زرده تخم مرغ را اضافه کنید و این بار با دور تند همزن، آن ها را هم بزنید و وانیل را اضافه کنید. آنقدر هم بزنید تا مخلوط یکدست و یکنواختی بدست آید. حالا نوبت به اضافه کردن مواد خشک می رسد.

در این مرحله از تهیه شیرینی مربایی، مواد خشک را کم کم اضافه کنید و آن ها را ترکیب کنید تا به یک خمیر نرم و صاف برسید. این خمیر نیاز به ورز دادن ندارد و همین که یک خمیر صاف بدست آید کافیست.

حالا یک سلفون روی درب ظرف بکشید و خمیر را حدود یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا مواد به خوبی به خورد هم بروند و چسبندگی خمیر کم شود. پس از گذشت یک ساعت خمیر را از یخچال خارج کنید آن را روی یک سطح صاف با وردنه پهن کنید، قطر آن باید حدود سه چهار میلیمتر باشد.

حالا نوبت به قالب زدن خمیر برای شیرینی مربایی می رسد. برای این کار شما نیاز به دو قالب دارید. دو قالب باید شبیه به هم باشند (در هر طرحی که خودتان دوست داشته باشید) اما در دو سایز متفاوت، یکی بزرگ و یکی کوچکتر.

در واقع شما برای درست کردن شیرینی مربایی باید دو بیسکوییت درست کنید، بیسکوییت زیری کامل است و وسط بیسکوییت رویی باید خالی باشد تا مربای آن دیده شود. البته می توانید هر دو بیسکوییت را کامل درست کنید و فقط بین دو بیسکوییت را مربا بریزید.

وقتی آن ها را قالب زدید، روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و شیرینی ها را روی آن بچینید. حدود یک ربع با دمای 150 درجه سانتی گراد یا 275 درجه فارنهایت اجازه دهید تا بپزد. خمیر شیرینی مربایی بسیار نرم و لطیف است پس باید هنگام گذاشتن آن ها در سینی مراقب باشید تا شکل آن ها به هم نریزد.

اگر می خواهید شیرینی های شما نرم شوند و شبیه به بیسکوییت نشوند، آن ها را در دمای کمتر و مدت زمان کوتاه تری داخل فر قرار دهید. هرچقدر دما بالاتر و زمان بیشتر باشد، شیرینی ها خشک تر می شوند.

پس از گذشت زمان لازم، سینی را از فر خارج کنید و بگذارید تا خنک شوند. حالا بین هر دو عدد بیسکوییت مارمالاد بریزد و برای تزیین، روی آن ها را پودر قند بپاشید.

شیرینی مربایی

شیرینی مربایی مجلسی

نکات شیرینی مربایی

درست است که شیرینی مربایی به علت بیسکوییتی بودن ماندگاری بالایی دارد، اما چون در آن مربا بکار رفته است، ممکن است از تازگی بیفتد و مربای آن ها خشک شود. برای جلوگیری از این مشکل، مربا بین آن ها نریزید، آن ها را در ظرف در بسته قرار دهید و در یخچال بگذارید و هنگام مصرف مربا بریزید.

یکی از رازهای خوشمزه شدن شیرینی مربایی این است که خودتان در منزل مارمالاد درست کنید. برای درست کردن مارمالاد، میوه ی مورد نظرتان را خرد کنید و آن را در آب و شکر به مدت چند ساعت با حرارت ملایم بپزید تا غلیظ شود.

توجه داشته باشید که به هیچ وجه شیرینی ها را برای زمان طولانی در فر نگذارید چون بوی سوختگی می گیرند و از حالت طبیعی خارج می شوند. همچنین سعی کنید برای نرم شدن شیرینی ها، زمان را خیلی کوتاه نکنید چون ممکن است نپخته و خام باقی بمانند.

در صورت تمایل می توانید روی شیرینی ها را با پودر نارگیل، پودر پسته و یا شکلات آب شده تزیین کنید و آن ها را مجلسی تر کنید.

گردآوری توسط مجله اینترنتی دلگرم

نیلوفر گلی فروشانی


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو