علت قطعی گسترده برق تهران: کمبود گاز یا استخراج بیت کوین چینی؟

منبع: روزیاتو

126

1399/10/24

16:08


قطعی برق در تهران و بسیاری از استان های کشور از زمان جنگ هشت ساله تا به امروز، همچنان ادامه دارد. در طول سال های اخیر، بارها در تهران و بسیاری از استان های کشور، شاهد قطعی برق بوده و همچنان قطعی برق در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد.

با وجود گسترش ژرف صنعت برق در ایران در ۴۰ سال اخیر، همچنان کشور از نظر تولید برق، در وضعیت پایداری نیست و باید در ایران عصر ۱۴۰۰، روی توسعه صنعت برق و صادرات برق، بیش از پیش برنامه ریزی شود. البته ما ایرانی ها، یکی از پر مصرف ترین مشترکان صنعت برق در جهان هستیم و الگوی بهینه مصرف برق را رعایت نمیکنیم.

در شامگاه سه شنبه ۲۳ دی ماه ۹۹، برق برخی از مناطق کشور از جمله تهران، به صورت موقتی قطع شد و تهرانی ها در سومین هفته دی ماه، شاهد قطعی چند ساعتی در ۷ منطقه تهران بودند. گفته شده یک واحد نیروگاهی هم از مدار خارج شد. گسترش فعالیت چینی ها در برخی نقاط ایران برای استخراج رمز ارز، یکی از سناریوهای جدی مربوط به قطعی برق و کمبود برق در کشور از دیدگاه رسانه ها است.

دیشب برق نقاطی در مناطق ۲،۳، ۶، ۹، ۱۳، ۱۱ و ۱۴ برای چند ساعت قطع شد. سخنگوی صنعت برق کشورمان گفته که علت قطعی برق تهران در دیشب، محدودیت سوخت نیروگاه ها بوده است. لذا خاموشی مقطعی در برخی مناطق اعمال شد. مشکل سوخت و محدودیت تامین گاز برای نیروگاه ها در زمستان ۹۹ جدی است و اکنون شاهد قطعی موقت و محدود برق در برخی از نقاط پایتخت بودیم. مشکل قطعی برق در صورتی حل می شود که مردم حداقل ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه جویی کنند.

شرکت توانیر در اطلاعیه ای اعلام کرده به دلیل افزایش مصرف برق و گاز در بخش خانگی و تجاری و محدودیت سوخت تحویلی به تعدادی از نیروگاه ها، خاموشی های پراکنده در برخی مناطق اعمال شده است. از این رو از هموطنان همیشه همراه خواهشمندیم با کاهش حداقل۱ تا ۲ درجه از دمای منازل و محل کار و مدیریت مصرف گاز و برق ، امکان استمرار تأمین انرژی را برای همه هموطنان فراهم آورند.

با این حال، افزایش قیمت هر واحد بیت کوین به حدود ۴۰ هزار دلار از اوایل ژانویه ۲۰۲۱ میلادی، شایعات درباره افزایش استخراج بیت کوین و به موازات آن، افزایش میزان مصرف برق توسط ماینرها را به طرز چشمگیری در رسانه ها وافکار عمومی افزایش داده است. بعضی ها معتقد هستند که استخراج گسترده بیت کوین در ۳۱ استان کشور از عوامل کمبود برق و قطعی برق مناطق شهری و روستایی است.

کارگاه های غیر قانونی بسیاری در کشور محل نصب ماینر شده اند و برق زیادی مصرف می کنند و وزارت نیرو هم اعلام کرده که ۳۰۰ مگاوات از این کارگاه های غیر قانونی را کشف کرده است.تولید هر ۱ واحد بیت کوین، معادل مصرف سالانه برق ۲۴ واحد مسکونی در تهران است. یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت ۲۴ سال است.

این حجم از برق مصرف می شود تا ۱ واحد بیت کوین استخراج شده و ده ها هزار دلار به فروش برسد. مصرف بالای گاز در کشور در زمستان سرد ۹۹ سبب شده تا سوخت نیروگاه ها با مشکل مواجه شده و نیروگاه ها به ناچار از مازوت استفاده کنند که بخشی از مشکل آلودگی هوای کلانشهرها از جمله تهران در دی ۹۹، تراژدی مازوت است.

قطعی برق

محدویت سوخت سبب شد تا یکی از نیروگاه های تهران ۲۳ دی از مدار خارج شود

برق در ایران ارزان است و یارانه زیادی توسط دولت پرداخت می شود. لذا استخراج رمز ارز در ایران به صرفه است. شاید به همین خاطر، رد پای چینی ها برای استخراج رمز ارز در ایران به گوش می رسد و تصاویری در شبکه های اجتماعی هم دست به دست می شود.

ماینر مجاز، مجوز استفاده از ۳۰۰ مگاوات برق داشته و غیرمجاز ها نیز حداکثر ۲۰۰ مگاوات برق مصرف می کننند. لذا کمبود برق در کشور را نمی توان به افزایش چشمگیر بیت کوین و استخراج رمز ارزها صرفا مرتبط دانست.

تهران از اول فروردین ۹۹ تا ۲۴ دی ۹۹ فقط ۲۰ روی هوای پاک داشته است و تنها کشور دنیا هستیم که روزهای ناپاکش، در حال افزایش است. بخشی از مرگ و میر ایرانیان به دلیل بیماری های ناشی از آلودگی هوا است.

تهران در سال ۹۸ فقط ۳۰ روی هوای پاک داشت! این یعنی فاجعه در پایتخت ایران. امسال ۴۰۰۰ مدرسه تعطیلی است. ۹۵ درصد کلاس های ۳۰ دانشگاه بزرگ ایران تعطیل است. بسیاری از هتل ها تعطیل است.

سیستم گرمایش از تالارهای عروسی تا مساجد تعطیل است. لذا کمبود گاز و کمبود برق، پرسشی است که مسئولان باید مسئولانه پاسخ دهند. قطعی پی در پی برق مغازه داران می تواند اقتصاد آن ها را در روزهای پایانی سال، دچار مشکل کند. عرضه اولیه سهام نیروگاه های برق کشور مثل بگیلان می تواند مشارکت عموم در توسعه نیروگاه های کشور را تسریع و تسهیل کند.

هر سوالی درباره قطع و وصل برق و تعرفه برق و آبونمان برق مصرفی در تهران دارید از طریق سایت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در نشانی: tbtb.ir دنبال کنید.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو