واکسن های ضروری نوزاد و زمان تزریق آن ها

واکسن های ضروری نوزاد و زمان تزریق آن ها


منبع: آرگا

114

1399/10/24

16:12


توجه داشته باشید که واکسن های ضروری نوزاد تقریبا زیاد هستند و نباید از واکسینه نمودن نوزاد غفلت نمایید، به همین منظور در این مطلب شما را با انواع مختلف این واکسیناسیون ها آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید.

به طور کلی نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند به دلیل بیماری های مختلف، باکتری ها و همچنین ویروس هایی که هر روز شکل جدیدی به خود می گیرند بایستی واکسینه شوند البته شاید بسیاری از مادران ندانند که این واکسن ها دقیقا در چه سنی و برای مقابله با کدام بیماری ها به نوزادشان زده می شود و به همین منظور در ادامه به بیان واکسن های ضروری و اولیه ای نوزادان پرداخته ایم.

آشنایی با واکسن های ضروری نوزاد

بهتر است بدانید که فرآورده های میکروبی یا ویروس های ضعیف شده مولد بیماری یا میکروب ضعیف شده را واکنش می نامند که معمولا پس از تزریق واکسن بدن نوزاد ماده ای به نام پادتن می سازد که کودک را در برابر آن بیماری مصون می سازد. به عبارتی وظیفه هر پدر و مادری است تا فرزند تازه متولد خود را در برابر بیماری هایی که واکسن آن ها ساخته شده است واکسینه نمایند. در واقع ایمن سازی در برابر برخی از بیماری ها از طریق واکسن هایی صورت می گیرد که از نسخه ضعیف شده یا کشته شده باکتری هایی که باعث یک بیماری خاص می شوند ساخته شده اند. زمانی که این ویروس های تغییر یافته به بدن کودک تزریق می شوند و یا به صورت خوراکی مصرف می شوند سیستم ایمنی کودک به تدریج حمله ای را شروع می کند که بدن را تحریک به تولید پادتن آن خواهد کرد. توجه داشته باشید که این پادتن ها معمولا در بدن کودک فعال باقی می مانند تا در صورت لزوم آماده مبارزه با بیماری واقعی باشند. برای مثال چنانچه سیاه سرفه در محل زندگی شما شیوع پیدا کند نوزادی که واکسن آن را زده بسیار کمتر از کودکان واکسینه نشده احتمال ابتلا به این بیماری را دارد. به طور کلی اگر فرزند شما از زمانبدی واکسیناسیون خود با توجه به سنی که دارد عقب است بایستی حتما از پزشک کودک در مورد رسیدن به زمان مناسب تزریق آن سوال نمایید.

انواع واکسن های ضروری نوزاد

واکسن های بدو تولد:

به طور کلی برای برخی از بیماری های خاص واکسن هایی وجود دارد که از بدو تولد نوزاد شروع می شود و تا سال های بعدی زندگی وی ادامه دارد. در ادامه سعی داریم واکسن هایی را در بدون تولد نوزاد در بیمارستان برای وی تجویز و تزریق می شوند را به ترتیب بیان نماییم:

واکسن سل

واکسن هپاتیت

قطره خوراکی فلج اطفال

واکسن پنج گانه یا پنتاوالان:

توجه داشته باشید که واکسن پنج گانه که جزء واکسن های ضروری نوزاد محسوب می شود در واقع جایگزین اولین واکسن سه گانه کودکان شده که شامل ترکیب واکسن های سه گانه یعنی سیاه سرفه، دیفتری و کزاز همراه با واکسن هپاتیت و واکسن هیپ است که اغلب برای پیشگیری از هموفیلوس آنفولانزای نوع B مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع دریافت این واکسن ها که به مجموع آن ها پنتاوالان گغفته می شود برای تمامی کودکان تزریق می گردد.

آشنایی با واکسن پنج گانه کودکان

واکسن سه گانه:

پس از تزریق واکسن های پنج گانه در نوبت های بعدی به جای این واکسن، از واکسن های سه گانه برای محافظت در مقابل بیماری های مختلف مانند دیفتری، سیاه سرفه و کزاز استفاده می شود و معمولا زمانبندی دریافت آن به صورت در دوماهگی به عنوان بخشی از واکسن پنج گانه، چهار ماهگی، شش ماهگی، بین ۱۵ تا ۱۸ ماهگی، بین ۴ تا ۶ ماهگی و در نهایت یک تزریق تقویتی به نام واکسن سه گانه تقویتی در بازه ۱۱ تا ۱۲ سالگی می باشد.

واکسن هپاتیت A:

این واکسن اغلب به منظور محافظت در برابر هپاتیت A مورد استفاده ثرار می گیرد که می تواند منجر به هپاتیت ماشی از بیماری کبد گردد. در واقع دریافت واکسن هپاتیت A تاکنون در برنامه واکسیناسیون کودکان در ایران وجود نداشته و لازم است برای دریافت آن برای کودک خود با پزشک متخصص اطافال مشورت نمایید. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای دریافت این واکسن بین ۱۲ و ۲۳ ماهگی است که شامل دو تزریق با فواصل ۶ تا ۱۸ ماه می باشد.

ویژگی های واکسن هپاتیت

واکسن هپاتیت B:

معمولا این واکسن نیز یک نوبت آن در بدو تولد و در بیمارستان به کودک زده می شود و همچنین در طی نوبت های دیگری نیز برای محافظت در برابر هپاتیت B تزریق می گردد. زمان مناسب برای دریافت این واکسن معمولا در بدو تولد، بین یک و دو ماهگی و در نهایت بین شش تا ۱۸ ماهگی است که به عنوان بخشی از واکسن پنج گانه تزریق می گردد.

واکسن هیپ:

این نوع واکسن از واکسن های ضروری نوزاد اغلب به منظور محافظت در برابر هموفیلوس آنفولانزای نوع B مورد استفاده قرار می گیرد که قادر است به منژیت، التهاب اپیگلوت و ذات الریه منجر گردد. این واکسن بر اساس چند نوبت شامل دو ماهگی به عموان بخشی از واکسن پنج گانه، چهار ماهگی، شش ماهگی و بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی به کودک تزریق می گردد. باتوجه به نام تجاری و برند واکسن تزریقی در دو و چهار ماهگی نوزاد ممکن است نیازی به تزریق این واکسن در شش ماهگی نباشد که البته لازم است حتما توسط پزشک متخصص نوزاد مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین امکان دارد این واکسن غیر از دو ماهگی که به عنوان بخشی از واکسن پنج گانه تزریق می شود در هر کدام از سن های ذکر شده بعدی در ایران مورد تجویز قرار نگیرد که در این رابطه نیز ملزم هستید برای اطمینان نظر پزشک اطفال را جویا شوید.

خصوصیات واکسن کودکان

قطره و واکسن فلج اطفال:

جالب است بدانید که از تاریخ اول بهمن ماه سال ۱۳۹۷ تا اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۷ قرار شد تا تمامی نوزادان تازه متولد از تاریخ یکم فروردین ماه ۱۳۹۵ تا شهریور ماه ۱۳۹۷ در ایران یک دوز واکسن تزریقی سه سروتیپی دریافت کنند اما این خبر موجب نگرانی ها و سوالاتی برای والدین شد و به همین خاطر برای روشن تر شدن این مطلب و پیش از هر چیزی باید گفت که اگر فرزند شما جزء متولدین سال ۱۳۹۵ و بعد از آن است بایستی با یک مرکز بهداشت نزدیک محل زندگی تان یا مطب پزشک کودکتان تماس بگیرید و زمان مشخص مراجعه برای تزریق واکسن فلج اطفال را بپرسید تا فرزندتان بتواند به موقع این واکسن را دریافت نماید. این واکسن معمولا در چهار ماهگی برای کودکان تزریق می شود و دادن قطره خوراکی فلج اطفال به کودک در زمان های منظم شامل بدو تولد، دو ماهگی، چهارماهگی، شش ماهگی، ۱۸ ماهگی و در نهایت بین ۴ تا ۶ سالگی انجام می گیرد.

واکسن HPV:

این نوع واکسن معمولا در برابر پاپیلوماویروس انسانی تزریق می گردد که شایع ترین بیماری انتقالی از طریق فعالیت های جنسی والدین و یکی از علل زگیل های تناسلی، سرطان های دهانه رحم، مقعد و گلو محسوب می شود. این واکسن در داروخانه ها موجود است و نحوه تزریق آن نیز شامل سه دوز در ۱۱ یا ۱۲ سالگی است که در مورد لزوم تجویز آن توصیه می شود با پزشک متخصص کودکان مشورت نمایید.

واکسن های ضروری برای نوزاد

واکسن آنفولانزا:

واکسن آنفولانزا به منظور محافظت در برابر آنفولانزای فصلی و در کشور ما معمولا در شهریور ماه تزریق می شود و عمدتا لازم است پیش از تزریق با پزشک متخصص اطفال مشورت شود. توجه داشته باشید که زمان تزریق این واکسن معمولا از شش ماهگی به بعد است و سپس هر سال در اول فصل پاییز یا اوایل زمستان تزریق خواهد شد. معمولا برای کودکان یک دوز و دو دوز برای کودکان شش ماهه تا هشت ساله که برای اولین مرتبه این واکسن را دریافت کرده اند بایستی بین هر تزریق حدود ۲۸ روز فاصله باشد.

واکسن MMR:

این نوع واکسن عمدتا برای مقابله با بیماری هایی مانند سرخک، سرخجه و اوریون تجویز می شود و بر اساس ترتیب زمانی شامل بین ۱۲ و ۱۵ ماهگی و بین ۴ تا ۶ سالگی به کودکان تزریق می گردد.

واکسن پنومنوکوک:

واکسن پنومنوکوک معمولا برا محافظت در برابر بیماری پنومنوکوکی که می تواند به مشکلاتی مانند مننژیت، عفونت های گوش و ذات الریه منجر شود، تجویز می شود و اصول تزریق آن معمولا در دوماهگی، چهار ماهگی، شش ماهگی و بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی صورت می گیرد.

انواع واکسن کودکان

واکسن آبله مرغان:

توجه داشته باشید که تاکنون دریافت واکسن های ضروری نوزاد مانند آبله مرغان در برنامه واکسیناسیون کودکان ایران وجود ندارد اما از آنجایی که بسیاری از کودکان تا ۱۰ سالگی آبله مرغان نمی گیرند و ابتلا به این بیماری در بزرگسالی ممکن است خطرات بیشتری به همراه داشته باشد لازم است تا در مورد دریافت این واکسن به شکل خصوصی با پزشک کودک خود مشورت نمایید. اساس تزریقی این واکسن نیز به صورت بین ۱۲ و ۱۵ ماهگی و بین ۴ تا ۶ سالگی می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو