غایبان مطرح سی و نهممین جشنواره فیلم فجر

غایبان مطرح سی و نهممین جشنواره فیلم فجر


236

1399/10/24

17:03


مرور غایبان مطرح سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی تا «شیشلیک» محمدحسین مهدویان.

غایبان مطرح سی و نهممین جشنواره فیلم فجر

یک ساعت پیش
مرور غایبان مطرح سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی تا «شیشلیک» محمدحسین مهدویان.

غایبان مطرح سی و نهممین جشنواره فیلم فجر

اختصاصی سلام سینما - با اعلام اسامی فیلم های متقاضی حضور در بخش سودای سیمرغ سی و نهممین جشنواره فیلم فجر، نگاهی می‌اندازیم به غایبان اصلی امسال. فیلم‌هایی که در دوران کرونا حتی زودتر از آثار دیگر تولید خود را آغاز کردند و انتظار می‌رفت برای جشنواره امسال دورخیز کنند، اما فرم حضور در جشنواره فجر ۳۹ را پر نکردند.

 

قهرمان

غایبان مطرح جشنواره فجر ۳۹

کارگردان: اصغر فرهادی

بازیگران: امیر جدیدی,  محسن تنابنده

خلاصه داستان: منتشر نشده

اصغر فرهادی با فیلم «قهرمان»‌ دوباره به فیلمسازی در داخل کشور روی آورده است و این‌بار بخش عمده فیلم جدیدش را در شیراز فیلمبرداری می‌کند.

«قهرمان» یکی از اولین فیلم‌هایی بود که خبر ساختش پیش از اوج گیری شیوع کرونا منتشر شد. بازیگران اصلی فیلم هم درحالی اعلام شدند که قرار است بسیاری از بازیگران فرعی از اهالی خود شیراز باشند. با این وجود در پی افزایش آمار مبتلایان روابط عمومی‌ فیلم اعلام کرد: «گروه بعد از بخشى از كار در تهران، برای ادامه‌ی  پيش توليد به شیراز سفر کردند اما از زمانى که طبق اعلام رسمی، شیوع بیماری کرونا افزایش پیدا کرد، تصمیم بر اين شد كه برای حفظ سلامتی عوامل و ادامه پیش‌تولید در شرایط ایمن‌تر، گروه به تهران برگردند و بخش هایی از پیش تولید كه با حفظ پروتكل های بهداشتی قابل  انجام است   در تهران ادامه پیدا کند تا با بهبود شرایط ،دوباره برای ادامه پیش‌تولید و فیلمبرداری، به شیراز سفر کنند.»

سایت سینه‌یوروپ اعلام کرد آخرین اثر اصغر فرهادی در کنار اثری از کلر دنی و اورسلامیر، آثاری خواهند بود که شبکه "آرته" فرانسه در سال ۲۰۲۰ روی آنها سرمایه گذاری می‌کند.

در این گزارش آمده: «قهرمان»، آخرین اثر اصغر فرهادی هم توسط بخش سینمایی شبکه آرته فرانسه انتخاب شده. این فیلمساز با این اثر به کشورش باز می‌گردد تا دوباره تحلیلی از جامعه ایرانی ارائه دهد که مایه‌هایی از یک تریلر روان‌شناسانه را هم در خود دارد. با این وجود فیلم آخر فرهادی به جشنواره نخواهد رسید.

 

خائن کشی

غایبان جشنواره فجر ۳۹

کارگردان: مسعود کیمیایی

بازیگران: قطعی نشده اما پولاد کیمیایی، فریبز عرب‌نیا، حامد بهداد و شهاب حسینی به عنوان گزینه‌های مدنظر کارگردان یاد می‌شوند.

خلاصه داستان: «خائن کشی» که داستانش در دهه 30 می‌گذرد درباره یک زندانی است که بعد از دزدی تیر می‌خورد و قبل از به دام افتادن همه زندگی‌اش را به رفیق صمیمی‌اش می‌سپارد، اما این دوست قاعده رفاقت را رعایت نمی‌کند و او مجبور می‌شود برای محاکمه رفیق خائن‌اش از زندان فرار کند«خائن کشی» بخشی از رمان«جسدهای شیشه‌ای» است که داستانی مجزا دارد.

امیر آقایی، سارا بهرامی، مهران مدیری، پانته آ بهرام، پولاد کیمیایی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ

فیلم جدید مسعود کیمیایی، کارگردان مولف و صاحب سبک سینمای ایران را علی اوجی تهیه‌کنندگی می‌کند. شاید مهم‌ترین نکته در «خائن کشی» تهیه کننده آن باشد. کیمیایی در دو ساخته آخر خود یعنی «خون شد» و «قاتل اهلی» با تهیه کنندگان به مشکل برخورد و این مسئله آسیب زیادی به فیلم خصوصاً «قاتل اهلی» زد. حالا علی اوجی که در تهیه کنندگی موسیقی سابقه طولانی دارد، جدیدترین ساخته کیمیایی را تهیه خواهد کرد.

قهرمان این فیلم کیمیایی هم مانند کارهای سابقش آدمی عبوس، جسور و با صفاتی مناسب با دنیای آرمانی آقای کارگردان است. این قهرمان قرار است با پوشش گانگستری (کلاه شاپو و پالتو) در این فیلم ظاهر شود که در خیابان‌های تهران دنبال پیدا کردن نشانی برای حل یک موضوع جنایی است.

در این فیلم ته مایه‌ای از خیانت به رفیق، عشق و سیاست وجود خواهد داشت. شنیده می‌شود که تقریبا دو سوم فیلم در خیابان می‌گذرد. جالب است بدانید کیمیایی قبل از ساخت «متروپل» در پی ساخت این فیلم بود اما پیدا نکردن سرمایه‌گذار باعث شد ساخت «خائن کشی» را به تعویق بیندازد.

 

نگهبان شب

غایبان مطرح جشنواره فجر۳۹

کارگردان: رضا میرکریمی

بازیگران: نوید محمدزاده

خلاصه داستان: منتشر نشده

پیش تولید فیلم جدید رضا میرکریمی به تازگی و با دریافت پروانه ساخت، آغاز شده است و در اولین گام، نوید محمدزاده به‌عنوان بازیگر اصلی فیلم معرفی شد. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که فیلم پیش تولید طولانی مدتی در پیش خواهد داشت و تا فیلمبرداری زمان زیادی باقی مانده.  مانند ساخته‌های قبلی این کارگردان قرار است چند چهره تازه هم به سینمای ایران معرفی شوند.

خود میرکریمی به همراه محمد داوودی فیلمنامه اثر را به نگارش درآورده‌اند.اما فیلم هنوز آماده نمایش نیست.

 

شب، داخلی، دیوار

غایبان مطرح جشنواره فجر ۳۹

کارگردان: وحید جلیلوند

بازیگران: نوید محمدزاده,  علیرضا کمالی,  سعید داخ,  دانیال خیری خواه,  دایانا حبیبی,  امیر آقایی

خلاصه داستان: زندگی نابینایی به نام علی با ورود نابهنگام زنی متواری ، آشفته می‌شود....

فیلم وحید جلیلوند بسیار زودتر از آثار دیگر این لیست کلید خورد و اکنون در مرحله فیلمبرداری به‌سر می‌برد. حتی یکبار فیلمبرداری فیلم چند روزی به تعویق افتاد که باعث شد بسیاری از رسانه‌ها خبر از ابتلای کارگردان به کرونا بدهند. اما روابط عمومی فیلم این خبر را تکذیب کرد و گفت همه عوامل در کمال صحت و سلامت هستند و فیلمبرداری به زودی از سر گرفته می‌شود.

از جمله نکات فیلم حضور یک بازیگر ایرانی گرجستانی نوظهور به نام دایانا حبیبی برای ایفای نق اصلی زن است.

علیرضا کمالی بازیگر فیلم درباره همکاری با وحید جلیلوند و تفاوت «شب، داخلی، دیوار» با کارهای قبلی وحید جلیلوند گفته: «این تفاوت ابتدا در شکل فیلم و قالبی است که جلیلوند برای فیلم جدیدش در نظر گرفته است؛ «شب، داخلی، دیوار» با هر دو فیلم قبلی او کاملا متفاوت است. دارای یک جهان جدیدی است و فیلمنامه بسیار متفاوتی دارد اما این تفاوت تنها در تغییر فضا یا قالب نیست زیرا فیلم بسیار عجیبی است که هیچ توصیفی برایش نمی‌توان بیان کرد، تنها می‌توان گفت که «شب، داخلی، دیوار» با کارهای قبلی وحید جلیلوند بسیار متفاوت است. کمالی درباره تفاوت نقشی که قرار است در «شب، داخلی، دیوار» بازی کند با نقش‌هایی که پیش از این در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی داشته است، بیان کرد: در برخی مواقع تفاوت‌های نقش‌ها بسیار فاحش است، به طور مثال من نقشی را بازی می‌کنم که 30 سال از خودم بزرگتر است، اما در نقشی که قرار است در «شب، داخلی، دیوار» بازی کنم، تفاوت‌ها در لایه‌های زیرین شخصیتی و روانشناختی این کاراکتر وجود دارد که باید پالایش شود، بیرون بیاید و در واقع نمایان شود. وی ادامه داد: به هر حال جهان فیلم جهان متفاوتی است، بنابراین ناخودآگاه شخصیت‌هایی که در این جهان متفاوت وجود دارند هم به فراخور این موضوع متفاوت هستند و این تنها در رابطه با نقش من نیست، بلکه بقیه دوستانی که در این فیلم بازی می‌کنند هم نقش‌های متفاوتی دارند که به فراخور متمایز بودن فیلم و جهانش است. این بازیگر درباره ترکیب بازیگران فیلم «شب، داخلی، دیوار» عنوان کرد: با توجه به وسواسی که از وحید جلیلوند سراغ دارم مطمئنا یک اصول و قاعده‌ای را برای انتخاب بازیگران فیلم داشته و دارد. ما سال‌هاست با هم دوستیم اما این را می‌دانم که قطعا در انتخاب بازیگر مقوله رفاقت بر درست بودن و سر جا بودن بازیگری که دوست او هم هست، سایه نمی‌اندازد و سعی می‌کند هر کسی سر جای خودش باشد. بنابراین این ترکیب باید ترکیب درستی باشد چون وحید جلیلوند حدود 3 سال است که درگیر این فیلمنامه است و طی این 3 سال با آدم‌های این قصه زندگی کرده است؛ در نتیجه بر اساس آن معاشرتی که طی این مدت با شخصیت‌های جهان فیلم داشته، بازیگرها را انتخاب کرده است. علیرضا کمالی در پایان گفت: هر یک از دوستانی که در این فیلم حضور دارند به خودی خود درجه یک هستند و مطمئنا وحید جلیلوند آنچه مدنظر داشته، در این افراد دیده که به سراغشان رفته است.»

این فیلم هم در جشنواره سی و نهم حضور نخواهد داشت و اکرانش به وقت دیگری موکول می‌شود.

 

تفریق

غایبان مطرح فجر ۳۹

کارگردان: مانی حقیقی

بازیگران: نوید محمدزاده,  ترانه علیدوستی

خلاصه داستان: منتشر نشده

بعد از «خوک» حالا نوبت به «تفریق»‌ رسیده است. فیلمی که قرار بود در سال ۹۷ ساخته شود اما به تعویق افتاد و به تازگی پروانه ساخت گرفته. در سال ۹۷ پریناز یزدیار به عنوان بازیگر زن اصلی انتخاب شده بود درحالیکه قبلش صحبت از ترانه علیدوستی در مقابل نوید محمدزاده در میان بود. حالا دوباره مانی حقیقی به ترکیب پیشین برگشته است.

ایزدیار به دلیل تغییر زمان ساخت پروژه‌هایی که متعهد به حضور در آن‌ها بود، از «تفریق» جدا شد. بعد از اعلام این خبر، ترانه علیدوستی به عنوان بازیگر جدید «تفریق»‌ انتخاب شد. مانی حقیقی کارگردان «تفریق»‌ در این باره گفت: «پری‌ناز ایزدیار آنقدر در جریان تمرینات ما  فوق‌العاده بود که واقعا از ادامه نیافتن این همکاری متاسفم. از سوی دیگر این را خوش اقبالی بزرگی می دانم که ترانه علیدوستی فرصت همراهی با ما را داشت و در کنار ما خواهد بود.»

ترانه علیدوستی پیش از این، سابقه همکاری با حقیقی را در دو فیلم «کنعان» و « پذیرایی ساده» به عنوان بازیگر داشته و از سرمایه گذران «اژدها وارد می‌شود» هم بوده است. فیلمنامه «تفریق» را نیز حقیقی با همکاری امیررضا کوهستانی نوشته است. اما «تفریق»‌را امسال هم نخواهیم دید و باید ماکان منتظرش باشیم.

 

مست عشق

غایبان جشنواره فجر ۳۹

کارگردان: حسن فتحی

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، هانده ارچل، سلما ارگچ، حسام منظور

خلاصه داستان:

داستان فیلم «مست عشق» همزمان با دوران زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و شمس تبریزی اتفاق می‌افتد.

فیلم آخر حسن فتحی از همان آغاز پیش تولید سر و صدای زیادی به پا کرد و تیم رسانه‌ای این فیلم با انتشار مرتب عکس‌ها واخبار فیلم، بحث «مست عشق» را بر سر زبان‌ها انداختند. تا جایی که موضوع فیلم که رابطخ مولانا و شمس تبریزی است، حساسیت برانگیز شد و حتی وزارت ارشاد اعلام کرد که فیلم پروانه ساخت ندارد و امکان اکران در ایران را پیدا نخواهد کرد.

البته فیلم در میانه تولید درخواست پروانه ساخت داد. کمی بعدتر حسن فتحی درپی انتشار ویدیویی که حکایت از اکران قریب الوقوع فیلم «مست عشق» در ترکیه داشت، توضیحاتی را ارائه داد.

حسن فتحی در این توضیحات آورده است:

"سلام و عرض ادب. من حسن فتحی هستم. چهارشنبه ۳۰ مهرماه خبری در فضای مجازی  مبنی بر آماده شدن فیلم سینمایی «مست عشق» جهت اکران منتشر شد.

لازم است به عنوان سازنده اثر اعلام کنم که این خبر به هیچ وجه صحت ندارد زیرا حدود ۸ سکانس از سکانس های مهم این فیلم هنوز فیلمبرداری نشده است و امیدواریم طی دو ماه آینده فیلمبرداری این سکانس ها انجام شود.

در علت تاخیر افتادن فیلمبرداری سکانس های باقبمانده علاوه بر اختلافات مالی بین سرمایه گذار ایرانی و ترکیه ای، شیوع بیماری کرونا نیز بسیار موثر بوده است.

لذا اعلام میکنم تا زمان فیلمبرداری ۸ سکانس بافیمانده ، که سازندگان ایرانی فیلم به جهت حفظ کیفیت اثر  مصر هستند، هرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اطلاع و هماهنگی و اجازه از کارگردان و تهیه کننده و سرمایه گذار ایرانی فیلم فاقد وجاهت اخلاقی و حرفه ای و واجد پیگرد قانونی است.

تاکید میکنم خبر مطرح شده درباره فیلم  «مست عشق» تا آنجاییکه به من، تهیه کننده و سرمایه گذار ایرانی مربوط می شود، شایعه ای بیش نیست." معلوم نیست که اگر فیلمبرداری فیلم هم کامل شده و آماده نمایش بود می‌توانست در ایران اکران شود یانه. با این‌حال یکی از غابیان اصلی فجر ۳۹ خواهد بود.

 

جوجه تیغی

غایبان مطرح جشنواره فجر ۳۹

کارگردان: مستانه مهاجر

بازیگران: حامد کمیلی، پانته آ پناهی ها، هادی کاظمی، آناهیتا درگاهی، هومن برق نورد، پژمان بازغی، نازنین بیاتی

خلاصه داستان: «جوجه تیغی» ماجرایی طنز از زندگی ناخواسته‌ی یک جوان متعصب‌ را روایت می‌کند که پیشنهادی عجیب، گذشته و آینده‌‌ او را تحت تاثیر قرار می‌دهد!

این فیلم یک کمدی سیاسی اجتماعی پربازیگر است که ماجرایی طنز از زندگی ناخواسته‌ی یک جوان متعصب‌ را روایت می‌کند که پیشنهادی عجیب، گذشته و آینده‌‌ او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در ابتدا قرار بود یک کارگردان فیلم اولی «جوجه تیغی» را بسازد و مهاجر تهیه‌کننده آن بود اما بعد مستانه مهاجر خودش کارگردانی فیلم را هم برعهده گرفت. فیلمبرداری فیلم در دوران شیوع کرونا مدتی متوقف شد اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایان رسید. اما فیلم در نهایت در جشنواره شرکت نکرد.

 

بندربند

کاگردان: منیژه حکمت

بازیگران: رضا کولغانی، امیرحسین طاهری، پگاه آهنگرانی

خلاصه داستان: «بندربند» فیلمی جاده ای، پر از چشم اندازهای بیاد ماندنی و مملو از موسیقی در میانه سیل خانمان بر افکن در ایران است.

«بندربند»  که اخيرا در فهرست نخست فستيوال تورنتو tiff-2020 قرار گرفت در شهریور امسال در همین جشنواره برای نخستین بار به‌روی پرده‌ رفت و این اکران احتمالا در عدم حضورش در جشنواره فجر بی‌تاثیر نیست.

جالب است بدانید فیلم که محصول مشترک ایران و آلمان است در ابتدا قرار بود درباره یک سفر جوانانه باشد. اما وقوع سیل در میانه تولید، ط اصلی داستان این فیلم را تغییر داد و کلا «بندربند»‌را به سمت و سوی دیگری برد. یاسمین خلیفه، تهیه‌کننده آلمانی فیلم، به دویچه وله می‌گوید، فقط دوسوم از طرح اصلی باقی مانده است، بقیه باید بداهه‌سازی می‌شد.

خلیفه مثالی می‌زند: «در فیلم صحنه‌ای وجود دارد که کمک‌های مردمی از طریق مینی‌بوس منتقل می‌شود. این اتفاق واقعا افتاده است. صحنه‌ای از فیلم که در فیلمنامه اولیه وجود نداشت. در اصل، اینجا واقعیت موجود در منطقه است که بخشی از فیلمنامه را شکل داده، نه فیلمنامه تصویری از واقعیت را.»

اما فیلم منیژه حکمت هم در جشنواره فجر ۳۹ حاضر نخواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو