بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما

بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما


549

1399/10/24

21:18


معرفی برترین فیلم های سینمایی اکشن خارجی با درون مایه های هیجانی، عاشقانه و جنایی/ از فیلم های قدیمی ماتریکس و گلادیاتور تا فیلم های جدید تلقین و مکس دیوانه

بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما

۲ ساعت پیش
معرفی برترین فیلم های سینمایی اکشن خارجی با درون مایه های هیجانی، عاشقانه و جنایی/ از فیلم های قدیمی ماتریکس و گلادیاتور تا فیلم های جدید تلقین و مکس دیوانه

بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما

اختصاصی سلام سینما- ژانر اکشن را می‌توان بدون رقیب پرطرفدارترین ژانر سینمایی دانست برای اثبات این مدعی کافی است به لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما نگاهی بیاندازید. علاوه بر موفقیت همیشگی فیلم‌های اکشن در گیشه، در میان سینمادوستان نیز ژانر اکشن همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

فیلم‌های اکشن معمولاً فیلم‌های هستند که در آنان از اسلحه‌های کوچک و بزرگ، هنرهای رزمی، نبردهای تن به تن و انفجارهای بزرگ استفاده می‌شود. اینجا با بهترین فیلم‌های ژانر اکشن تاریخ سینما بر اساس آراء مردمی سایت آی‌ام‌دی‌بی آشنا می‌شویم.

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما

1- تلقین(Inception)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی

امتیاز آی ام دی بی: 8.8(2058309 رأی)

امتیاز سلام سینما: 8.4

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - تلقین (Inception)

شاید بسیاری از کسانی که «تلقین»(Inception) را تماشا کرده‌اند، هنوز هم نفهمیده‌اند که چه اتفاقی در فیلم «کریستوفر نولان» افتاده است. اما همه بر سر این موضوع توافق دارند که «تلقین»(Inception) یک فیلم ناب و هوشمندانه و همچنین نگاهی نو در ژانر اکشن است. «نولان» با «تلقین»(Inception) کاری می‌کند که مخاطب باور کند دزدی در رویا حقیقت دارد.

قطعاً خیال‌پردازی تکنولوژيک با حضور «لئوناردو دی‌کاپریو»، «تام هاردی» و «جوزف گوردون لویت» بسیار جذاب‌تر و قانع‌کننده‌تر خواهد بود. بهتر است بیشتر درباره‌ی این فیلم نگوییم اما باید بدانید که مبارزه‌های تن به تن و مسلحانه در رویا در کنار انفجارهای بزرگ، در «تلقین»(Inception) منتظر شماست.

*همه نقدهای فیلم «تلقین»(Inception)*

 

2- ماتریکس(The Matrix)

ژانر: اکشن، علمی تخیلی

امتیاز آی ام دی بی: 8.7(1669870 رأی)

امتیاز سلام سینما: 8.2

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - ماتریکس (The Matrix)

ترکیب اکشن سنگین و فلسفه‌ی سرگیجه‌آور در سال 1999 حقه‌ی تازه‌ای نبود و پیش‌تر در آثاری مانند «مزد ترس»(Wages of Fear) و «نابودگر»(The Terminator) نمونه‌هایی از آن را دیده بودیم اما این «خواهران واچوفسکی» بودند که با خلق یک سایبرپانک چرم‌پوش اینگونه از فیلم‌ها را بعد از 15 سال احیا کردند.  

منصفانه باید گفت که ایده‌ی مرکزی فیلم بسیار ساده و پیش ‌پا افتاده است. «کیانو ریوز» نقش قهرمانی را بازی می‌کند که هر لحظه حقیقت وجودی خود را زیر سوال می‌برد اما این اتفاق برای همه‌ی قهرمانان از مسیح گرفته تا بتمن اتفاق می‌افتد. چیزی که «ماتریکس»(The Matrix) را تبدیل به یک فیلم اکشن انقلابی می‌کند، تکنیک «زمان گلوله» یا همان Bullet time است.

 

3- دنباله‌ی جنگ ستارگان(Star Wars)

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - جنگ ستارگان ۶: بازگشت جدای (Star Wars Episode VI Return of the Jedi)

- جنگ ستارگان6: بازگشت جدای(Star Wars: Episode VI-Return of the Jedi)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، فانتزی

امتیاز آی ام دی بی 8.3(947396 رأی)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

«جنگ ستارگان6: بازگشت جدای»(Star Wars: Episode VI-Return of the Jedi) فیلمی مهیج و جذاب است. این فیلم یک سرگرمی مطلق، جشنی برای چشم‌ها و لذتی برای رویاپردازی است. «جرج لوکاس» و همکارانش با این اثر در دهه 80 میلادی به همه اثبات کردند که بهترین هستند. این فیلم موفق شده است تا دنباله‌ی «جنگ ستارگان»(Star Wars) را به دستاوردی هنری و بلوغی سینمایی برساند. «جرج لوکاس» به نوآوری دست زده بدون آنکه ذره‌ای از جذابیت فیلمش را بکاهد.

«جنگ ستارگان6: بازگشت جدای»(Star Wars: Episode VI-Return of the Jedi) به معنی واقعی راضی‌کننده است. این فیلم برای طرفداران دنباله‌ی «جنگ ستارگان»(Star Wars) مثل یک هدیه و برای «جرج لوکاس» مانند تاج پادشاهی سینما است.

 

- جنگ ستارگان7: نیرو برمی‌خیزد(Star Wars: Episode VII-The Force Awakens)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی

امتیاز آی ام دی بی: 7.9(858580 رأی)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

اگر دنباله‌ی «جنگ ستارگان»(Star Wars) را یکی از اثرگذارترین محصولات فرهنگی یک قرن اخیر بدانیم، اغراق نکرده‌ایم. «جنگ ستارگان7: نیرو برمی‌خیزد»(Star Wars: Episode VII-The Force Awakens) دنباله‌ای مستقیم بر «جنگ ستارگان6: بازگشت جدای»(Star Wars: Episode VI-Return of the Jedi) بعد از گذشت 32 سال است.

 

4- گلادیاتور(Gladiator)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، درام

امتیاز آی ام دی بی: 8.5(1336664 رأی)

امتیاز سلام سینما: 8.39

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - گلادیاتور (Gladiator)

«گلادیاتور»(Gladiator) دقیقاً همان فیلم بزرگ و جذابی است که هالیوود برای ساختن آن به وجود آمده است. این فیلم همه را راضی می‌کند. ستاره‌ی «گلادیاتور»(Gladiator) یعنی «راسل کرو» تلاش زیادی کرد تا نویسندگان فیلم را قانع کند تا از تلخی داستان «ماکسیموس» بکاهند.

درخشش «راسل کرو» در یک فیلم اکشن مرد محور برای اولین بار با «گلادیاتور»(Gladiator) اتفاق نیافتاد اما قطعاً «ماکسیموس» به یاد ماندنی‌ترین نقش‌آفرینی اوست. در کنار او «واکین فینیکس» در این فیلم اولین چشمه‌های استادی خود را در ایفای نقش‌های منفی نشان می‌دهد. او در نقش «کومودس» جانشین سزار ظاهر می‌شود و به دنبال تثبیت قدرت با کنار زدن «ماکسیموس» است.

جدا از تمامی این‌ها، ستاره‌ی اصلی «گلادیاتور»(Gladiator) قطعاً «ریدلی اسکات» است که از «بلیدرانر»(Blade Runner) به بعد چنین اثر بزرگی از او ندیده بودیم.

 

5- لئون: حرفه‌ای(Leon: The Professional)

ژانر: اکشن، جنایی، درام

امتیاز آی ام دی بی: 8.5(1031180 رأی)

امتیاز سلام سینما: 8.6

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - لئون: حرفه ای (Léon: The Professional)

اولین فیلم «لوک بسون» در آمریکا، تلاقی سینمای اکشن هالیوود با هنر سینمای اروپا است. «لئون: حرفه‌ای»(Leon: The Professional) پیچیده‌ترین داستان پیگمالیونی در تاریخ سینماست که در آن یک قاتل افسرده، هنرِ کشتن را به دختری 12 ساله که خانواده‌اش توسط یک پلیس روان‌پریش کشته‌اند، آموزش می‌دهد.

دو کاراکتر اصلی فیلم یعنی «لئون»(ژان رنو) و «ماتیلدا»(ناتالی پورتمن) در کنار هم به رستگاری می‌رسند. «لئون» که بجز گلدانش هیچ دوست دیگری نداشته است، دوست داشتن را یاد می‌گیرد و «ماتیلدا» نیز در کنار «لئون» احساس امنیت و قدرت می‌کند.

این سوال با تماشای «لئون: حرفه‌ای»(Leon: The Professional) برای فیلمبازها پیش می‌آید که آیا «گری اولدمن» در این فیلم بعد از «جک نیکلسون» در «درخشش»(The Shinning)، ‌ترسناک‌ترین ضدقهرمان تاریخ سینماست؟

*همه نقدهای فیلم «لئون: حرفه‌ای»(Leon: The Professional)*

 

6- دنباله‌ی نابودگر(The Terminator)

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - نابودگر 2: روز داوری (Terminator 2: Judgment Day)

- نابودگر2: روز داوری(Terminator2: Judgment Day)

ژانر: اکشن، علمی تخیلی

امتیاز آی ام دی بی: 8.5(992616 رأی)

امتیاز سلام سینما: 7.3

فیلم جذاب و بزرگ «جیمز کامرون» یعنی «نابودگر»(The Terminator) در قسمت دومش یعنی «نابودگر2: روز داوری»(Terminator2: Judgment Day) به کمال رسید. «نابودگر2: روز داوری»(Terminator2: Judgment Day) موفق شد تا دنباله‌ی «نابودگر»(The Terminator) را ارتقاء دهد و ژانر اکشن را از نو تعریف کند.

سکانس‌های اکشن، درام و ارجاعات «نابودگر2: روز داوری»(Terminator2: Judgment Day) را می‌توان به عنوان مثالی برای روش ساخت یک دنباله‌ی سینمایی موفق استفاده کرد. همچنین این فیلم در گیشه فروش خارق‌العاده داد و از یاد بردن آن به سختی کشتن «سایبورگ» فیلم «کامرون» است.

 

- نابودگر(The Terminator)

ژانر: اکشن، علمی تخیلی

امتیاز آی ام دی بی: 8(798379 رأی)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

«نابودگر»(The Terminator) یک فیلم اکشن و علمی تخیلی نوآورانه از «جیمز کامرون» است. فیلم در سکانس افتتاحیه مخاطب را به سال ۲۰۲۹ می‌برد؛ دورانی که در بحبوحه جنگ هسته‌ای، ماشین‌ها و ربات‌ها عملاً کنترل زمین را به دست گرفته‌اند و مشغول نابود کردن آخرین انسان‌های باقی‌مانده هستند.

«نابودگر» یک سایبورگ است که به سال 1984 فرستاده می‌شود تا «سارا کانر» مادر «جان کانر»، فرمانده‌ی نیرو‌های زمینی را بکشد.

 

7- دنباله‌ی ایندیانا جونز(Indiana Jones)

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - دنباله ایندیانا جونز

- ایندیانا جونز و مهاجمان صندوق گمشده(Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark)

ژانر: اکشن، ماجراجویی

امتیاز آی ام دی بی: 8.4(881524 رأی)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

دوازده دقیقه‌ی ابتدایی «ایندیانا جونز و مهاجمان صندوق گمشده»(Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark) یکی از بهترین افتتاحیه‌های تاریخ سینمای اکشن است. کارگردان این فیلم «استیون اسپیلبرگ» و تهیه‌کننده‌ی «جورج لوکاس» که استاد فیلمسازی مفهومی است، علاقه‌ی ویژه‌ای به سینمای دهه 30 میلادی دارند و از شاخص‌های هالیوود آن دوره در این فیلم بهره برده‌اند.

«اسپیلبرگ» و «لوکاس» با «ایندیانا جونز و مهاجمان صندوق گمشده»(Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark) قوانین ساخت فیلم اکشن را از نو بازنویسی کرده‌اند. تا قبل از «ایندیانا جونز و مهاجمان صندوق گمشده»(Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark)، هیچ فیلم اکشنی در روایت داستان خود تا این حد سریع و قدرتمند نبوده است.

 

- ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی(Indiana Jones and the Last Crusade)

ژانر: اکشن، ماجراجویی

امتیاز آی ام دی بی: 8.2(690405 رأی)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

«ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی»(Indiana Jones and the Last Crusade) دومین قسمت از دنباله‌ی «ایندیانا جونز»(Indiana Jones) پس از «ایندیانا جونز و مهاجمان صندوق گمشده»(Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark) است.

در این فیلم «شان کانری» فقید، نقش «هنری جونز» پدر «ایندیانا جونز» را ایفا می‌کند. «هنری جونز» به دنبال پیدا کردن جام مقدس است که متوجه می‌شود «آدولف هیتلر» و نیروهای نازی به دنبال دستیابی به جام مقدس و سوءاستفاده از قدرت آن هستند.

 

8- بیگانه ها(Aliens)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی

امتیاز آی ام دی بی: 8.3(651035 رأی)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - بیگانه ها (Aliens)

وقتی که «جیمز کامرون» کارگردانی دنباله‌ی «بیگانه»(Alien) ساخته‌ی «ریدلی اسکات» را بر عهده گرفت، تمام آن فضاسازی تاریک و مبهم را کنار گذاشت و به سراغ ربات‌های مکانیکی، انفجارها و اسلحه‌های بزرگ رفت و آن فضاسازی عمیق فیلم قبلی را کنار گذاشت تا یک اکشن تمام عیار بسازد. او قبل از کارگردانی «بیگانه‌ها»(Aliens)، تجربه‌ی ساخت فیلم‌های گران‌قیمت را با «نابودگر»(Terminator) داشت.

«سیگورنی ویور» در نقش قهرمان فیلم بار دیگر در میان انبوهی از دشمنان تا دندان مسلح، در یک شهر فضایی قرار گرفته است. داستان اصلی «بیگانه»(Alien) درباره‌ی مردی بی‌رحم بود که بدون توجه به اینکه کارش چه تأثیری می‌تواند روی سایر انسان‌ها داشته باشد، به دنبال ساختن سلاح‌های بیولوژیکی بود. «بیگانه‌ها»(Aliens) درباره‌ی قدرت زن‌ها در جهانی پر از مردهای قدرتمند است.

 

9- وی مثل وندتا(V for Vendetta)

ژانر: اکشن، درام، علمی تخیلی

امتیاز آی ام دی بی: 8.2(1029747 رأی)

امتیاز سلام سینما: 7.8

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - وی مثل ونتدا (V for Vendetta)

این فیلم محصول سال 2005 است اما سال 2020 در طی ناآرامی‌های مردمی در دوران قرنطینه بسیار مورد ارجاع قرار گرفت. فیلم «وی مثل وندتا»(V for Vendetta) از رمانی تصویری درباره‌ی آینده، با همین نام به قلم «آلن مور» و «دیوید لوید» اقتباس شده است.

«وی مثل وندتا»(V for Vendetta) داستان یک فرد آنارشیست به نام «وی» با نقش‌آفرینی «هوگو ویوینگ» است که با کمک زنی به نام «ایوی» با بازی «ناتالی پورتمن» به دنبال این است که مردم جهان را تشویق به قیام علیه وضعیت امروزی جهان کند.

«وی مثل وندتا»(V for Vendetta) وقتی 15 سال پیش به اکران عمومی درآمد چندان مورد استقبال سینمادوستان قرار نگرفت اما امروز جمعیت زیادی تصمیم گرفته‌اند تا آن را تماشا کنند.

 

10- جان سخت 1 (Die Hard)

ژانر: اکشن، هیجان‌انگیز

امتیاز آی ام دی بی: 8.2(790859 رأی)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - جان سخت 1 (Die Hard)

یک تنه در آسمان‌خراش. تمام «جان سخت»(Die Hard) را می‌توان در همین یک جمله خلاصه کرد. «جان سخت»(Die Hard) یک فیلم اکشن بی‌نقص است اما هیچ بیانیه‌ای درباره‌ی شرایط جهان ارائه نمی‌دهد، ایده‌ای درباره‌ی شرایط انسان ندارد و از سطح هنری بالایی برخوردار نیست. این ویژگی همان چیزهایی است که «جان سخت»(Die Hard) را به یک فیلم بی‌نظیر تبدیل می‌کند.

سینما مدیومی برای رهایی از مشکلات دنیاست و «جان سخت»(Die Hard) به خوبی رسالتش را در این مدیوم انجام می‌دهد. داستان «جان سخت»(Die Hard) منحصربفرد و نوآورانه است.

گروهی از تروریست‌ها به یک آسمان‌خراش که مجهز به آخرین تکنولوژی‌های روز است، حمله‌ور می‌شوند. آنها تمامی افرادی که در آن آسمان‌خراش هستند را گروگان می‌گیرند. حالا امید همه‌ی شهروندان به یک مرد است که با نبرد تن به تن به روش بازی‌‌های کامپیوتری همه‌ی تروریست‌ها را از بین ببرد و به رئیسشان برسد.

 

11- دنباله‌ی بیل را بکش (Kill Bill)

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - بیل را بکش: قسمت اول (Kill Bill Vol 1)

- بیل را بکش: قسمت اول (Kill Bill: Vol.1)

ژانر: اکشن، جنایی، درام

امتیاز آی ام دی بی: 8.1(997099 رأی)

امتیاز سلام سینما: 7.2

«بیل را بکش: قسمت اول»(Kill Bill: Vol.1) اولین قسمت از اثر هنری بزرگ «کوئنتین تارانتینو» در سبک هنرهای رزمی به نام «بیل را بکش»(Kill Bill) است. «تارانتینو» در این فیلم با روایتی نامنظم به لحاظ زمانی، داستان انتقام خونین زنی را روایت می‌کند که به دنبال به قتل رساندن مردی است که او و فرزند به دنیا نیامده‌اش را رها کرد تا بمیرند.

قهرمان زن «بیل را بکش: قسمت اول»(Kill Bill: Vol.1) با نقش‌آفرینی به یاد ماندنی «اوما تورمن» یکه و تنها به نبرد گروهی از ضدقهرمان‌هایی می‌رود که ماسک به صورت زده‌اند و در یکی از زیباترین سکانس‌های فیلم، در نبردی با یک زن شرور عضو یاکوزا، کمی بیشتر از موهای سر او را می‌تراشد. «بیل را بکش: قسمت اول»(Kill Bill: Vol.1) را می‌توان دیوانه‌وارترین فیلم «تارانتینو» دانست.

 

- بیل را بکش: قسمت دوم(Kill Bill: Vol.2)

ژانر: اکشن، جنایی، هیجان‌انگیز

امتیاز آی ام دی بی: 8(681724 رأی)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

«بیل را بکش: قسمت دوم»(Kill Bill: Vol.2) دنباله‌ای بر فیلم موفق «بیل را بکش: قسمت اول»(Kill Bill: Vol.1) از «کوئنتین تارانتینو» و پایان آن است.

«راجر ایبرت» درباره‌ی این فیلم می‌گوید:« دو بخش را در کنار یکدیگر قرار دهید، می‌بینید تارانتینو یک داستان بلند استادانه ساخته است که هنرهای رزمی را می‌ستاید و در عین حال با آن شوخی می‌کند، بدان عشق می‌ورزد و آن را تعالی می‌بخشد. همه این‌ها در یک فیلم اتفاق می‌افتد و اکنون که آن را کامل می‌بینیم از هر کدام این دو قسمت بطور جداگانه، چشمگیرتر است.»

 

12- مکس دیوانه: جاده خشم(Mad Max: Fury Road)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی

امتیاز آی ام دی بی: 8.1(878270 رأی)

امتیاز سلام سینما: 7.6

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - مکس دیوانه: جاده خشم (Mad Max Fury Road)

چهارمین قسمت از افسانه‌ی پساآخرالزمانی «جرج میلر» به نام «مکس دیوانه»(Mad Max) مثل یک گردباد وسط یک مهمانی عصرانه‌ی آرام است. در دورانی که همه‌ی فیلم‌ها از منظره‌های ساختگی در استودیوها استفاده می‌کنند، بنظر می‌رسد «جرج میلر» 150 میلیون دلار از «برادران وارنر» دزدیده و با آن تیم فیلمبرداری‌اش را به صحرای نامبیا برده است.

«مکس دیوانه: جاده خشم»(Mad Max: Fury Road) حاصل نتیجه‌ی پیوند دنیای سینمایی آثار «تری گیلیام» و سبک اکشن‌های «جیمز کامرون» است که «جرج میلر» در نهایت موفق شده است با آنها یک اکشن پر تعلیق را بسازد. نقش اصلی «مکس دیوانه: جاده خشم»(Mad Max: Fury Road) را «شارلیز ترون» ایفا کرده است که برای طرفداران او غافل‌گیرکننده است.

*همه نقدهای فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم»(Mad Max: Fury Road)*

 

13- بلیدرانر(Blade Runner)

ژانر: اکشن، علمی تخیلی، هیجان‌انگیز

امتیاز آی ام دی بی: 8.1(691689 رأی)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - بلید رانر (Blade Runner)

ترکیب ژانر اکشن با درونمایه‌های نئونوآر و ژانر علمی تخیلی برای اولین بار به دست «ریدلی اسکات» در فیلم «بلیدرانر»(Blade Runner) اتفاق افتاد. «بلیدرانر»(Blade Runner) برداشتی آزاد از رمان «آیا آدم مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی را می‌بینند؟» نوشته‌ی «فیلیپ کی.دیک» است.

جالب اینجاست که بدانید در این رمان هیچ اسمی از «بلیدرانر» وجود ندارد و «ریدلی اسکات» این عنوان را از فیلمنامه‌ای گرفته است که هرگز ساخته نشد. داستان «بلیدرانر»(Blade Runner) درباره کاراگاهی به نام «دکارد» است که در سال 2019 مأموریت دارد زمین را از وجود آدم مصنوعی‌ها پاک کند. «بلیدرانر» نام واحدی در اداره‌ی پلیس لس‌آنجلس است که وظیفه‌ی آن مقابله با آدم مصنوعی‌هاست.

 

14- دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه(Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، فانتزی

امتیاز آی ام دی بی: 8(1012969 رأی)

امتیاز سلام سینما: 8

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl)

«دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه(Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl) فیلمی مخاطب‌پسند است که می‌توان یک پاکت ذرت بردارید و با خیال راحت از عصر روز تعطیل خود لذت ببرید. سکانس افتتاحیه‌ی فیلم مخاطب را درگیر فیلم می‌کند و تا پایان نیز دست از سر او برنمی‌دارد.

در این فیلم دو ستاره‌ی درخشان به نام «جانی دپ» و «اورلاندو بلوم» دارد که آن دندان‌های طلایی و مو‌های چرب و بهم ریخته باز هم جذاب هستند. کارگردان «گور وربینسکی» و تهیه‌کننده «جری بروکهایمر» به خوبی از تله‌های ژانر اکشن فرار کرده‌اند و فیلمشان پر است از سکانس‌های طولانی اکشن، کاراکترهای شگفت‌انگیز و افسانه‌های جالب.

 

15- دنباله‌ی بورن(Bourne)

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - اولتیماتوم بورن (The Bourne Ultimatum)

- اولتیماتوم بورن(The Bourne Ultimatum)

ژانر: اکشن، معمایی، هیجان‌انگیز

امتیاز آی ام دی بی: 8(603702 رأی)

امتیاز سلام سینما: 7.5

«اولتیماتوم بورن»(The Bourne Ultimatum) فیلمی ماندگار است که تأثیر بی‌مثالی بر سینمای معاصر اکشن گذاشته است تا جایی که حتی برخی از منتقدان اعتقاد دارند فیلم‌های فرنچایز «جیمز باند»(James Bond) شبیه به فیلم‌های «بورن»(Bourne) شده است.

«اولتیماتوم بورن»(The Bourne Ultimatum) به قدری فیلم مهمی بود که همگان بازیگر بزرگی مثل «مت دیمون» را برای ایفای نقش کاراکتر اصلی این فیلم یعنی «جیسون بورن» می‌شناسند.

رمان شاهکار «رابرت لادلام» که توسط «تونی گیلروی» تبدیل به فیلمنامه شد، فضایی مناسب با دوران پس از فاجعه‌ی یازده سپتامبر دارد. «جیسون بورن» روزی در نیویورک از خواب برمی‌خیزد و تصمیم می‌گیرد تا در مقابل اربابان خود که باعث وحشتی بی‌پایان شده‌اند، بایستد اما «جیسون بورن» با چالشی جدی روبروست. او گذشته‌اش را به یاد نمی‌آورد.

 

- هویت بورن(The Bourne Identity)

ژانر: اکشن، معمایی، هیجان‌انگیز

امتیاز آی ام دی بی: 7.9(507442 رأی)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

اولین قسمت از دنباله‌ی «بورن»(Bourne) که در آن «مت دیمون» در نقش قهرمان داستان، یک مأمور سازمان سیا است. «راسل کرو» و «سیلوستر استالون» از دیگر گزینه‌ها برای ایفای نقش «جیسون بورن» بودند اما اکنون تصور دیدن کسی در این نقش به جز «مت دیمون» بسیار دشوار است.

 

16- منطقه 9(District9)

ژانر: اکشن، علمی تخیلی، هیجان‌انگیز

امتیاز آی ام دی بی: 7.9(637184 رأی)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - منطقه 9 (District 9)

هر فیلم اکشن بزرگ و موفقی باید یک ویژگی منحصر بفرد و ناب داشته باشد. این ویژگی ناب در «منطقه 9»(District9) اثر «نیل بلومکمپ» که در آفریقای جنوبی فیلمبرداری شده و درون‌مایه‌های کمدی نیز دارد، اریجینال بودن آن است.

«منطقه 9»(District9) داستان موجودات فضایی است که با سفینه‌ای بزرگ به زمین آمده‌اند اما بر فراز آسمان شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی معلق مانده‌اند. پس از مدتی جامعه جهانی تصمیم می‌گیرد تا درهای این سفینه را باز کند و برای اسکان این موجودات فضایی روی زمین تدبیری بیاندیشد.

این فیلم علمی تخیلی و هیجان‌انگیز «نیل بلومکمپ» بر پایه‌های یک اکشن نوآورانه با استفاده از جلوه‌های ویژه کامپیوتری استوار است. سلاح‌های نوآورانه‌ی آدم فضایی‌ها قطعاً دهان «جیمز کامرون» را آب می‌اندازد.

 

17- لبه‌ فردا(Edge of Tomorrow)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی

امتیاز آی ام دی بی: 7.9(598160 رأی)

امتیاز سلام سینما: 7.5

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - لبه فردا (Edge of Tomorrow)

قبل از به پایان رساندن «مأموریت غیرممکن: ملت یاغی»(Mission Impossible: Rogue Nation)، «کریستوفر مک کوری» به سراغ خلق اثری رفته است که شاید یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های اکشن «تام کروز» تا به امروز باشد.

او از تایم لوپ «روز موش خرما»(Groundhog Day) استفاده کرده است تا با روایتی بسیار جذاب «تام کروز» را در عملیاتی بی‌پایان بر علیه آدم فضایی‌ها قرار دهد که مانند خودکشی است. ظاهر آدم فضایی‌های «لبه‌ فردا»(Edge of Tomorrow) بسیار جالب و مناسب فیلم‌‌های اکشن است.

«مک کوری» به شکلی هوشمندانه از زیرژانر سفر در زمان بهره می‌برد و «امیلی بلانت» را در نقش یکی از بهترین سربازان آدمکش، تبدیل به رقیبی جدی برای «شارلیز ترون» در نقش زنان بزن بهادر می‌کند.

 

19- پیشتازان فضا(Star Trek)

ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی

امتیاز آی ام دی بی: 7.9(576447 رأی)

امتیاز سلام سینما: 7

بهترین فیلم های سینمایی اکشن در تاریخ سینما - پیشتازان فضا (Star Trek)

«پیشتازان فضا»(Star Trek) یازدهمین قسمت از سری فیلم‌های ساخته شده براساس مجموعه‌ی قدیمی «پیشتازان فضا»(Star Trek) است. کارگردان این فیلم «جی. جی. آبرامز» به همراه نویسندگان «روبرتو اورچی» و «الکس کورتزمان» موفق شده‌اند تا داستان اریجینال را به شکلی زیرکانه بازنویسی کنند.

برعکس دنباله‌ها‌یی که جدیداً برای «جنگ ستارگان»(Star Wars) ساخته می‌شوند، این قسمت جدید از «پیشتازان فضا»(Star Trek) فیلمی بامزه، هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده است که ثابت می‌کند این سینمای تجاری است که حرف آخر را می‌زند.

«پیشتازان فضا»(Star Trek) روایتی است از زمان پیش از نخستین سفر فضایی سفینه‌ی اینترپرایز و نخستین ملاقات بین «کاپیتان کرک» و «اسپاک». در طول داستان، چگونگی پیوند خوردن شخصیت‌های خدمه، و تولد تیم سفینه‌ی انترپرایز به تصویر کشیده می‌شود.

منابع:

Time Out , Collider, Harper Bazaar , Wikipedia , IMDB , Salam Cinama ,USA Today ,ReelViews

خبرهای مرتبط:

بهترین فیلم های اکشن سال 2020 کدامند؟


بهترین سریال های اکشن که نباید از دست بدهید


بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم​​​​​​​


بهترین فیلم ها با فضای آخرالزمانی، نابودی بشر و زمین​​​​​​​


بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما​​​​​​​

سینما امتیاز ژانر اکشن اکشن ماجراجویی علمی تخیلی امتیاز سلام Star Wars ایندیانا جونز ژانر اکشن ماجراجویی امتیاز سلام سینما آی ام دی بی تلقینInception کریستوفر نولان لئوناردو دی کاپریو همه نقدهای فیلم تلقینInception ماتریکسThe Matrix مزد ترسWages of Fear کیانو ریوز امتیاز دهید جرج لوکاس گلادیاتورGladiator راسل کرو واکین فینیکس لئون حرفه‌ایLeon The Professional لوک بسون ناتالی پورتمن نابودگر2 روز داوریTerminator2 Judgment Day جیمز کامرون استیون اسپیلبرگ شان کانری ریدلی اسکات سیگورنی ویور وی مثل وندتاV for Vendetta هوگو ویوینگ کوئنتین تارانتینو اوما تورمن مکس دیوانه جاده خشمMad Max Fury Road جرج میلر شارلیز ترون جانی دپ اولتیماتوم بورنThe Bourne Ultimatum مت دیمون سیلوستر استالون لبه‌ فرداEdge of Tomorrow کریستوفر مک کوری تام کروز جی.جی آبرامز بهترین فیلم های اکشن سال 2020 کدامند بهترین سریال های اکشن که نباید از دست بدهید بهترین فیلم ها درباره جنگ جهانی اول و دوم​​​​​​​ بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو