قرص ال کارنیتین و افزایش چربی سوزی

منبع: همگردی

269

1399/10/24

23:29


طبنا نیوز/قرص ال کارنیتین یک قرص چربی سوز است که مزایا و عوارضی برای سلامتی دارد. در این مقاله به بررسی مزایا و عوارض قرص ال کارنیتین می پردازیم.

قرص ال کارنیتین چیست؟

کارنیتین (Carnitine) یکی از مواد مغذی ضروری موجود در بدن است که در حمل و نقل چربی به میتوکندری سلول به شما کمک می کند تا در بدن به شکل انرژی آزاد بشوند. میتوکندری سلول، جایی در بدن است که چربی ها میتواند به انرژی تبدیل بشوند. در واقع باید اینگونه گفت که قرص ال کارنیتین می تواند به افزایش سوختن چربی در بدن و سطح انرژی شما کمک کرده و موجب بهبود سلامت قلب و همچنین تناسب اندام شما شود.

قرص ال کارنیتین به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش وزن استفاده می شود. چون قادر است چربی را در سرعت های بسیار بالاتر بسوزاند. همچنین می تواند اشتهای شما را کم کرده و انرژی شما در طول ورزش و افزایش متابولیسم در بدن را افزایش دهد. همچنین کارنیتین برای بالا بردن سلامت قلب و در درمان و مدیریت آنژین، آریتمی قلبی و بیماری های دیگر استفاده می شود.

دوز نرمال قرص ال کارنیتین

برای مصرف این قرص یک دوز 1000- 500 میلی گرم سه مرتبه در روز (با غذا) معمولا توصیه می شود. مکمل ال – کارنیتین در حال حاضر به عنوان کپسول، قرص، پودر و مایع در بازار وجود دارد. ولی سعی کنید برای مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

مزایای قرص ال کارنیتین

برخی از مزایای قرص ال کارنیتین عبارتند از :

کاهش وزن

بهبود آلزایمر و بیماری اختلال حافظه

بیماری های کلیوی و دیالیز

ناباروری مردان

بهبود سندروم خستگی مزمن

اثر چربی سوزی

اثرات فیزیولوژیکی و تا ثیرات بر روی توده استخوان

اثرات آنتی اکسیدانی

بهبود بیماری های قلبی مانند حملات قلبی. نا رسایی های قلبی.آنژین ها.بیماری عروق محیطی. لنگی متناوب

کمک به بیماران دیابتی

بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی

بهبود بیماری جنون

کاهش استرس اکسیداتیو

عوارض قرص ال کارنیتین

مصرف مقدار طبیعی قرص ال کارنیتین عوارض زیادی ندارد. ولی ممکن است زمانی که آن را مصرف میکنید انرژی بیش از حد داشته باشید.

همچنین اگر شما قرص ال کارنیتین را بعد از ساعت 4 عصر مصرف کنید ممکن است در خواب تان اختلال ایجاد شود.

این اثرات جانبی واقعا دلایل مهمی برای نگرانی در افراد نیستند، چون آنها اغلب خفیف تا متوسط ، و آسان برای مقابله می باشند.

برخی از عوارض آن عبارتند از:

استفراغ

حالت تهوع

سردرد

اسهال

آبریزش بینی

بی قراری

مشکل خواب

برخی از عوارض جانبی جدی ممکن است بالا رفتن میزان سرعت ضربان قلب ، افزایش فشار خون و تب باشند.

موارد منع مصرف این قرص

افراد مبتلا به بیماری های تیروئید

افرادی که برای کاهش وزن این مکمل را مصرف میکنند ممکن است به بی اشتهایی عصبی مبتلا شوند.

در هر حال مزایای مصرف قرص ال کارنیتین از مضرات آن بسیار بیشتر است. ولی توصیه می کنیم حتما برای مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

مواد غذایی حاوی کارنیتین

بالاترین غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. از دیگر مواردی که دارای کارنیتین هستند میتوان به آجیل و دانه ها (به عنوان مثال: کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات (لوبیا، نخود فرنگی، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات (مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه ، موز، غلات (گندم سیاه ، ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم ، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل، مخمر و … اشاره کرد.

کاهش وزن

به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، قرص ال کارنیتین معمولا برای کاهش وزن استفاده می شود. طبق اطلاعات بدست آمده ممکنست کارنیتین با افزایش توده ی عضلانی، باعث شود که وزن بیشتری از دست دهید. افزایش توده عضلانی باعث افزایش سرعت سوخت و ساز شما شده و در نتیجه شما کالری بیشتری در طول روز می سوزانید. همچنین این مرکز پزشکی اعلام کرده است که ممکن است کارنیتین، توده ی چربی را کاهش دهد.

کاهش استرس متابولیک

درست است که ورزش برای سلامتی فواید زیادی دارد. ولی باعث استرس متابولیک می شود و این استرس می تواند اثراتی مانند تجمع آمونیاک را ایجاد کند. برخی محققان معتقدند کارنیتین، قادر به کاهش اثرات استرس متابولیک باشد. مطالعه ای که در نسخه ی دسامبر 2008 «مجله بین المللی تغذیه ورزشی و متابولیسم تمرینی» منتشر شد، نشان می دهد که مصرف دو گرم مکمل کارنیتین در روز، منجر به کاهش تجمع آمونیاک می شود.

ناراحتی دستگاه گوارش با قرص ال کارنیتین

موسسه ی لینوس پائولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان اعلام کرده است که خطر ابتلا به عوارض جانبی کارنیتین، بطور کلی کم است. با اینحال ممکن است مکمل کارنیتین منجر به ناراحتی گوارشی از جمله درد شکم و تهوع شود. پس باز هم برای مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

بوی بدن با قرص ال کارنیتین

طبق اطلاعات بدست آمده یکی از عوارض قرص کارنیتین، بوی بد بدن (بوی ماهی) است. مصرف دوزهای بیشتر از 3000 میلی گرم در روز، می تواند این تاثیر را بوجود آورد. به گفته ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، استفاده از این مقدار در بعضی موارد برای بیماری های قلبی، بیماری عروق محیطی، خستگی مزمن و ناباروری مردان توصیه می شود. پس خودسرانه در مصرف آن افراط نکنید.

قرص ال کارنیتین و افزایش چربی سوزی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو